Annons:
Etikettallmänt
Läst 465 ggr
färgfest
2018-01-16 10:58

Min först akvarium

Jag beställde min först akvarium den här veckan, en Juwel Primo 110. Jag har hört att det är bäst att börja så stort man kan på grund av att ändringarna i vattnet blir inte lika farliga eller så. Cycling min akvarium har jag läst om - jag har köpt in lite medel för att hjälpa bakterierna växa i filtret. Jag har en lista av växterna jag kommer köpa och jag har beställt in provtagningsgrejer för att kolla värderna i vattnet. Jag kommer plantera direkt och fixa med stenar och så, sedan efter en vecka eller så köper jag 6st panda corydoras. 

MEN! Vad gör jag för substrat? För att jag har hört attdet kan byggas farliga bakterier i sand. Jag tycker att sand ser snyggt ut och corydoras måste ha sand ju. Kanske en blandning av grus och sand? Aquasoil har jag ju tänkt också men jag behöver också en del av akvarium att ha sand för att corydoras ska trivas. 

Jag har sett andra skriva att man kan lägga till aquasoil på botten och sen sand. 

Haha, hjälp!

Annons:
Draken
2018-01-16 11:51
#1

Grattis till akvarium och välkommen in i akvarievärlden 🙂

Har du bestämt dig för Corydoras, så är det sand som gäller som bottensubstrat. De skall inte gå på grus, då det kan skada deras känselspröt och de tycker om att böka runt i sanden för att hitta matrester och annat gott.

Att väntamed Corydorasen är jättebra, de vill gärna ha ett lite mer ingått akvarium. Däremot så tycker jag att du skall släppa i några (3-4) fiskar som kan "bajsa in" akvariumet. Du får inte till någon bra bakterieflora innan du har satt ner "ingångsfiskar" i akvariumet. Men var försiktig med att mata för mycket, lite mat som äts upp innan det hamnar på botten och kanske bara varannan dag i början. Detta för att undvika att få en nitritspik i karet.

Det är ingen fara med fiskarna, de svälter inte ihjäl, det är betydligt enklare att mata ihjäl en fisk, än att den skall svälta ihjäl ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2018-01-16 12:04
#2

Du har redan fått ett bra svar, jag tänkte bara lägga till att det är dumt att blanda sand och grus, gruset letar sig upp till ytan och lägger sig över sanden.

Det bästa för att undvika farliga bakterier mm i sanden är att ha sandsnäckor som luckrar upp den, jag har sandsnäckor i alla mina kar (sand som botten i alla) och har aldrig haft några problem. Lämpliga sandsnäckor är till exempel malaysiska sandsnäckor eller thiara winteri.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

färgfest
2018-01-16 13:01
#3

Åhh, tack! Växterna som jag har valt för en början fastnar på sten och "wood" så det borde vara okej med sand. Men kan kör lite bottensubstrat som JBL och sanden över den då, i fall jag vill plantera annat i framtiden. WHEW. Glad att ha det bestämt.

Får fundera över vilka fiskar jag kommer sätta in från början. Hmm. Antar att jag måste vänta med snäckorna då det kommer inte finnas nåt i karet för dem att äta än. Kanske endlers!

Draken
2018-01-16 14:41
#4

Javaormbunke och/eller anubias, som jag misstänker att du har valt, är inte snabbväxande. Så det är jättebra om du även planterar lite sånna växter (Hornsärv, Vattenpest, Sessiflora etc) de hjälper också till att få balans i akvariumet och de konkurerar även ut alger :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

färgfest
2018-01-16 15:06
#5

Jag skriver ner dem! Så skönt att kunna ställa frågor till kunniga när man är helt ny på akvarievärlden. Kollar också på Rachel O'learys channel på Youtube.

Tack för din hjälp! :) Om du tänker på något annat så skriv gärna på. Jag kommer också skriva här om jag kommer på något. Jag lägger till bilder sen också! :)

Draken
2018-01-16 16:13
#6

Bilder ser vi fram emot :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2018-01-17 07:46
#7

Jag håller också med om att snabbväxande växter är bra. De hjälper till massor, både med balans och för att ge fiskar m.m. skydd i akvariet :) Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: