Annons:
Etikettövrigt
Läst 1391 ggr
"Unicorn"
2018-01-13 19:37

råd om fisk

jag har tänkt att skaffa Platy till mitt akvarium då jag inte vet så mycket om fiskar frågar jag här. det jag undrar är om dom fungerar tillsammans med Neontetra, slöjstjärt och ancistrius ☺☺

Annons:
Lillyrod
2018-01-13 19:39
#1

Platy, Neontetra och Ancistrus går bra. Slöjstjärt vill ha helt andra förhållanden bl a när det gäller temperatur så den går inte att ha ihop med de andra : )

"Unicorn"
2018-01-13 19:41
#2

jag har redan alla utom Platy 😲va dom jag tänka addera till akvariet

Lillyrod
2018-01-13 20:00
#3

Då bör du tänka över ditt val. Slöjstjärt går inte ihop med de andra som jag sa förut. Läs på om fiskarna du har så ser du vad jag menar.

Cecilia.S
2018-01-15 08:40
#4

Det är alltid jätteviktigt att läsa på om de fiskar som man funderar över att köpa hem till sitt kar. Nedan följer några punkter som kan vara bra att kolla upp när man funderar över att köpa hem en ny art.

Steg 1

När du läser på om nya arter och känner dig säker på att du vill få hem dom ska du framför allt kolla upp:

  • Så att arten trivs i den miljö som du har i akvariet. En del arter trivs t.ex. med tät växtlighet medan andra t.ex. trivs bättre i öppnare miljöer med rötter och stenar istället. Något annat som är viktigt att kolla upp i denna punkt är om arten behöver ha grus eller finkornig sand, dämpad belysning eller mörkare bottensubstrat o.s.v. Läs därför på om hur arten lever i sin naturliga miljö.
  • Sök upp de vattenvärden som arten behöver för att trivas. De viktigaste värdena här är pH och temperatur. En del fiskar vill ha saltvatten, andra bräckt vatten och en tredje grupp vill ha sötvatten. Detsamma gäller med temperaturen, de önskade värdena är väldigt olika och varierar mellan olika arter. Värdena står ofta i artbeskrivningar. 
  • Vattencirkulation. En del arter vill ha mycket mer syrerikt och strömt vatten jämfört med andra arter, t.ex. kamfisken vill däremot ha nästan stillastående vatten på grund av dess ursprung och stora fenor.

Steg 2

När du har hittat en art som fungerar ihop med alla andra arter i akvariet (med inredning och vattenvärden) är det dags att gå vidare till nästa steg. Där undersöker du om arten: 

  • T.ex. är känd för att vara aggressiv (kan dock variera mellan olika individer), i så fall behöver den kanske lite större yta och vattenvolym för att den ska få möjligheten att ha ett eget revir.

  • Storleken. Stora fiskar kräver stora akvarium, ibland extrema volymer beroende på hur aktiva och/eller aggressiva de är. En stor fiskart som fungerar i den vattenvolym som du har att erbjuda behöver dock nödvändigtvis inte fungera ihop med de andra arterna i det akvariet. Den kanske är mycket större än de andra och kan i vuxen (eller ung) storlek ta de andra fiskarna som mellanmål, eller skada dom.

  • Fenor - aktivitet - m.m. Fiskar med stora fenor fungerar inte alltid med tetror eller andra fiskar, då fenorna kan se väldigt mumsiga ut. Det kan leda till att fiskarna blir fenbitna = stor stressfaktor. Någonting annat som kan vara väldigt stressande för en del arter är en blandad aktivitet hos fiskarna: en del vill ha en mycket lugnare miljö med lugnare kompisar, medan andra är mer speedade och aktiva.

Som du märker är det väldigt mycket att hålla koll på, men jag hoppas att det här hjälper dig på vägen. Innan du funderar över att köpa hem fler arter rekommenderar jag dig att läsa igenom artbeskrivningar för de arter som du redan har. Gå igenom varje punkt för vardera art, så kommer du säkerligen finna något litet fel. (Tips: Slöjstjärt..

Artbeskrivning slöjstjärt och källa 2 (observera att vattenvolymen i källa 2 är för liten)

Artbeskrivning neontetra och källa 2

Artbeskrivning ancistrus och källa 2

Artbeskrivning platy och källa 2 (som du visserligen inte har ännu)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

"Unicorn"
2018-01-15 09:24
#5

tack för ett mycket bra svar ☺nu ska de läsas 🤓🤓

Draken
2018-01-15 10:32
#6

Slöjstjärt trivs bäst i artakvarium. De skall ha kallare temperatur och minst 300 liter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
"Unicorn"
2018-01-15 15:28
#7

nu när jag läst era svar plus länkarna o lite andra sidor så här jag beställt att försöka hitta ett mer passande hem för slöjisen ☺

Draken
2018-01-15 21:39
#8

Det låter jättebra :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2018-01-16 08:22
#9

Åh så härligt att höra. Det är så fint av dig att göra det bästa för dina slöjisar trots att det kanske inte är det roligaste för dig <3

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: