Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1389 ggr
Torreador
2018-01-12 12:58

Hjälp med lowtech

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har i ett halvår kört 5st nanokar lowtech (och ett stort hightech) men är sugen på att starta ett stort lowtech och behöver era råd. De flesta lowtech jag ser är små kar, är det svårare med ett stort? Har ett 230liters hörnkar, skickar med bild, som för tillfället är hem till vår majsorm men nu ska det bli akvarie igen. I mina små nano 17-30 lit har jag 3st med jordbotten och akvariegrus över samt 2 st med kattsand underst och akvariegrus över. Märker ingen direkt skillnad på växtligheten men har klarare vatten i de med kattsand. Men som sagt, de är SMÅ och svårt att säga egentligen hur det växer. Supersakta i jämförelse med mitt hightec men jag har nog haft lite för lite invånare i dem för att göda tilllräckligt kanske. Men nu till frågan - detta hörnkar, tror ni det funkar att köra kattsand eller är jord bättre? Eller både och? (Jag gillar att ändra om så det får inte bli för bökigt att flytta växter o grenar osv) Vilket substrat att ha över rek ni? Jag tänkte ha hyfsad belysning men inget superduper. Måste det vara svag belysning? Klarar sig ett så stort kar utan pump och filter? Eller måste jag ha en pump för cirkulation? Alla tips mottages tacksamt ❤️

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Lillyrod
2018-01-12 14:32
#1

Är det Walstad eller lowtech du tänker på? Om jag har fattat det rätt så är det inte riktigt samma sak. Walstad är jordbotten och lowtech är utan pump, värme mm

Torreador
2018-01-12 14:39
#2

De jag har nu är jordbotten i några och kattsand i några. Helt utan pumpar/filter och värmare hade jag tänkt. Men är öppen för förslag 😀 Jag vet inte helt skillnaden mellan lowtech, walstad och södermalmsmetoden eller vad den heter men de går väl ut på ungefär samma sak.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Mateoz
2018-01-12 14:43
#3

Jag kör de flesta av mina akvarier med jordbotten. Det största är på 110 liter och det funkar bra. I 110 litern har jag grus över medan jag i dem andra akvarierna har sand. Om man ska gå med Walstadsakvarium är tanken att man ska ha grus över så att näringen från bl.a fiskbajs ska återmineralisera jorden. Jag kör dock inte helt walstad, i vissa akvarier har jag ganska hög belysning och använder filter i alla. Jag upplever att ett bra substrat (t.ex jord) gynnar växterna. En nackdel med jord är att det kan bli skitigt om du möblerar om, men det går att lösa med vattenbyten. Hur som helst är jag riktigt nöjd med jord som bottensubstrat. Du kan klara dig utan filter/cirkulation men du måste tänka på att inte överstocka akvariet och ha mycket växter. Jag kör dock alltid än så länge med filter men du kan skippa det, bara du har bra balans i akvariet.

Maleficum
2018-01-12 15:33
#4

Använder själv bränd lera (köpt som kattströ men samma material som han på Södermalms akvarieaffär använder sig av) i de flesta av mina akvarium och har kört mitt lilla lowtech utan problem och iaf ett av mina stora funkar också att köra lowtech men har just nu filter i det ändå. Både det och ett av mina andra stora (som dock har småttigt grus i botten) har båda funkat bra utan filter.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2018-01-13 10:14
#5

Jag är jättedårlig på hur man får ett Lowteck kar att fungera, så jag kan inte ge några goda råd, men jag följer med spänning :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
2018-01-13 21:28
#6

Åh, jag kan inte bestämma om jag ska ha jord eller kattsand… först tänkte jag jord i botten och kattsand över och sedan lite grus. Men så läste jag någonstans att man inte ska blanda lera och jord. Någon som vet mer?

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
kallepudas
2018-01-14 10:30
#7

Jag körde för några år sedan ett 45Liters Lowtech och det fungerade jättebra. Provade att göra exakt samma sak i ett kar som var 105Liter men det blev inte alls lika bra trots exakt samma förutsättningar med växter & bottensubstrat.

Bägge karen hade en packad jordbotten med engelsk sjösten ovanpå. Växterna bestod av vattenpest och en växt till som var en snabbväxande. Sedan en vanlig ljusramp.

Trots exakt samma förutsättningar så blev resultatet i 105Liter mycket sämre än det lilla 45Liter

Torreador
2018-01-14 12:44
#8

Hm, skumt!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

kallepudas
2018-01-14 14:31
#9

Det tyckte jag med. Riktigt skumt eftersom karen var identiska bortsett från storlek.

Bytte lite vatten varje dag i början vid start sedan veckovis. Blev kanske bättre värden i det lilla.

Upp till toppen
Annons: