Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 867 ggr
NinaStarck
1/14/18, 6:12 PM

En död kampfiskhona och en som mår dåligt

Hej Köpte två kampfiskhonor igår tillkom hane. De funkade jättebra ihop igår, lagomt nyfikna på varandra och alla tog det väldigt lugnt och nyfiket. Idag dog den ena honan. Den andra ligger mest still i vattnet. Är lite upp till ytan ibland men verkar andas normalt. Däremot så är hon vit runt munnen. Igår var hon inte det. Kollade värdena på vattnet och enligt droptesterna är de inom det normala. Nitrat låg på 2 men ändå inom rimligt värde. Ph ligger på 7.5 ungefär. De andra fiskarna mår bra, men de lever ju i den här miljön så de borde ju inte vara så påverkade. Vattenbyten gör jag varannan vecka, 30% åt gången. Jag gjorde det förra helgen. Mycket växter i akvariet men tyvärr har vi en del trådalger i mossan som vi har. Jag har 350 l Juwel akvarium. 4 silvermollys, 6 räkor, 2 ancistrusmalar, 4 vuxna platys och ett 10-tal yngel, 1 kampfiskhane, 3 kuhlis, 10 neontetror och 2 Sewellia lineolata. Vad kan vara för fel? Bör jag flytta henne till det mindre akvariet eller blir det extra stress? Tog det riktigt lugnt igår då jag släppte i dom också så jag är lite förvånad (och ledsen) över att ena dog och att den andra verkar må dåligt. Tips? Idéer? Vad ska jag göra? Tack för hjälpen.

Annons:
fiskälskarn00
1/14/18, 6:16 PM
#1

Du ska INTE ha kampfiskhanen med de andra!

Gal1

NinaStarck
1/14/18, 6:23 PM
#2

Varför ska kampfiskhanen inte vara med dom andra? Han funkar bra med dom. Äter kanske lite yngel men det gör ju inget då plattan ynglar av sig. Äter yngel gör tetrorna också.

Lamina
1/14/18, 6:25 PM
#3

Om du inte SER dom bråka så är det nog inte kampfiskhanen som haft ihjäl honan.  Men att dom går ihop kan vara fruktansvärt stressande, även om vi själva tycker dom ser ut att trivas. Stress kan få underliggande problem att bryta ut. Så börja med att flytta ut hanen. Hanen, inte honan, då kampfiskhanar inte heller bör gå med fiskar som mollys och platys. (Dels är dom färgranna vilket kan trigga hanen, dels har dom en tendens att bita på hans långa fina fenor.) Blir hon inte bättre/piggare bör du leta efter underliggande orsaker.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lillyrod
1/14/18, 6:25 PM
#4

Säger som #1. Det är förmodligen kampfiskhanen som tagit ihjäl honan och nästan lyckats med den andra också. 

En kampfiskhane ska helst gå ensam och ALDRIG tillsammans med honor.  

I ditt kar t ex vill kampfisken ha lugnt nästan stillastående vatten. Den är inte intresserad av sällskap. Den vill ha varmt också.

Sewillian vill ha en strömmande fors med grus och stenar som den kan suga sig fast på. De trivs inte alls i samma habitat.

Ta ur kampfiskhanen ur karet till att börja med innan fler stryker med.

Det vita runt munnen tippar jag på är efter slagsmål.

Man bör alltid läsa på om fisken man vill köpa innan man tar hem dem så blir allt så mycket lättare.

NinaStarck
1/14/18, 6:40 PM
#5

Jag har läst på nätet samt pratat med personal i två olika djuraffärer och man ska kunna ha två eller tre honor med en hane. Visst jag vet inte vad som händer på natten men de jagar inte varandra när akvariet är tänt utan de simmar lugnt förbi varandra. Visst jag kan flytta ut honom och se vad som händer, om hon blir bättre. Jag läser på om fiskarna, pratar med djuraffären innan jag köper nya fiskar. Ställer frågor, om de inte kan svara så köper jag ingen fisk. Jag är också fullt medveten om att en del affärer vill sälja, men jag litar på de två affärer jag köper ifrån. De ger alltid mycket information om fisken vid köp och tips om mat etc. Jag kan medge att sewillian var litet impulsköp men de verkar trivas ändå och de var en liten chansning vilket affären sa också. Igår upplyste djuraffären mig om att vara observant och genast komma tillbaka med dom om de inte funkade ihop. Men jag tycker de gör det. Han är inte på henne alls dagtid.

Lillyrod
1/14/18, 7:22 PM
#6

Gärna en länk till informationen om att man håller Kampfisk av båda könen tillsammans. 

Om du tycker att det funkar när en hona är död och en döende så är det nog inte så mycket vi kan säga här.

Annons:
NinaStarck
1/14/18, 7:43 PM
#7

Ojdå blev det bevisbörda här nu också? Affären där jag köpte hanen i hade honom tillsammans med två honor, jag ångrar lite att jag inte köpte allihop då. Jag har läst på både engelska och svenska sidor att man kan ha dom ihop. Sen är det väl individuellt på fiskar också. Bara för att de är fiskar så går de ju inte alltid ihop heller, dom är ju individer allihop. Min hane känns snäll, han går inte på dom andra fiskarna utan hårdför sig själv. Ser lite butter ut bara. Men absolut, jag flyttar ut honom och hoppas att han inte dör och ser vad som händer. Tack för era inputs.

Mysisa
1/14/18, 9:05 PM
#8

Jag tycker att det rså fruktansärt tråkigt att butiker frtfarande hävdar att man kan ha kampfiskar av olika kön i samma akvarium. Att dessutom hävda att en hane kan gå med färgglada fenbitare…
En kampfiskhane vill vara ensam utan sällskap. Har man hanen i ett tillräckligt stort akvarium så kan man ha en Ancistrus eller 2, men även dom kan stressa kampfisken av sin blotta excistens även fast dom är snälla och håller sig på sin kant.
Är akvariumet för litet för en mal så kan man ha snäckor som städare.
Honor är inte lika revishävdande som hanar så man kan många gånger ha flera honor tillsammans i ett vanligt sällskapskar.
Men så fort man tillsätter en hane skapas stress och risken för slagsmål r väldigt stor. Behöver inte vara hanen som jagar  honorna, honorna kan slåss med varandra för att det finns en hane i närheten.
Din hane må vara världens snällaste betta, men han ska ändå inte gå med honor.
Hoppas att din hona repar sig när du flyttat på hanen.
Lycka till

minavitas.wix.com/kennel

Rafflan
1/15/18, 1:55 AM
#9

Hanen som jagat/stressat ihjäl honorna. Kampfisk hanar och honor träffas enbart för parning, efter det håller dem sig långt ifrån varandra, i ett akvarium har dem inte möjlighet att komma bort från varandra vilket leder till stress och att hanen ger sig på honorna tills dem dör.
Att dem hade 2 honor + 1 hane ihop i djuraffären och det funkade kan ha att göra dem att dem var nya där så dem var för stressade av miljön för att slåss, eller att miljön i allmänhet var för stressande så dem inte slogs. Din Kampfisk hane var trygg i sitt akvarium, sitt revir, och slåss då för skydda det, men honorna har ingen chans att lämna hans revir och blir då dödade.
**Ta ut hanen eller honan, du kan INTE ha dem i samma akvarium!
**
Dock säger visa här att man måste ha kampfiskhanar själv, det håller jag inte med om, visa Kampfisk hanar kan funka bra ihop med andra fiskar som inte har långa fenor om man har tillräckligt stor akvarium, bara man ser till att alla fiskarna behöver samma temperatur, ph, mm. Men man kan inte ha Kampfisk hane + hona ihop…

Cecilia.S
1/15/18, 7:42 AM
#10

Precis som många andra skriver fungerar det inte alls att ha kampfiskhonor ihop med en eller flera hanar. Det är en av få arter där könen absolut INTE ska blandas, om du som person inte är professionell. I det fall att du har läst på ordentligt om kampfiskar och har ordentligt med egna erfarenheter av arten, går det att försöka sig på odling. Men det är inte många som vågar med sådana försök, inte ens de som har haft kampfiskar i många år. Arten ska aldrig blandas med könen, om inte odling ska ske och en hona hålls då ihop med en hane under några minuter. Även under dessa klarat stunder är det inte ovanligt med dödsfall och slagsmål på liv och död. Hanar ska heller aldrig hållas ihop, inte ens en liten stund. I #9 har du en bra hypotes om varför det funkade bra att hålla en hane med två honor i djuraffären, men inte hos dig. Jag instämmer helt där. När det gäller kampfiskhanar ska man även vara väldigt försiktig med att hålla dom ihop med andra fiskar. Det är delvis svårt att hitta fiskar som trivs med samma värden och samma inredning - och delvis svårt att hitta fiskar som funkar ihop med kampfiskhanen. Många fiskar biter på fenorna eller stressar kampfisken om de är livliga. Andra vill ha, som b.la. Lillyrod har skrivit om, strömt vattendrag och kanske lite kyligare vatten. Kampfiskar vill ha varmt, nästan stillastående vatten och ett akvarium med tät växtlighet. Jag hoppas att det går bra för din hona som lever idag, lycka till.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

molam
1/15/18, 10:20 AM
#11

KAn tillägga att även fast man litar på sin djuraffär så säger dom en massa skit, man ska inte lyssna på en djuraffär när man köper nån fisk, Kampfiskar är mycket individuella och hanarna kan variera i on dom kan vara med andra fiskar eller ej, MEN kampfisken heter inte Kampfisk bara för att, hanarna är nämligen väldig aggressiva andra fiskar av samma art, hanar som honor, så en Kampfisk hane är alltid det bästa att hålla ensam.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
1/15/18, 10:51 AM
#12

#7 Det handlar inte om att man skall ha "bevisföring" det är allmänt känd inom akvaristiken att Kampfisk hanar och honor INTE skall gå till samman annat än vid lek, och även då skall honan skyndsammast plockas undan efter leken, så hanen inte tar ihjäl henne.

Kampfiskhanar är ensamvargar, och trivs bäst i sitt eget sällskap. möjligen att nån snäcka kan vara i samma kar för renhållningen, men det är inte säkert att det funkar heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: