Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1306 ggr
habibiguppy
1/17/18, 11:46 AM

Rom/ägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! 

Först o främst hade jag väldigt svårt med att välja vilken grupp inlägget skulle passa i så tog "leker" om någon vill ändra de får de gärna göra så.

Iallafall jag har ett kar som hade endast 1 Ancistrus hane tills att jag skaffade 2 små röd ciklider. De är ca 5 cm på ett ungefär endast men jag skulle göra vattenbyte idag och har märkt att en av dom har blivit väldigt fast vid en grotta i karet. Tänkte först att de kanske lägger liksom sitt revil där endast som alla andra men såg något underligt när jag kom närmre. Jo en hel del ägg/rom :O De har bott i karet i max en vecka endast men wow, frågan är då om jag ska låta romen kläckas och låta de simma fritt i karet eller flytta över dom?

Annons:
Cecilia.S
1/17/18, 12:53 PM
#1

Hej och grattis till yngel! 🙂 Jag har ändrat kategori från "Lekar" till "Förlossning/BB/Barnkammare".

Jag vill börja med att säga att de ciklider du har är röd juvelciklid. De är kända för att vara extremt revirhävdande vid lek och blir då mycket aggressiva, vilket innebär att de kräver tåliga fiskar som sällskap och en relativt stor vattenvolym. Mig veterligen leker arten ganska ofta, så du får vara beredd på många yngel som är svåra att bli av med (sälja eller skänka bort kan vara svårt) p.g.a. artens aggressivitet. 

Om du har många gömställen i karet, i form av rötter, växter och grottor t.ex., kommer de friska ynglen troligen klara sig bra så fort de har blivit frisimmande. Vägen dit är dock svårare, då föräldrarna inte alltid är särskilt duktiga på att skydda sina första kullar. Det krävs erfarenhet och övning för att lyckas bra. Ibland går det överstyr och föräldrarna äter upp sina egna yngel, andra gånger vaktar de kanske inte sina yngel tillräckligt bra och de blir uppätna av andra fiskar i karet. Ha därför inte för höga förväntningar nu redan vid första kullen.

Jag personligen hade alltså inte valt att flytta över ynglen till ett annat kar, utan istället haft dem kvar hos sina föräldrar i "det vanliga karet". Lycka till!😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

habibiguppy
1/17/18, 1:32 PM
#2

Yes är mycket medveten om att de är röd juvelciklider och att de är ganska aggressiva mot andra men som jag skrev tidigare är dem de enda i karet med 1 Ancistrus hane. Finns runt 3-4 stora grottor och en massa små grottor i karet. 6 små enkla växter finns också.

 Ja om jag lyckas få de att överleva kommer jag troligtvis skänka eller sälja bort en hel del:)

Men tack för svar då kommer jag nog låta de vara för de finns så mycket plats för att de skall kunna gömma sig.

Draken
1/17/18, 3:03 PM
#3

Låt de vara kvar i karet. Och hoppas på att inte alla överlever. Nej nu var jag elak, men de är mycket lättlekta och kommer förmodligen leka regelbundet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

habibiguppy
2/1/18, 11:26 AM
#4

Tänkte uppdatera detta inlägget för att ni ska få se hur de gick till. Jag kan säga dock att första rommen blev aldrig till men de gav ett till försök så här är en liten video på de

habibiguppy
2/1/18, 11:27 AM
#5

Jag vet jag har jättedålig kamera men det är bara att acceptera det haha

Draken
2/2/18, 7:32 AM
#6

De kommer fö4modligen leka fler gånger också ;) Har de väl satt igång, så kommer de fortsätta ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: