Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1251 ggr
Annadala
1/12/18, 3:10 PM

massdöd i 54 l

Ja, bara för att det går bra i det stora akvariet så har det nu brytit ut en massdöd i mitt 54 liters. :((  
Alla värden är bra, byter 25% av vattnet varje vecka med slamhävert. Tar upp bajs från botten. Har i aquasafe tillsammans med det nya vattnet. Gjorde ett lite större vattenbyte förra veckan (50%) och städade ur en del växter då det knappt fanns någon simyta kvar. Akvariet har varit igång i lite mer än ett år.  Jag har 5 amanoräkor, 4 Platy, 2 fjärilsciklider, 5 Guppy, 3 panda corydoras och 6 kopparbarbar kvar nu…. 10 har dött de senaste 4 dagarna, varav 4 idag. De flesta som dött har varit pigga och matglada in i det sista. Sen pangbom död. 

Nu ser jag på ena guppyn att han inte är pigg, fenan börjar trasas sönder och han är uppe vid ytan, detta visade sig idag. Igår var han fin och pigg. Tycker mig även se lite vitt på en av pandornas fena. Jag trodde mig ha medicin hemma, men hittar det inte så jag har saltbehandlat just nu. Vad kan det vara??  :(

Annons:
molam
1/12/18, 3:13 PM
#1

Ojj, det var mycket fisk i ett litet akvarium… och det är troligtvis problemet, akvariet ät överbelastat och därav blir det oreda i vattenvärdena, had du gjort dropptest för nitrit? Testa det först, samt skulle jag råda dig att sälja av/He iväg lite av fiskarna

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annadala
1/12/18, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Är det verkligen för många? 3 av platyna är "yngel". De är 1-2 cm. Cikliderna ska flytta till mitt 240 var det tänkt. Men är det sjuka i akvariet, så vill jag inte flytta dem än. Likaså pandorna. Jag gjorde ett 50-55% vattenbyte som sagt för ca 1,5 vecka sen. Å 25% igår. Är noga med att få upp skit på botten. Övermatar inte. Det är inget nitrit i. Funderade på fenröta då man nästan ser hur det vittrar sönder på honom.

Lojs
1/12/18, 4:01 PM
#3

Jag håller med molam, Platy till exempel som jag själv har i mina större kar är riktiga skitgrisar.  Min lösning skulle tyvärr vara omplacering av en del av fiskarna och mindre vattenbyten ca varannan - var tredje dag under en period. 
Har för mig att corydoras är känsliga för saltbehandling men andra får gärna rätta mig om jag har fel.

Aquasafe hade jag hoppat över om ni inte har problem med kranvattnet, liknande medel behövs inte om vattnet är ok.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
1/12/18, 4:06 PM
#4

Dåliga fenor, fjäll kan som de andra säger bero på dåligt vatten. Alla parametrar i vattnet kan man inte mäta eller också visar de sig inte riktigt som det egentligen är. 

Får du igång det andra karet så flytta över några av fiskarna dit och se vad som händer. Jag tror inte det är något smittsamt.

Annadala
1/12/18, 4:18 PM
#5

Vi har egen brunn, och har för mig det var lite högre ämnen av något, men kommer inte ihåg vad. Vattenkvalliten brukar oxå pendla beroende tid på året, därför har jag för den delen använt aquasafe. Stora Karet är "igång", men har inte gått mer än 2 dygn med 5 fiskar. Men, dör de i lilla, så kanske det är större skada å ha de kvar där?

Lillyrod
1/12/18, 4:21 PM
#6

Egen brunn kan ställa till det och då tycker jag det är helt ok att använda vattenberedningsmedel. Det kan vara så att det är ämnen i vattnet just nu som inte medlet klarar av men då borde det vara samma sak i det stora. Jättesvårt att säga vad det kan vara som gör det. Det hjälper ju inte heller med vattenbyten om det är vattnet som inte är bra 🤔

Annons:
Annadala
1/12/18, 4:36 PM
#7

Nä jag blev så paff. Har verkligen satt mig in i detta de sista månaderna och varit noga med vattenbyte, lite mat, städa upp bajs… Så det är lite tråkigt. Men om kvalitén tillsammans med lite för många fisk just nu gör att de inte mår bra i lilla, är det bättre att plocka in ngn i stora, trots att jag skulle behöva vänta några dar till?

Lillyrod
1/12/18, 4:46 PM
#8

Ja det är värt att testa tycker jag. Det är lite överbelastat i det lilla så det mår nog bra av avlastning. Sen får du hålla koll i det stora så det inte blir för mycket där nu i början.

molam
1/12/18, 9:20 PM
#9

Det är inte heller omöjligt att det är Barberna som är på fenorna.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annadala
1/12/18, 10:50 PM
#10

Tycker jag haft koll ändå på barberna. Inte sett ngn som käkat på fenorna. Har plockat ur pandorna, men nu på kvällen när jag kom hem såg guppyn heltrasig ut. Han överlever inte. :(

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
1/12/18, 10:54 PM
#18

Det kan vara så att molam har rätt. Barber är kända fenbitare och bara stressen av att vara jagad kan göra så fisken dukar under tyvärr. Det är jättesvårt att hålla koll så man ser allt som händer i karet. 

Det är bara att hoppas på att det blir bättre när du får sära på fiskarna lite och det blir lite mindre fisk i 54-liters karet. Jag håller tummarna för att det ska rätta till sig.

Annadala
1/13/18, 1:27 PM
#19

Flyttade över pandorna till stora igår, de lever idag, men såg nu att det blivit ett stort sår på en av krabaterna. Bifogar bild. Guppyhanen dog inatt. 😔

Annadala
1/13/18, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Eller ingen bild… varför kommer inte bilden med när jag väljer fil? Det har ju fungerar tidigare…

Annons:
Annadala
1/13/18, 1:29 PM
#21

Där kom den när jag inte hade bifogat den??? :D

Lillyrod
1/13/18, 1:52 PM
#22

Använder du telefonen så kan bilderna krångla. Från dator brukar det funka bra.

Stackars liten. Corydoras har ju inte fjäll som skyddar dem så därför råkar de nästan alltid först illa ut om det är något knas med vattnet. Har du någon bra butik i närheten som du kan ta med lite vatten och be dem testa? Har man tur så har de bättre utrustning än man har själv.

Du får kolla så det inte blir större eller kommer svamp i såret.

Upp till toppen
Annons: