Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1052 ggr
[Kaoskaos]
1/12/18, 2:50 PM

Fiskar

Nu kommer jag igen med frågor :) det börjar närma sig med inköp av akvarium . Juwel Rio 240 liter Planen är då Platy Fjärilsciklid Khulii ålar Corydoras panda Sandsnäckor Funkar dessa och hur många av varje? Ska jag lägga till något ? Såklart kommer det bli en lugn inkörning. Men nybörjare som jag är , så är jag rädd att överbefolka och djuraffärerna här är det inte ens lönt att fråga tyvärr

Annons:
Lillyrod
1/12/18, 3:17 PM
#1

Kul att det snart är igång. Kombon med fiskar funkar bra. Sandbotten är ett krav både för Corydoras och Khulii men det vet du säkert. 

Båda dessa är stimfisk och gillar att vara ett gäng. Minst 6 av varje av dem. Jag hade börjat med 3 Platy. En hane och två honor. De blir snabbt flera.

Fjärilarna vill vara ett par. Sandsnäckorna räcker med 10. De blir också snabbt flera : )

Mycket växter av snabbväxande sorter i början. När karet börjar bli stabilt efter kanske 6-8 månader så kan man byta ut om man vill. 

Börja med platyna och fyll sedan på med de andra sorterna en efter en. Låt det gå minst 2 veckor mellan varje sort helst mer. Det är jättesvårt att skynda långsamt men man har så mycket igen sen om man gör det 👍

[Kaoskaos]
1/12/18, 3:36 PM
#2

# tack för svar :) yes sand vet jag och snabbväxande växter :) har ett 30 L med räkor igång nu :) Ska man köpa 1+1 eller 2+2 av fjärilarna ? Jo har haft Platy tidigare så dom hade jag faktiskt tänkt börja med få 😂

Lillyrod
1/12/18, 4:11 PM
#3

Det räcker gott med ett par av fjärilarna. Två par på så liten yta brukar sluta våldsamt. Bättre med ett par och kunna njuta av dem : )

[Kaoskaos]
1/12/18, 4:18 PM
#4

#3 Tack :) Gah jag kan knappt vänta ju !

[Kaoskaos]
1/12/18, 4:18 PM
#5

#1 3 jag vill bara förtydliga jag har inte haft Platy i 30 liters akvariet 🤗

Lillyrod
1/12/18, 4:22 PM
#6

Tålamod är något som akvarister behöver i stora mått men det är väldigt få som har det. Självbehärskning får man ta till då istället 😃

Annons:
[Kaoskaos]
1/12/18, 4:26 PM
#7

#6 ja verkligen

Draken
1/13/18, 10:18 AM
#8

Spännande :D Du har fått så bra svar av Lillyrod att jag inte behöver upprepa det hon har skrivit, men jag kommer följa med spänning :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Kaoskaos]
1/13/18, 11:15 AM
#9

La fram en plan igår till sambon hur vi skulle kunna möblera i vardagsrummet så att vi får in akvariet i vardagsrummet istället för i hallen under trappen till övervåningen . Och han hängde på direkt och det gör även att jag kan titta på större kar 🤗

Draken
1/13/18, 4:53 PM
#10

Härligt 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: