Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 2194 ggr
Annadala
1/11/18, 11:50 AM

Mitt Rio 240

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjoo Äntligen har jag hämtat hem det nya och installerat det, efter några turer fram å tillbaka med trasigt skåp och akvarie. Jag har använt mig av lite akvarievatten från andra akvariet och även safestart med nyttiga mikroorganismer. Jag placerade 5 platys i akvariet igår kväll, de är pigga och glada nu. Simmar å leker. När kan jag tillsätta fler fiskar? Jag har panda corydoras som ska flytta in, de bor i 54 liters just nu. Har beställt fler växter, men de har inte dykt upp ännu.

Annons:
Draken
1/11/18, 12:17 PM
#1

Vänta kanske en vecka innan du släpper i pandorna, då kanske du har hunnit fått växterna också:) Mata sparsamt och håll koll på vattenvärdena. Tror det kommer bli alldeles utmärkt det där :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annadala
1/12/18, 1:46 PM
#2

Tack för svar! 

Fiskarna mår super, det är full fart på dem. Så kul att se. Har gett dem lite mat idag och de blev som små pirayor. :D De simmar högt och lågt och fram och tillbaka i full fart. Växterna blev skickade igår, så jag hoppas de kommer idag, vore tråkigt om de får ligga på någon terminal över helgen! :((   Det jag beställt är:

1 x

Microsorium pteropus på rot 15-20 cm

1 x

Paket Mellan

1 x

Anubias nana

1 x

Vallisneria spiralis "Leopard"

1 x

Vesicularia-dubyana 10 g
  - Världsdel: Asien

1 x

Rot XS

1 x

Rötter

Har ingen aning om det kommer bli snyggt eller om de passar ihop, men jag hoppas på det! 

Vattenvärderna är väl bra, tror jag? Mätte nyss och de visar:
NO3 =12,5   NO2=0     GH=8d      KH=10d    PH=6,8    CL2=0,8.

Har haft i lite mer AquaSafe med tanke på CL resultatet.
Är det annars bra värden för ett akvarie på ca 2 dagar?  Hur stort och när ska första vattenbytet ske?

Lillyrod
1/12/18, 2:33 PM
#3

Man brukar börja med allmän skötsel såsom vattenbyte mm efter en vecka och sen köra som vanligt varje vecka. Hur mycket vatten beror lite på hur värdena sköter sig 🙂

Draken
1/13/18, 9:51 AM
#4

Är inte så haj på alla värdena, men NO2, NO3 och PH (dessa anser jag är viktigast att hålla koll på ;) ) ser jättebra ut efter bara 2 dagar :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annadala
1/15/18, 9:07 PM
#5

Växterna har kommit och blivit "planterade", börjar likna något nu. 
Har börjat fundera på vad jag vill inrikta mig på för fisk. Vill ha växter, har sandbotten. Så har börjat kika in på SA ciklider…. Vill inte ha några bjässar. Å gärna färgglada! Tittade först på Malawi, men som jag förstod det så kanske man inte kunde ha så mycket växter? Dock gillade jag de färgerna bättre.  

Någon som har bild på sitt SA akvarie att dela med sig så jag kan få lite inspo på både fisk och växter, vilka som passar ihop osv? :D

Taggeman
1/15/18, 9:47 PM
#6

I början i ett nystartat akvarium innan allt kommit i balans kommer man kunna få ammoniak toppar som är väldigt giftigt för fiskar o det här kan uppkomma flera veckor efter en nystart. Så man får ha koll på vattenvärdena i början så vänta med att ha i mer fiskar nu. Värdena är olika mellan morron o kväll beroende på syrehalten i vattnet.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Draken
1/15/18, 9:52 PM
#7

Har lite olika storlekar på mina kar, och inte helt SA i alla men kan väl visa upp några bilder ;)

112 liter

77 liter

300 liter (Svalt vatten med slöjstjärtar)

520 (Har blivit ersatt av 630 liter)

630 liter (Nystartad)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annadala
1/15/18, 10:00 PM
#8

Ja, jag ska inte ha i mer fiskar nu.  Jag sitter och läser mig fram till vad jag vill ha för biotop. Just nu går Platy och pandacorydoras, Platy för att de inte var snordyr och verkade tåliga.  Pandorna fick flytta från lillakvariet pga ngn epedemi där. 

Jag har tänkt att vänta, och jag vill inte spontanköpa. Därför ville jag ha tips och ideér på vad som kan funka ihop. Läser på Zoopet, men känns som att man ska veta vad man letar efter för att hitta.  Hur mäter man ammoniak? Har stickor (6i1) och dropptest för nitrit.

Annadala
1/15/18, 10:03 PM
#9

Snyggt Rovfisk. Känns som att jag oxå måste ha fler akvarier. 😂
Finns ju så mycket snyggt man kan göra, och så mycket fisk man vill ha.

Taggeman
1/15/18, 10:27 PM
#10

Här lite grundläggande vattenkemi som Jens skrev för några år sen här.

Länken:  rent akvarievatten som är längst ner är väldigt bra att förstå det här med hur det bildas giftiga föroreningar.

Använd inte stickor dom ger ofta fel värden det är dropptester som gäller.

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annadala
1/15/18, 10:50 PM
#11

Så det är NH3 som är ammoniak? Får köpa hem ett sånt dropptest med då. Jag förstår ju att för mycket avföring, mat osv bildar gift. Men jag är kass på alla dessa kemiska beteckningar och vad det är som bildas av vad. Men jag är intresserad av att lära och vill göra allt rätt från början här. 
Nästa som flyttar in blir nog någon mal, men har inte bestämt mig där än heller. Har pratat med Arken zoo och det gick bra att komma med önskemål om fisk från IMAZO. :)

Annadala
1/23/18, 9:06 PM
#12

Idag kom nitriten på besök, 0.3 visade dropptestet. Men det var lite väntat. Växterna börjar växa på sig och fiskarna ser ut att trivas trots allt. Har dock flyttat iväg en Platy då han blev mobbad. Har gjort ett vattenbyte Idag och insett att jag måste skaffa en längre slang. Fast å andra sidan så får man bra träning att springa fram och tillbaka med vattenhinkar. :)

Lillyrod
1/23/18, 9:08 PM
#13

Håll koll på nitriten och byt vatten varje dag till det är nere på noll. 

Jag springer med hinkar och kannor beroende på storlek på karet och det är ganska trivsamt tycker jag 😃

Annons:
Draken
1/24/18, 10:12 AM
#14

Jag har gett upp att springa med hinkar och kannor. Det tar en evighet att göra vattenbyten isf ;) Jag kör med slang. Men å andra sidan, så har jag flera stora också ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

ChristineF
1/24/18, 11:05 AM
#15

Följer. Roligt med nystart! :-) vad kallas den färgen på Platy?

Annadala
1/24/18, 11:18 AM
#16

Yes. Ska göra ett vattenbyte när jag kommer hem ikväll. :) Jag tyckte det var en jättefin färg på platyna, så jag kunde inte låta bli. Jag tror de heter så exotiskt som blå fläckig. ;)

Cecilia.S
1/24/18, 11:25 AM
#17

Här hemma springer vi också med hinkar, det ger träning men är lite jobbigt för ryggen ibland 😛 Hoppas att du får ner nitriten snabbt, kör på med ett litet vattenbyte varje dag ett tag så borde det gå bra. 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
1/24/18, 11:25 AM
#18

#16 Haha så pass, verkligen fina! :-)

Annadala
1/30/18, 4:04 PM
#19

Nitriten är väck så idag ska det flytta in 3 siameser som ska få käka lite trådalger som dykt upp. 😊

Annadala
3/1/18, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Akvariet har blivit en riktig terapisyssla. Har varit sjukskriven ett halvår för stressyndrom, jag kan inte varva ner, inte sitta stilla och titta på tv… Men sen jag skaffade akvariet så kan jag sitta still och bara glo… I flera minuter. :) Senaste tillskottet är kejsartetror.

Annons:
Lillyrod
3/1/18, 9:06 PM
#21

Väldigt fina tetror.

Akvarium är rogivande. Det har faktiskt hänt att jag somnat när jag suttit framför karen. Växterna som böljar, fiskarna som simmar, vattnet som låter lite. Trivsamt 👍

Upp till toppen
Annons: