Annons:
Etikettväxter
Läst 935 ggr
Torreador
1/12/18, 2:37 PM

Vad saknas för dessa växter?

Behöver hjälp med varför vissa av mina växter inte verkar må helt 100. Jag filmade dem så ni får se. Co2 4dr/sek, PMDD varannan dag med plus micronäring, ADA näringssticks och JBL kulor i substratet. Bra ljus, bytte för två veckor sedan och ser stor skillnad. Ngt annat ni behöver veta så fråga bara. Film har ni här: https://youtu.be/7nBkaZIvhbk

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Lillyrod
1/12/18, 2:46 PM
#1

Jag gillar dina filmer och ditt kar 👍

Är det alger det där svartprickiga eller är det växten som blir svart? 

De röda växterna är ju svåra och jag tycker att de går ut sig när man haft dem ett tag. De växer som tusan och är jättefina men efter typ ett år så lägger de ner verksamheten. 

När man byter lysrör så kan man behöva justera näringen. Har aldrig haft trycksatt CO2 så jag vet inte riktigt hur just det funkar.

Torreador
1/12/18, 3:18 PM
#2

Det ser ut som en beläggning på anubias mm, men på de andra ver jag inte om det är en svart beläggning (alger?) eller svarta fläckar. Även bladen är väldigt mörka på dem överlag (macrandra, Reineckii och ludw) Jo jag har ökat co2 med 1 dr per SEK sedan jag bytte lyse men kanske ska öka lite till. Jag ligger på ljusgrön och har inte varit på gulgrön än så jag kanske ska prova att höja lite.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Lillyrod
1/12/18, 4:09 PM
#3

Det är väldigt lätt att få alger när man ändrar något. Jag bytte lysrör i mitt 152 liters för någon vecka sedan och ser redan alger på både stenar och rutor. Om man bara fortsätter som vanligt så brukar det rätta till sig igen. Just javaormbunke brukar få svarta blad när plantorna blir äldre. 

 I mitt har jag bara minskat ljustiden något för att kompensera.

Upp till toppen
Annons: