Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1671 ggr
Iskra_
1/11/18, 10:05 PM

Praktbotia med rött öga.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har hänt min lilla Praktbotia?? Ögat är helt rött

Annons:
Lillyrod
1/11/18, 10:09 PM
#1

Ändrade rubriken. Chansen att få hjälp blir mycket större med en bra rubrik : )

Det ser ut som den har råkat ut för en blödning eller något sådant. Finns det något i karet som den kan skada sig på?

Iskra_
1/11/18, 10:21 PM
#2

Ja det finns ju stenar i karet, den kanske har kommit åt en vass kant isf? Är hen blind på det ögat? Hur skall jag göra för att det skall läka?

Cecilia.S
1/12/18, 7:46 AM
#3

Jag tycker nästan att det ser ut som ögat är borta. Fisken kan troligen ha skadat sig på något och oavsett om ögat är kvar eller ej är risken för en infektion någorlunda stor. Jag är fakriskt osäker på hur Praktbotia reagerar med salt, men undrar om inte fisken borde saltbadas? Det skulle döda ev bakterier och minska risken för en infektion, som t.ex svamptillväxt :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/12/18, 10:22 AM
#4

Bägge två ser ut att ha irriterade (röda) gällock. Kan vara någon parasit ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Iskra_
2/8/18, 7:30 PM
#5

Uppdatering: Han är idag blind på det ögat, en grå hinna över ögat. Han är en aning mindre än de andra, men verkar annars må bra och äter för fullt! Gällocken visste jag inte det var något med? Karet är relativt nytt så kanske har något med det att göra? Jag har aldrig sett fiskarna klia sig.

Lillyrod
2/8/18, 7:33 PM
#6

Skönt att höra att fisken mår bra. De klarar mer än man tror de små liven 👍

Annons:
Cecilia.S
2/8/18, 8:43 PM
#7

Så skönt att det har gått bra 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: