Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1806 ggr
Citrus&Lemon
2018-01-08 16:46

Upp&ner snäcka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vi införskaffade nyligen 3 st Zebrasnäckor till vårat 180 liters kar. Jag har nu sett två stycken av de nya snäckorna på rygg ett par gånger. Jag hjälper dem att vända sig rätt, då dom inte vänder sig själva (hade legat så i mer än en timma, och skulle legat längre om jag inte hjälpt den lite på traven) Det går redan en zebrasnäcka i karet och hen verkar må prima bra, har aldrig sätt hen uppvisa ett sådant beteende. Det går en ca 10 cm Ancistrus hona i karet också, vi antog först att det var hon som råkat köra över de stackars snäckorna. Men borde dom inte vända sig själva rätt isf efter ett tag, varför ligger de bara där?? För de kan väl vända sig själva?

Annons:
Lillyrod
2018-01-08 16:51
#1

Snäckor med runda skal kan inte vända på sig. De rullar bara tillbaks igen om de försöker. Om de blir liggande så dör de. Nu kommer jag inte ihåg hur lång tid det tar men det går ganska fort tyvärr.

Citrus&Lemon
2018-01-08 16:59
#2

Finns det en risk att dom själva gör det? Alltså ett tecken på att de inte mår bra?

Lillyrod
2018-01-08 17:00
#3

Det vågar jag inte svara på. Rovfisk har en mycket snäckkunnig kompis så hon kan säkert svara på detta när hon hittar hit 🙂

Draken
2018-01-08 17:22
#4

Zebrasnäckan kan inte vända sig själv, varken åt ena eller andra hållet. Förmodligen är det ancistrusen som har "kört över" den. Eller också har den suttit på glaset och ramlat ner och hamnat på rygg.

Precis som Lillyrod skriver, så går det väldigt fort för dem att dö när de har hamnat på rygg. Skulle tippa på max 1-2 timmar.

Detta gäller för alla neritina snäckor (alltså runda snäckor, Zebra, Military helmet och Red onionsnäckan )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Citrus&Lemon
2018-01-08 18:04
#5

Hmm, okej då får jag hålla ett öga på dem. Fortsätter det ske får jag flytta dom till ett annat kar.

Upp till toppen
Annons: