Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2077 ggr
habibiguppy
1/8/18, 10:12 AM

Er äldsta fisk

Hej allihopa! Fick en liten rolig tanke, jag har oftast haft fiskar som har blivit väldigt gammal hos mig ( det har levt länge i mina kar) jag vill gärna se era fiskar och vem som levt längst och lite som en story kan man skriva. 

Typ något sånt här:

Fiskart:

Färg:

Kön:

Köptes då:

Ålder idag:

Bor i:

Bor med:

Favoritmat:

Övrigt:

Själv kan jag nämna att min äldsta just nu är en grenmal som köptes 2012 ( btw kan själv göra en sånn story hehe i kommentarerna)

GLÖMDE SÄGA! Bilder uppskattas väldigt mycket också!

Annons:
Draken
1/8/18, 10:51 AM
#1

Fiskart: Pterophyllum scalare

Färg: Vanlig zebra

Kön: Hona

Köptes då: Juni 2011

Ålder idag: 6,5 år

Bor i: Hörnakvarium 225 liter

Bor med: Andra scalarer

Favoritmat: Krill

Övrigt: Hon är en riktigt sur madam. Hennes make dog för nästan 2 år sedan, hon har inte hittat en ny sedan dess, men hon har fått en hel del inviter från yngre killar ;)  Hennes ryggfena är knäckt, efter en kontrovers med en hanne som fick nobben av henne.

Har tyvärr ingen bild just nu, då jag precis har rensat datorn från bilder. Men kan knäppa en när lampan tänds i akvariumet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
1/8/18, 12:10 PM
#2

fiskart: kilfläcksrasbora

färg: röd, grå och svart

kön: vet inte

köptes då: början av april 2016

ålder idag: 1 år och 9 månader

bor i: 105 liters kar

bor med: andra kilfläckrasboror och massa ancistrusar

favoritmat: flingor och frysta mygglarver

övrigt: det var dem första fiskarna jag köpte till mitt första akvarium. några av dem äldsta lever än idag, och några lite yngre har fått checka in.

habibiguppy
1/8/18, 1:42 PM
#3

Fiskart: Farlowella acts ( grenmal )

Färg: Gyllenbrun

Kön: Hane

Köptes då: Maj 2012

Ålder idag: 5 år snart

Bor i: 500 liters

Bor med: Blackghost endast

Favoritmat: Gurka

Övrigt: Köptes vid 4 cm idag är han 18,5 cm lång

Maleficum
1/8/18, 2:09 PM
#4

Fiskart: Ancistrus

Färg: Brun

Kön: Hane

Köptes då: Kanske 2008, minns inte exakt men det var när jag bodde i Skåne.

Ålder idag: Vet inte då den var vuxen när jag köpte den tillsammans med en hona (som jag tror fortfarande lever också) men kanske 10 år eller så.

Bor i: Just nu i vardagsrums karet på ca 200 liter.

Bor med: För tillfället med massa ancistrushonor, tigerbarber, ntbarber, siamesiska algätare. trinidadguppy och räkor. Vilket uppskrivet låter som en salig blandning men med alla växter i karet ser det ändå rätt tomt ut.

Favoritmat: Algtabletter, även om han inte är speciellt kräsen och snor av det mesta han kan komma åt.

Övrigt: Enda (tillsammans med övriga ancistrusar) av mina ursprungsfiskar som överlevde när mina nyinköpta Svärdbärare tog med sig Sammetssjuka in i akvariet (efter den händelsen är jag väldigt noga med karantän på nyköpta fiskar).

Har haft andra fiskar som levt längre men inte som fortfarande lever just nu, annars har jag ju mest haft kortlivade levandefödare där det varit omöjligt att hålla koll på enskilda individer så har ingen aning om hur gamla de blivit :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
1/8/18, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fiskart: Sorgmanteltetra

Färg: Den vanliga

Kön: Hona

Köptes då: Hösten 2006

Ålder idag: Dog 160806

Bodde i: Hade henne i nästan samtliga mina kar.

Bor med: Sällskapsfiskar

Favoritmat: Flingfoder (vilket hon nästan aldrig fick)

Övrigt: Kallades linslusen då hon var med på alla foton på det kar hon gick i. Favoritsysselsättningen var att jävlas med Apistogrammorna.

hejkomochhjälpmig
1/8/18, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fiskart: Pterygoplichthys disjunctivus

Färg: Svartspräcklig

Kön: Hane

Köptes då: 2004 

Såhär liten var han då, en ca 5 cm putteskrutt.

Ålder idag: 14 år

Bor i: 720 liters kar, 200x60x60.

Bor med: För tillfället delar han kar med en gibbiceps, en joselimaianus, två unga grenmalar, 4 guldfiskyngel och en ung elefantnosfisk.

Favoritmat: Räkor är det solklara favoritgodiset.

Övrigt: Sayid är en gammal grinig gubbe och mattes högt älskade, absoluta ögonsten.😍Han tycker inte alltid lika mycket om mig, han är långsint som sjutton och har man varit dum (t.ex flyttat honom från ett akvarium till ett annat) så kan han sura i månader efteråt.  Han har lite humör, men är en riktigt härlig fisk att ha och jag tycker så himla mycket om honom. Hjärta

Såhär ser han ut nuförtiden, en 40 cm stilig herre:

Annons:
habibiguppy
1/11/18, 1:11 PM
#7

Åh nej min grenmal gick bort idag 😢 hittade honom helt stilla, försökte lägga mat men han rörde sig inte. Försökte komma nära honom och han blev inte rädd sen såg jag att han inte rör på sig han e borta😢

Min äldsta fisk är borta nu, han skulle bli 5 år i maj men, men alla har sin tid.

hejkomochhjälpmig
1/11/18, 5:00 PM
#8

#7 Nej vad hemskt :( Beklagar sorgen! Tröstkramar till dig!

habibiguppy
1/12/18, 2:05 PM
#9

#8 tack vännen de värmer ❤️

Upp till toppen
Annons: