Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 2814 ggr
Torreador
2018-01-17 14:27

Projekt Magiska Skogen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, nu är det dags att påbörja en projektredovisning känner jag. Karet är ett gammalt hörnkar på ca 230lit. Förhoppningsvis är det tätt, annars får jag silicona om. Det ska bli en variant av lowtech/walstad med Jordbotten, miljarder växter och förhoppningsvis utan pump och filter men det får vi se. Temat ska vara ”Magiska Skogen” och även om 90% av växter, rötter och sten kommer vara naturliga så kommer där finnas detaljer som absolut inte hör akvarier till enligt de flesta… Jag har en bild i huvudet med ett berg på vänster sida och lite kullar på höger, en bäck och en sjö på sidan av mitten, ett hus på bergssluttningen och en solnedgång i bakgrunden. Vi får väl se hur det går… Nu håller jag på att fylla för att se om det håller tätt. Wish me luck!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Draken
2018-01-17 15:06
#1

Håller tummar och tassar för att karet är tät och att du kan sätta igång :)

Sätter självklart en fena här :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mateoz
2018-01-17 15:24
#2

Låter som ett roligt projekt, lycka till!

Torreador
2018-01-17 15:54
#3

1 timme och fortfarande tätt… pust. 1 dygn minst antar jag att man måste vänta för att vara något sånär säker?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lillyrod
2018-01-17 19:03
#4

Kul och jag hoppas också att det håller tätt. Jag är ju otroligt nojig när det gäller akvarier och vatten så jag lät mitt stå 3 dygn efter jag silikonat om för att vara säker. Då läckte det lite allra högst upp i ett hörn. 

Jag struntade i det och tänkte att jag fyller inte dit upp. När karet väl kom på plats har det inte läckt så jag vet inte vad som hände. Tätt är det iallafall

Torreador
2018-01-17 19:12
#5

Då kör jag på 3 dygn jag med! Har lite rötter och stenar mm som ska limmas/siliconas så kag har att pilla med så länge ändå, haha

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Cecilia.S
2018-01-17 19:41
#6

Nämen åh vilken härlig idé! Jag tror nog att du kommer få det riktigt snyggt 😍 Jag sätter också en fena här

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Torreador
2018-01-18 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Ok, första egna lilla prylen gjord. Detta ska bli en sjö när jag är klar… fast det kanske inte syns nu, haha

Det är en ziplockpåse som jag klippt sönder och sedan målat med nagellack. Den ska sedan siliconas fast på en glasskiva. Får se vilken sida jag tar upp eller ner…. Den är inte riktigt färdigmålad än heller men det får torka innan jag fixar mer.

Ska göra likadant med ett par st till som ska bli en liten bäck.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-01-18 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag ska förresten ha ett litet hus på bergssluttningen och tänkte först att använda ett sådant här som jag hade hemma. Men efter att ha lagt det i vatten några dygn så löste limmet upp sig (vilket var väntat) och jag tog isär delarna för att låta dem torka och sätta ihop dem med silicon. 

Men… det är gjort av (obehandlad) björk och det är väldigt mjukt nu när det legat i vatten så jag kommer inte använda det ändå. Dessutom är jag orolig att gift från limmet spritt sig ut till träet?

Eller vad tror ni?

Har ni andra tips på att få till ett litet hus och av vad?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[AlZi]
2018-01-18 16:53
#9

Men vilket roligt projekt! Ska bli intressant att följa 😁

Lillyrod
2018-01-18 20:42
#10

Jag hade inte använt huset. Det kan vara behandlat också med saker som  inte är så bra. 

Verkligen roligt projekt. Depend nagellack är också roliga 😃

Draken
2018-01-19 07:26
#11

Spännande. Skall bli så roligt att se när det blir klart :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2018-01-19 09:46
#12

Jag har funderat lite på det där med hus. Googlade lite, detta var väl det närmaste jag kunde hitta färdigt: https://www.petworld.se/akvariedekoration--bottenlager/traehytte-paa-paele-akvariedekoration
Sedan kan du ju kolla igenom vad som finns hos Imazo, om din akvarieaffär har dem som leverantör så borde de kunna ta in från det som finns på listan här om du gillar något: https://www.imazo.se/Servlet?page=6&parent=sJA 

Annars kanske det går att "mura" ihop ett stenhus av mindre stenar, med antingen akvariesilikon eller superlim. Eller såklart pyssla ihop ett eget av trä, jag tänker att det kanske finns något snicka själv-kit till typ fågelholk som man skulle kunna moderera, om det finns i akvarievänligt trä. 

Jättespännande projekt! Jag tänker att den svåra delen kanske blir att få ihop de "onaturliga" delarna med akvarieväxterna så att det lurar ögat på ett bra sätt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Torreador
2018-01-19 10:36
#13

Tack för tipsen! Kanske ett stenhus istället, det tänkte jag inte på 😀 Trähus blir nog knepigt kanske, måste nog göra det av rötter då för annat trä kommer väl ruttna? Kollade lite i länkarna och det får bli en reservplan, de ser lätt så galet onaturliga ut de där. Men det är klar, man kan ju bygga in det med växter och annat så kanske det blir bra. Tack igen 😀

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Torreador
2018-01-20 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har karet stått med vatten i tre dygn och det verkar tätt :-D Så nu kör jag igång!

Idag tömde jag det och satte in det i mitt "lekrum" och nu ska jag leka med stenar, rötter och substrat tills jag får det som jag vill ha det. Sedan får jag tömma det igen och bära upp det på övervåningen och göra om alltihop igen…

Jag kan nämligen inte vänta… Jag har ingen akvariebänk än och jag vet inte när gubben får tid att fixa det till mig och jag måste ju ha något att göra under tiden. Och det här kommer ta tid märker jag så jag kan lika gärna börja.

Idag har jag varit och köpt lite rötter och lagt i vatten så jag slipper ha flytande rötter när jag väl ska fylla karet sedan.

Dessutom har jag plockat ut lite rötter ur mitt andra kar för det börjar bli trångt där nu när alla växterna tar sig och de kändes överflödiga där.

Jag har också börjat lite smått med min sjö. Jag ville ha ljus underifrån på sjön vilket innebar att jag var tvungen att få lite höjd på sjön så att jag får plats med en lampa under. Det blev en pastaburk i glas som jag tror kommer funka. Det ser inte klokt ut just nu men jag tror att det kan bli bra när det blir klart.

Nu är lampan på högsta styrka på bilden så det ser lite knas ut, men den kan jag justera lätt sedan med en fjärrkontroll. Här är en liten film:

https://youtu.be/qOSSzoJHyrk

Efter att jag hade gjort filmen så satte jag igång med siliconet. Lade ett lager över hela sidan med nagellacket och lade sedan på den över glasburken - ÅT FEL HÅLL!!! Så nagellacket kom nedåt istället vilket gjorde att färgerna blev helt fel. SUCK! Försökte dra bort den igen vilket gjorde att lacket släppte från plasten och allt gick sönder.

GAHHH….

Pillade loss små bitar och satte fast i siliconet så det blev som ett pussel istället. Sedan silicon över allt en gång till. Jädrar vad det snurrade i ballongen efter det… Jag stod ju liksom direkt över och det tog en jädra tid innan jag fått dit alla små bitar. Dessutom glömde jag (som vanligt) handskarna så nu är hela händerna kladdiga med silicon som inte går bort.

Jaja, imorgon får jag se hur det ser ut och om det går att använda ändå. Annars får jag slänga skiten för jag tänker inte stå och försöka karva loss all silicon från glaset igen. No way!

Dessutom ska jag åka och köpa kattsand imorgon för det glömde jag idag. Måste ju ha lite att jobba med. Jorden i botten kommer jag inte lägga i förrän jag gör det färdigt. Nu vill jag bara ha så jag kan bygga lite.

Tjo för idag.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-01-20 22:29
#15

Om ni vill följa "projektet" dag för dag så har jag en sida här där jag lägger in bilder, filmer och info löpande om ni vill kolla. Men jag kommer skriva här också så klart :-)

http://bondmoran.nu/?page_id=17148

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-10 17:39
#16

Nu är äntligen bänken snart klar så imorgon ställs det på plats och jag kör igång från början igen. Men nu vet jag ungefär hur det kommer se ut och bad som ska placeras var. Har gjort ett stenhus till den ljusa Stensidan och ett trähus till den högra mörka skogssidan. Trähuset ska ha ett tak av mossa så det kommer på sedan.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-10 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och som vanligt kom inte bilden med

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-10 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ett par svampar har jag gjort också. Den ena målad med akrylfärg och den andra med nagellack vilket gjorde att frigoliten skrumpnade ihop. Blev en röd murkla istället för en flugsvamp, haha

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lillyrod
2018-02-10 17:51
#19

Vilket jobb du lägger ner. Det här är såå spännande 👍

Draken
2018-02-11 09:52
#20

Så spännande att se vad det blir av detta när det är klart :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Torreador
2018-02-12 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

HJÄLP!!!
Jag sitter helt fast med mitt projekt "Magiska Skogen"….

Min tanke är att det ska vara berg på vänstersidan, ljusa grå stenar (förutom den med rött i och hålen), jag har ett ljusgrått grus som ska vara marken på den sidan. 
Där ska växterna vara taggiga och lite "öken-aktiga" typ bucephalandra velvet black, pogestemon helferi, hygrophilia pinnatifida mm. Även caloglossa beckarii som mossa.

Högersidan ska vara svart grus och svarta runda stenar. Mycket frodiga gröna växter typ monosolenium tenerum, lobelia cardinalis mini, javamossa, lysimacia nummuralia mm.

Men jag får inte till det. Framförallt vänstersidan där jag mest har rätt små stenar att tillgå (ca 4-6 cm) och jag får liksom inte till ett berg. Jag vet dessutom inte var jag ska sätta det lilla stenhuset.

Båda husen har invändig belysning, även sjön i mitten och bakom de två hålen i den rödaktiga stenen.

Bäcken som ska gå från sjön och fram mot rutan får jag lägga dit i slutet.

Tanken är att ena sidan av sjön är en frodig skog och andra sidan av sjön/bäcken är ett kargt bergslandskap.

Hjälp mig!

Just nu ser det skit ut….

Ignorera den turkosa mattan längst fram, jag har bara lagt den där för att kunna få ner dekorgruset mot rutan sedan.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
2018-02-12 14:35
#22

Spännande, tycker det ser lite trolskt ut nu jag ;) Men jag förstår din frustration när du inte får till det som du vill.

Stenarna är ganska enkelt att lösa, nu vet jag inte hur mycket snö ni har, men om det är överkomligt så kan man ju plocka gråsten i olika nyanser ute i naturen. Så länge man ser till att de är helt rena innan de sätts ner i karet, och att man undviker stenar med "glitter" i :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
2018-02-12 14:46
#23

Ja jag får nog ut och plocka för det går åt så himla mycket mer sten än man tror…. Och det man har är alltid i fel storlek, suck!! Jag har tagit bort den stora roten till höger nu då den kanske är FÖR stor och gör att allt annat ser för litet ut. Har lagt den lite halvnergrävd i sanden istället. 

Får testa lite olika. Längar tills själva hardscapet är klart så jag kan börja med det roligaste… att dekorera och plantera :-D

Hardscape är så sjuuuukt svårt, det blir aldrig som jag sett det framför mig…

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

hejkomochhjälpmig
2018-02-12 16:33
#24

Jag ritar direkt på akvariet med whiteboardpennor när jag spånar hardscape, mäter sedan hur höga (och långa) stenar och rötter måste vara på ett ungefär och då har jag med mig måtten och måttband när jag handlar eller plockar saker så att jag inte släpar hem en massa tunga och otympliga grejer jag ändå inte använder i onödan. Sen blir det ju alltid lite annorlunda i verkligheten men jag tycker det är en bra hjälp ändå, så det kanske du kan prova?

Torreador
2018-02-12 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Smart tips!!! Tack!! Jag gav dock upp… jag suger på det här!! Det blir inte alls som jag tänkt… som vanligt! Nu har jag fyllt med vatten och ska börja med det roliga - plantera och dekorera. Får ändra om efter hand jag kommer på hur jag ska göra.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Cecilia.S
2018-02-12 21:07
#26

Nämen åh, så fint det börjar bli! 😍 Jag förstår inte varifrån du får alla dessa idéer, haha. Så kreativ och fantasifull!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Torreador
2018-02-12 22:18
#27

Tack fina du Cecilia! Jag vet inte om du menar allvar eller om du bara är snäll men tack ändå, haha. Det kanske är fint? Fast inte alls som jag tänkte mig så då kan jag bra tycka det ser fel ut. Men det ger sig, mitt andra kar har jag ju äntligen fått som jag vill ha det efter många omgörningar, haha. Nu har jag börjat plantera lite. Får fortsätta imorgon. Ignorera stövlarna i glas, det var bara en test. Ska användas dock men inte som nu.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cecilia.S
2018-02-13 08:01
#32

#27 Såklart jag menar det! Jag hänger med dig helt om att det krävs oräkneliga omgångar av omplantering och ombyggnation i karet innan man blir helt nöjd. Men en toppenbra grund tycker jag att du har fått upp! Var nöjd :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Torreador
2018-02-13 09:39
#33

Ok, härligt att höra! Idag ska jag fortsätta plantera och dona.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
2018-02-13 09:42
#34

#25 Tycker det ser snyggt ut :D Och jag säger inte det för att vara snäll, det ser snyggt ut, i mina ögon :D

Jag blir imponerad, jag lyckas inte m,ed hardscape, jag har försökt ett antal gånger, men det slutar med att det blir som vanligt, med rötter och växter ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
hejkomochhjälpmig
2018-02-13 10:34
#35

#25 Nä, du suger inte alls på det här! Nu är du på tok för hård mot dig själv :) Det är svårt, det blir aldrig precis som man tänker sig. Och det är en del av det roliga med sånt här, även om det också kan vara fruktansvärt frustrerande. Konstverket (aquascaping är ren och skär konst enligt mig) har ett eget liv och tar sig dit det själv vill många gånger. Du är oerhört kreativ och har en fantastisk fantasi, det kommer bli hur bra dom helst när du är klar. Har inga som helst tvivel över det, det kommer bli både unikt och magiskt! :D

Draken
2018-02-13 10:59
#36

#33 Jag hämtar faktiskt en hel del inspiration från dina trådar när jag skall göra om i mina kar, så jag håller med #35. Du är alldeles för hård mot dig själv.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
2018-02-13 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Men goa ni!! Nu blev jag peppad till tusen 😀 Idag fortsätter jag att plantera och ändra lite här och där. Testar igen med en bild och hoppas det funkar.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Maleficum
2018-02-13 14:32
#38

Vad häftigt det blir! :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lojs
2018-02-13 14:37
#39

Det blev ju jättemysigt! Nästan synd att det grumliga kommer lägga sig, det passade med lite dimma! ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Torreador
2018-02-13 19:17
#40

Haha eller hur. Jag får väl röra runt lite då och då så dimman håller i sig ;)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-14 19:21
#41

Planterat lite till. Tog bort svärdsplantan igen då den blev för stor, satte dit en crinum istället. Det börjar ta sig tror jag. Har flyttat i några räkor och endlers så länge samt lite snäckor. Kramade ur mitt filter från andra karet i detta vilket gör att det är supeskitigt nu, har ju inget filter eller pump i detta så jag vill att det kommer ner i botten. Lär ju ta lite tid…

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Torreador
2018-02-14 19:21
#42
Torreador
2018-02-14 19:21
#43
Torreador
2018-02-14 19:21
#44

Nähä, så vill inte bilden följa med. Varför blir det så här Admin??

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-14 19:22
#45

Igen

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-14 19:22
#46

Ger upp!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-14 19:25
#47

En chans till…

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lillyrod
2018-02-14 19:33
#48

Använder du mobil? Kör inte på mobilversionen i så fall. Jag har aldrig fått något att fungera med mobilversionen och det är svårt över huvud taget från den tycker jag.

Annons:
Torreador
2018-02-15 09:10
#49

Ja jag kör från mobilen och har testat både mobilversionen och den fullständiga versionen men det bara krånglar. Sitter sällan vid datorn tyvärr men jag får väl passa på och ta iFokus när jag väl sitter där. Synd dock!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
2018-02-15 10:05
#50

Jag har inte lyckats lägga upp bilder med mobilen. Det kan gå om jag använder fullversionen, men inte alltid.

Jag tar väldigt mycket bilder med mobilen, och då brukar jag skicka bilderna som mail till mig själv, så jag får bilden i orginalupplösning, sen tar jag ner storleken och fixar om det är något annat som måste fixas med bilden (skärpa,ljus etc)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
2018-02-15 11:22
#51

Testar igen. Har idag köpt en superfin snäcka till karet. Tror det är en elefantnos men han i affären visste inte. Lägger in en bild när jag kommer hem. Funderar lite på invånare och kan inte bestämma mig… Glasmalar tänkte jag först. Typ 10-15 st. Samt mina små räkor. Eller Endlers, har några få hemma och tänkte isf komplettera med en fin långfenad variant jag hittade i butiken idag. Eller killis…. finns så många fina. Tips på invånare till en magisk skog?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lojs
2018-02-15 11:28
#52

Jag gör oftast typ samma som Rovfisk, mejlar bilderna till mig själv och postar via datorn, annars hamnar de för det mesta på snedden när jag skickar via telefonen. Men orkar jag inte så får de vara på snedden… 

Till den magiska skogen hade jag valt typ kardinaltetror och någon mer färgstark fisk. Kanske ihop med några röda fiskar som matchar svamparna, typ Svärdbärare, eller röda Guppy (jo, jag är insnöad på levandefödare…). Om du vill ha fler snäckor så finns det ju posthorn i glada färger, även rött. Räkor finns ju med i kul färger. 

En annan variant tänker jag vore några kampfiskhonor i lysande färger, men då får ju de andra invånarna anpassas efter det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2018-02-15 17:08
#53

Rött eller  möjligen skarpt orange tror jag skulle bli snyggt i din magiska skog. Lysande blåfärg tror jag också skulle kunna funka, eller vad sägs om "spöklikt" vit/aprikos :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
2018-02-15 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Idag har jag varit i zooaffären och kollat lite på fiskar. Jag har ju tre endlershonor nu och hittade jättefina endlers med långa fina fenor. Minns inte namnet på dem nu. Lite sugen blir jag trots allt.

Glasmalarna är fortfarande i bakhuvudet, kan inte släppa dem riktigt. 

"spöklikt" vit/aprikos  lät vääääldigt intressant, har du något förslag Rovfisk?

Skickar med en bild på en av räkorna som går i karet nu. Jag har 4 st sådana "Oreange Tanguerine" tror jag de heter.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-15 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

En annan liten räka som jag har massa varianter av, allt från röda till gröna, blå och ofärgade. Förökar sig som synden… haha

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Torreador
2018-02-15 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Hittade en underbar snäcka i butiken idag som jag inte kunde låta bli att ta hem… Hoppas den inte glufsar i sig mina växter bara, haha. 

Är det en elefantnos? I butiken visste de inte för den hade kommit med på köpet någonstans ifrån

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-15 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Och så här ser hela karet ut just nu. Det är inte klart, det ska in ett träd till och massor med fler växter så klart. Dessutom har jag råkat täcka över några av innerbelysningarna med substrat så det måste jag fixa också. Och lite annat smått och gott

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-15 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#58

Trädet med mossa och ludwigia. Får se hur det blir

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-15 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Den ljusa steniga sidan

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-15 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Den "mörka" skogiga sidan

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-15 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Från högra sidorutan

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-15 18:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Från vänstra sidorutan

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Torreador
2018-02-15 18:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Min lilla "rövtomte" haha

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
2018-02-16 07:26
#64

#54  Glasmalarna, skulle jag ju säga direkt, eftersom du själv har tankar på dem :) Men sen finns det ju Platy, Guppy/endlers, Sorgmanteltetra (vit) och även vissa scalarer (beroende på storlek på karet) som har en vitaktig/aprikos färg :)

#56 Elefantsnäcka (Tylomenia sp.) Gul,  är det :)

Jag har Elefanter och de har inte rört mina växter, men har ett par bekanta där de har tuggat i sig allt i växtväg.
Min kompis som odlar och säljer snäckor brukar ha en hel del olika elefanter hemma, och i ett kar har de ätit upp alla växter, medans de inte har rört växterna i andra kar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
2018-02-21 20:55
#65

Fortfarande inte som jag tänkt men ett steg framåt.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-28 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Uppdatering: 
Det går framåt med mitt kar men det är långt ifrån hur jag tänkt mig än så länge. Men jag kämpar vidare :-) 

Vet inte vad jag ska köra för belysning bara, har en gammal juwelramp liggande över just nu (som är på tok för lång). Får se vad det blir, hade velat ha spotlights eller något men det blir nog en sådan här trots att jag tänk hitta något billigare. Men vi får se. http://godhemszoo.se/index.php?route=product/product&path=59_138_118_211&product_id=1252

Kom gärna med ris och ros. Man blir liksom hemmablind när man håller på. Vad ser bra ut. Vad ser INTE bra ut?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-28 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Och lite längre ifrån, tänkte ha lite djungel över karet också men än så länge är det bara lite ampellilja och fredskalla.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

usvead
2018-02-28 18:11
#68

Hur har du fått fast fredskallan och ampelliljan?

Torreador
2018-02-28 18:30
#69

De finns en liten smal kant på karet så jag satte dem i små plastkrukor så att bara rötterna hänger ner i karet. I några andra kar hängde jag bara själva plantan med en ståltråd så att rötterna kom i vattnet.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Torreador
2018-02-28 21:33
#70

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-02-28 21:34
#71

Och film på kvällsbelysningen: https://youtu.be/iXfakwZX3nY

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

usvead
2018-03-01 06:41
#72

#69 Ok. Jag har bara gullrankor just nu och de slingrar sig ju efter väggen. Skulle gärna vilja ha bl.a. fredskalla. Jag har letat efter en lagom lång/kort balkonglåda som skulle hänga mellan mittstaget och ena bakre kortsidan men än så länge har jag gått bet, alla är för långa.

Kan du ta en bild på hur det ser ut med plastkrukorna och ståltrådsanordningen?

Draken
2018-03-02 12:34
#73

Ser jätteläckert ut.

Lamporna som du har tänkt är jättebra lampor, de kostar ganska mycket, men det är värt det …alla gånger :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Amandal123
2018-03-02 17:27
#74

Åhhh så fint du har inrett akvariet!

Torreador
2018-03-24 14:48
#75

Nu har jag gjort om helt i mitt lowtech ”Magiska skogen”. Set mest rörigt ut nu men det blir nog bra när det växer till sig hoppas jag. Kommer väl ändra lite hör och där som vanligt men nu får det stå ett par veckor och komma igång. https://youtu.be/V-MCfzpigkI

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2018-04-19 11:39
#76

Ny film på mitt lowtech Magiska Skogen. Nu har det börjat växa till sig och jag har flyttat om lite här och där. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Och NEJ jag vet att jag inte följt några av de oskrivna regler som finns ang aquascaping men detta är min lekplats och i detta karet finns inga regler 😀 http://bondmoran.nu/?p=17284

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: