Annons:
Etikettmalar
Läst 2634 ggr
hejkomochhjälpmig
2018-01-10 19:02

Har du haft en Segelfenspleco?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Segelfensplecon -Pterygoplichthys gibbicepsär en av de fiskar som ofta råkar illa ut inom akvariehobbyn helt enkelt på grund av dess behov av utrymme som tyvärr sällan uppfylls. 

Som fullvuxna (60 cm) kräver de egentligen ett akvarium på minst 200x80x60 cm (960 liter). De flesta akvarister varken vill eller kan husera dessa fiskarna livet ut, men ändå säljs det fortfarande väldigt många gibbiceps.  Med tanke på hur gamla de blir (20-30 år) borde var och varannan akvarist ha ett helt gäng gibbiceps hemma.

Har du eller har du haft en gibbiceps?

Svara jättegärna också på dessa frågorna i kommentarena:

  • Hur stor/gammal var den när du köpte den?
  • _Om du har haft en men inte längre har kvar den - vad hände med den? 
    _
  • Hur stor och hur gammal var den när du avlivade/sålde/skänkte bort den?
  • Om du har en eller fler, hur stort akvarium bor den/de i? Vad är planen för framtiden (om den bor för litet)?
  • Visste du hur stora de blir när du köpte den? 
Annons:
Hageraset
2018-01-10 19:06
#1

Nej, dock har jag ałltid viljat ha…

Lillyrod
2018-01-10 19:08
#2

Jag har aldrig haft någon gibbi. Har haft tur som hade äldre syskon med akvarium som kunde lotsa mej de första stapplande åren 😃

Mysisa
2018-01-10 19:17
#3

Jag har en på 15-20 cm som följde med 200 liters karet som köptes begagnat.
Försöker hitta ett nytt hem åt den men det verkar tyvärr inte vara det lättaste

minavitas.wix.com/kennel

hejkomochhjälpmig
2018-01-10 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Jag har haft 2 stycken.

Min första som hette Joel köpte jag som en 4,5 cm (SL) plutt efter att ha längtat och noga tänkt över mitt beslut.  Han växte i snitt 2 cm i månaden upp tills det att han nådde 8,5 cm (SL) sen stannade han helt upp och växte inte mer. Han var aktiv och matglad och verkligen ingenting förutom att han slutat växa visade på att någonting var fel. Ett halvår senare dog han. Pigg ena dagen, död morgonen därpå.  Han bodde i ett 720 liters kar. Det är ett mysterium och ingen jag frågat vet vad som var fel på honom.

Strax efter Joels bortgång köpte jag min andra gibbiceps som heter Sammy, han var också 4,5 cm (SL) och sköttes på precis samma sätt som Joel. Efter ett halvår var han uppe i 22 cm (TL). Numera är han 4 år och är 45 cm. Han bor i ett 720. 

Planen är att köpa ett större akvarium till honom så fort jag får möjligheten för 720 liters karet börjar bli trångt. Helst vill jag ha ett 250x90x60 cm (1350 liter) men jag är osäker på om jag får in det i huset den vägen jag vill så Sammy kanske får nöja sig med ett som är 1080 liter i så fall. :)

Lite bilder på saliga lilla Joel 😢:

Maleficum
2018-01-11 00:08
#5

Inte haft någon (vad jag vet, vi kan ha haft när jag var liten men inte minns det men tror inte det). Men vi hade fullvuxna exemplar på min gymnasieskola (har ialf för mig det var Segelfenspleco men kan ha varit vanlig pleco eller om vi hade båda arter för de var fler än en och minns jag rätt såg de lite olika ut, men de gick iaf i ett biotopakvarium tillsammans med bla skalarer) så vet hur stora (och opassande) de är till "vanliga" akvarister. Men hade jag haft ett stort nog akvarium hade jag gärna haft en för de är häftiga!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2018-01-11 12:14
#6

Har en Gibbiceps just nu. Har ingen aning om hur gammal den är, har haft den i kanske 2 månader. Den är (ca.ögonmått) 18-20 cm.

Jag visste mycket väl hur stor den blir när jag tog den, men tyckte att den skulle få det bättre i mitt 520 liters kar (som nu uppgraderas till 600) än i 60 liters karet den bodde i 😕

Jag vet att den kommer växa ur även mitt nya på 600 så småningom, men jag  har inte funderat så mycket över vad jag skall göra sedan. Himlabadet har ett akvarium i deras relax som är på drygt 900 liter, funderar på att prata med dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
molam
2018-01-11 12:47
#7
  • _Hur stor/gammal var den när du köpte den?
    _"Yngel", ca 5 cm

  • _Om du har haft en men inte längre har kvar den - vad hände med den?
    _Har haft flertalet , dom flesta blev ihjälslagna av en mansilsken ancistrushona, och 2 st flyttade när jag tömde/sålde akvariumet. De fick då flytta till mammas största akvarium på 720 eller om det var 750 liter.

  • _Hur stor och hur gammal var den när du avlivade/sålde/skänkte bort den?
    _60cm respektive 45cm Ca 15 och 8 år ^^

  • _Om du har en eller fler, hur stort akvarium bor den/de i? Vad är planen för framtiden (om den bor för litet)?
    _-

  • _Visste du hur stora de blir när du köpte den?
    _Ja, är malälskare och gibbin ligger högt upp på listan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

PeG
2018-01-11 18:52
#8

Jag har haft en som jag fick tillsammans med ett akvarium som jag tror var på 75 liter. Den var då kanske 5 cm. Efter att den flyttat till allt större akvarier så lyckades jag till sist skänka bort den. Den var då kanske 35 cm och bodde i ett akvarium på 540 liter. Att hitta någon som både ville ha den och hade tillräckligt med utrymme var inte helt enkelt. Dock en väldigt vacker fisk.

hejkomochhjälpmig
2018-04-15 16:48
#9

*Puttar upp*

Draken
2018-04-15 17:17
#10

Jag har pratat med de som har hand om akvariumet på relaxen, och de kan ta den (eller snarare dem, har en till mindre nu. Den stackarn är 25 cm och gick i ett 54 liters.😢)

#9 Kommer du ihåg hur den första jag hämtade såg ut ? Den var alldeles trasig i fenorna och ganska mager ….

Så här ser den ut nu, det är den större utav dem 😃 Fortfarande tycker jag den är lite smal., men den har repat sig ordentligt och fenorna är hela igen 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2018-04-15 22:45
#11

#10 Vad skönt att de vill ta emot dem, vad härligt! 

Ja, den stackaren kommer jag ihåg - den ser helt klart bättre ut! Det tar nog tid att mata upp dem fullt ut när de haft det svårt under längre tid, det är ju ett stort trauma de har utsatts för och även om de är otroligt tåliga så tar det hårt på deras kroppar.

Det här med att se hull på dem är inte helt lätt heller, jag tycker min Sammy ser förskräckligt smal ut allt som oftast men egentligen är han snarare lite åt det knubbiga hållet… men han växer så det är bara bra att ha lite att ta av tänker jag, och i annat fall så skyller jag på att den lilla skitgrisen är en manipulativ godistiggare av rang!

Draken
2018-04-15 23:02
#12

Jo, hen har vuxit upp i ett alldeles för trångt akvarium (100 liter) och när personen som hade den sa rakt ut att den inte hade fått mat på ett tag, för den skitade ner så mycket …Då höll jag på att trilla av stolen 😮

Nåja. Den mår bra nu, är aktiv och mycket snabb på maten, så jag är inte alls orolig för den. Det kommer, som du säger, ta tid, men då får det ta tid :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: