Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1618 ggr
Kirnzy
2018-01-16 17:09

Apistogramma

Ska köpa några fiskar imorgon till ett nytt akvarium. Det är på 63l, ca 25grader, neutralt pH, välplanterat, mycket rötter/gömställen, fin sand och relativt stak pump. Funderar på ett par kakaduaciklid, borelii, baenschi eller viejita. Är det någon av de som ni inte tycker passar? Är det någon större skillnad på dem? Skulle det gå att ha några mindre fiskar tillsammans med någon eller är akvariet för litet? Om alla skulle fungera att ha (självklart inte samtidigt..) vilken art skulle ni personligen valt och varför? :) (Har inte helt bestämt mig än för jag vet inte vilka arter affären har, pris, osv..)

Annons:
Draken
2018-01-16 18:36
#1

Jag skulle isf välja Borelii :) Tycker de är otroligt vackra och jag har upplevt dem som tåligare än många andra Apistogrammor :)

Ett par passar utmärkt i 63 liter, kanske nån rasbora (mindre variant) med dem ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-16 18:53
#2

Man bör ha en liten "störfisk" ihop med Apistogramma. När de blir förbaskade på varandra, för det blir de ibland, så är det bra om de kan ta ut vreden på några andra snabba invånare ibland också. Jag har alltid haft tetror ihop med mina.

Kirnzy
2018-01-16 19:17
#3

#1 Ja de är väldigt vacka! Det är mest kakaduan och borellii jag funderar på, men borellii verkar bättre på flera sätt, att de lever längre, är tåligare och är lite mindre. (Jag är dock inte 100 säker på om det stämmer) Ska absolut se om de har borellii där, den verkar liite ovanligare än kakaduan? Skulle isåfall Drottningrasbora funka? #2 Jaha, är alla så..? :/ Vill inte ha så många fiskar i karet, så stimfiskar går nästan helt bort, om de inte tex är väldigt små. Finns det några andra små fiskar som är tillräckligt snabba och inte väldigt lättstressade, som skulle funka med dem?

Lillyrod
2018-01-16 19:39
#4

Rasbora är också en stimfisk : ) 

Jag tror inte apisto blir så lyckat helt själva i karet. Det är underbara fiskar men de har humör. Det behövs andra individer som avleder ibland. 

Kakaduan tror jag är för stor för 60 liter. Jag hade mina i 152 liter och honan jagade ihjäl hanen när hon hade yngel.  Baenschi är betydligt lugnare och en fisk som är mycket vackrare i verkligheten än på bild. Tror Borellii är av den lite lugnare sorten också.

Kirnzy
2018-01-16 19:58
#5

#4 Jag är inte särskilt sugen på rasboror heller, just för att de är stimfiskar, men då de finns många mindre arter så känns det lite mer lockande. De flesta vanliga tetror verkar även för stora/aktiva för 63liter.. Sen kanske väldigt små fiskar inte blir så bra med apistogrammas..? Det kanske inte blir några såna iallafall då, om jag inte hittar någon passande fisk som inte är stimfisk..

Draken
2018-01-17 07:11
#6

Håller med Lillyrod att du bör ha en "störfisk" med Apistogrammas. Dels så de har någon annan att ta ut evt frustration på och dels, så kan Apistogrmman bli lite skygg om det inte finns något annat i karet. Det finns ju väldigt små tetror också som du kanske kan fundera på. De är snabba så det är inte så sannolikt att Apiston får tag på dem, om de skulle få för sig att ta ett skrovmål.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Kirnzy
2018-01-17 07:32
#7

Jag får väll kolla i djuraffären idag om det finns någon liten stimfisk jag fastnar för, som funkar i karet :) Annars får jag nog hitta någon annan intressant fisk..

Cecilia.S
2018-01-17 07:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Apistogramma borellii är riktigt snygga, trevliga också! Här är en bild på min hane, som tyvärr har simmat vidare. Lycka till med att kika efter en liten stimfisk idag, hoppas att du fastnar för någon som funkar :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Kirnzy
2018-01-17 16:26
#9

Tyvärr köpte jag inte något alls idag, funderar på att lägga ner akvariet igen.. Affären jag blivit rekomenderad av flera personer hade inte det minsta akvarierelaterat till salu.. typ 30 akvarier igång med vatten, sand och lite växter men inte en enda fisk/snäcka/groda/något levande alls, inget växtkar eller växter till salu och inga som helst akvarietillbehör../:

Lillyrod
2018-01-17 19:05
#10

Nej men vilken tråkig affär. Hade det hänt något där eftersom de inte hade något hemma eller vad?

Det finns inte fler akvarieaffärer i din närhet?

Kirnzy
2018-01-17 19:26
#11

Är faktiskt inte säker på om de lägger ner akvarierna, gör om, lägger ner affären eller något.. (tror dock inte att affären läggs ner helt) Nja, det är den närmsta affären som jag kan ta mig till med buss, och det tar ca 1.5 timme helt utan trafik. Det finns också en med väldigt dåligt utbud men det tar över 40 minuter att gå dit från busshållplatsen (om man inte åker buss runt hela alltet vilket tar över 2timmar iallafall). Jag varken orkar eller vill gå den biten i snön och jag tror varken fiskar eller växter skulle uppskatta det.. Så det finns inte mycket här, hade hoppats på att där jag var idag var en bra affär. Kanske åker tillbaka om någon månad för att se hur det är då, vill inte totaldissa affären om de tex bara gör om :)

Cecilia.S
2018-01-17 19:34
#12

Så synd att det inte fanns några fiskar eller växter till salu hos dom. Har du något telefonnummer till affären? I så fall borde du kunna ringa och fråga nästa gång du funderar på att åka dit, så slipper du åka en runda i onödan ifall att det är som nu igen :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Kirnzy
2018-01-17 20:18
#13

#12 Smart! Har hittat ett nummer på nätet, dock är det lite gammalt men värt att testa. Hade inte alls tänkt på att man kan ringa innan så tack för idén :)

Annons:
[Kaoskaos]
2018-01-17 21:39
#14

#13 du kan också höra om dom kan ta hem på beställning :)

Cecilia.S
2018-01-18 08:17
#15

Hoppas att du får svar på det numret :D Som skrivet i #14 går det ofta att beställa hem fiskar till affären, eller komma med önskemål på specifika fisk- och växtarter. Om du har tur är det kanske så det funkar där :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2018-01-18 14:04
#16

Men vad tråkigt :( Jag skulle göra som de andra föreslog, slå en signal till dem och kolla om de kanske kan ta hem på beställning. Då är du ju inte heller bunden på just det de har hemma, just den dagen. Då kan du ju beställa hem precis det du vill ha, och hämta vid leverans till butiken, om grossisten har det hemma.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kirnzy
2018-01-18 15:59
#17

Problemet är ju det att jag inte vet vad jag vill ha, varken fiskar eller växter.. vill ju kolla runt lite /:

Draken
2018-01-19 07:06
#18

Jag förslår att du funderar och kollar vad du verkligen vill ha i karet, och så beställer du när du är helt säker. Då blir det rätt från början :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kirnzy
2018-01-19 07:12
#19

Det är inget alternativ att beställa för mig,

Draken
2018-01-19 07:32
#20

Hade de inte så du kunde beställa från butiken ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Kirnzy
2018-01-19 07:41
#21

#20 Ingen aning. Men jag tror inte det skulle funka att beställa in 1-2 saker i veckan, rätt ofta, hos en affär som inte har några alls akvarierelaterade saker. Sen att beställa in 20 fiskar, massa växter, rötter, stenar, snäckor, sand, pump och ljusrör på en och samma gång från en affär jag inte har någon som helst aning om hur deras standard är, skulle jag aldrig chansa på att göra. Och att behöva hämta fiskarna någon speciell dag skulle inte heller funka för mig, då jag inte vet om jag orkar sitta 3 timmar extra på en buss, eller om jag går i skolan till 17:30 (då skulle jag inte vara hemma förren 21:30 ungefär (antagligen senare pga all trafik den tiden) och affären stänger klockan 18, så det är inte många dagar jag hinner dit efter skolan.. /:

Draken
2018-01-19 09:53
#22

Vilket dilemma :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: