Annons:
Etikettmalar
Läst 798 ggr
MabelTaurus
1/7/18, 12:25 AM

Leka på pansarmalar?

Hej! Ungefär vid vilken ålder/storlek är pansarmalar könsmogna? Jag funderar på att odla på mina albino pansarmalar men de är väldigt små, ca 3-4 cm bara. Hittills har jag inte sett några ägg, däremot har dom bara varit i karet i ca 2-3 veckor. Samt hur ser man skillnad på könen? Har läst att honan skall vara en aning rundare, man jag ser ingen direkt skillnad på dem?

Annons:
Draken
1/7/18, 9:49 AM
#1

Tror de blir köänsmogna vid 5-6 cm, men är inte säker. Honorna är oftast rundare än hanarna. Sen har jag för mig att det är något med bröstfenorna, men det kan jag inte svära på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
1/7/18, 10:25 AM
#2

Det är inte alla sorters corydoras som blir så stora som 5-6 cm. Pandorna blir det inte. 

Honorna är mycket större än hanarna och rundare över magen. När honan är lekmogen och har rom blir magen enorm och alla hanarna jagar henne. 

De vill ha strömt vatten för att må bra och leka. Man kan sätta en extra pump mot t ex främre rutan så är chansen stor att de sätter rommen just där. Om man vill ha yngel är det bästa att ta hand om rommen. De vuxna äter oftast upp den annars.

MabelTaurus
1/7/18, 12:18 PM
#3

Okej, tack så mycket för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: