Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1220 ggr
kuhlimannen
2018-01-16 01:17

Bottensubtrat/näring under JBL sansibar sand ?

Jag har märket Jbl Sansibar Dark sand , Och på förpackningen rekommenderas det ha Jbl aquabasis plus under sanden. Men ska man hellre ta någon annan sort ? Eller växer växterna helt okej med bara sanden och bra lyse ? Någon som har någon erfarenhet av produkterna? Som kan ge lite tips och råd ?

Annons:
Mateoz
2018-01-16 07:02
#1

Du kan enbart köra på sanden och lyset och ändå lyckas bra med växter. Däremot upplever jag det som att växterna verkligen uppskattar ett bra näringsrikt substrat och växer snabbare. Har ingen erfarenhet av just aquabasis då jag enbart har kört med jord som är betydligt billigare. Tänk på att sanden speciellt i början är väldigt näringsfattig så det kan vara en bra ide att ha i så skallade "root tabs" (näringskulor för sanden) eller flytande växtnäring.

Draken
2018-01-16 07:45
#2

Jag använder JBL's 7 kuglen som gödning, och  är jättenöjd med det. Funkar lysande hos mig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kuhlimannen
2018-01-16 12:20
#3

Jaha ja gött! JBL7 kuglen sätter man bara ner i sanden vid rötterna på växterna eller?

Draken
2018-01-16 14:36
#4

Japp. Du lägger en kula under sanden precis invid rötterna. Jag använder även Profito och easy Carbo som kompliment (flytande gödningsmedel) i de kar där jag inte har snäckor :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
2018-01-16 14:47
#5

Jag har också JBL kulorna och man bara trycker ner dem i sanden (rätt djupt) bredvid rötterna på de plantor som man tror behöver. 

Jag kompletterar med bottennäringssticks från ADA i hela karet. Aldrig fel ;-)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

kuhlimannen
2018-01-16 15:03
#6

Ja men då kör jag på JBL kulorna och hoppas det blir bra. Är happy life Plant något och komplettera med eller?

Annons:
Draken
2018-01-17 07:39
#7

Jag gillar inte Happy life plant, sist jag använde det så blev det algexplosion i karet. Så det rekomenderar jag inte :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2018-01-17 07:49
#8

Jag har faktiskt aldrig använt någon annan växtnäring än Happy Life Plant, men nu under den senaste tiden har jag inte använt någon flytande näring alls. När vi använde den flytande växtnäringen från Happy Life fick vi också alger, de är nästan borta nu när vi inte använder den längre. Så den rekommenderar jag inte…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2018-01-17 07:51
#9

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2018-01-17 14:52
#10

Jajemen. Jag är jättenöjd med den, funkar jättebra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-17 18:53
#11

Jag tror det finns de som tycker tvärtom men jag tycker att Easylifes produkter funkar mycket bättre än Happylife. Happylife algmedel tog kål på alla mina snäckor för några år sedan bl a.

Näringen har jag prövat men jag tyckte inte den gjorde nytta. Tropicas gödning är också bra men rysligt dyr : )

Draken
2018-01-18 10:48
#12

Tropicas är den absolut bästa, men som sagt, den kostar. Jag har såpass många, stora akvarium, så jag har valt att bara använda det nästa bästa, enligt mig, och spara plånboken istället ;)

jag är jättenöjd med profito, men jag vet av andra som inte alls tycker den är lika bra. Men det är ju så, smaken är som baken. Det som fungerar jättebra för mig, kanske inte fungerar alls för en annan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: