Annons:
Etikettallmänt
Läst 790 ggr
Annadala
2018-01-06 21:00

Nytt Rio 240. Hjälp med fisk tack! :)

Sådär ja, det blev visst ett sprillans Rio 240! :O

Hämtade det idag på Arken Zoo, men givetvis var den enda bänk dom hade trasigt, så jag får nytt först på tisdag. :( Det som kliar i fingrarna nu när det står härpå golvet. 

Köpt 40 kg sand, 0-0,3 och 0,5-1mm grovlek som jag tänkte ha i. Jag köpte några få växter och har även beställt på nätet, få se om de lever upp till förväntningarna när de kommer. 

Jag har införskaffat 2 fjärilsciklider och 8 kopparbarb till det nya akvariet, för tillfället få de bo i 54litern. Sen funderar jag på panda malar när akvariet kommit i ordning. Jag vill ha ev. ha ngn Scalare senare med, så små tetror går bort.  Tipsa gärna vilka fiskar som kan passa ihop med de jag tänkt. ^^

Annons:
Draken
2018-01-06 22:48
#1

Men grattis :D

Corydoras panda är bedårande söta, så det tycker jag du skall ha ett gäng 😃 Det fungerar jättebra med Fjärilsciklider också. Scalarer fungerar också med den kombon, men kolla så akvariumet är minst 50 cm högt, så scalarens fenor utvecklas som de skall.

Ställer mig dock lite tveksam till Kopparbarben …skall sanningen fram, så är jag tveksam till Barber överhuvudtaget, då väldigt många är duktiga på att bita i fenorna på de andra. Vet dock inte hur Kopparbarben fungerar, eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av just den.

Vill du ha tetror, så fungerar det bra med högryggade tetror, jag har själv Rosentetra med mina vuxna scalarer och det är inga problem. Men du bör inte ha både kopparbarb och tetror, ett stim räcker gott och väl, och i 240 liter kan du dessutom ha ett litet större stim :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annadala
2018-01-07 11:53
#2

Tack! Ska bli riktigt roligt att börja inreda sen. 😀 Akvariet är 55 cm högt, så det funkar för den sakens skull iaf. Jag har kopparbarb i lilla akvariet tillsammans med Guppy, Platy och räkor. Hittills har ingen naggat på fenor, så är det så att de skulle börja på scalarerna (om jag skaffar) får de helt enkelt bo i lilla akvariet. Det finns dessvärre inte överdrivet mycket fisk att välja på i Falun trakten. Och nätet är ju en djungel av fiskar. Vet någon möjligen om det finns lite större utbud inte superduper flera mil från Falun trakten i Dalarna?

Draken
2018-01-07 12:23
#3

Jag är urusel på geografi, men falun ligger väl nånstans nere vid/innanför Gävle ? Då har du ju inte oöverkomligt med mil in till Stockholm. Där har de otroligt mycket butiker och de flesta har bar urval. Jag brukar själv åka Sundsvall-Stockholm om jag vill ha tag på vissa arter, som man oftast inte ser i butikerna här hemma.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-07 12:30
#4

Falun ligger i Dalarna så det är en bit till Stockholm. 

De flesta djurbutiker som har fiskar kan hjälpa till med att beställa det man vill ha. De flesta tar sina djur från Imazo så kolla deras listor och hittar du något du vill ha så ber du butiken ta hem det. Oftast kostar det inget extra heller : )

Annadala
2018-01-07 23:38
#5

Har 1,5 timme till Gävle, är dessutom en lantis så Sthlm är inte min grej! :P
Blir det mer än 2 filigt så ökar stressnivån markant. ;)

Men tack för tips om Imazo!  Ska se vad de får hem i veckan om det är ngt roligt, annars får jag fråga dem. Tänkte på ciklider.. Funkar det med fler par i ett 240? och i så fall några sorter som passar bättre ihop än andra, har fjärilar nu. Jag har aldrig haft ciklider innan, men förstått att de helst ska gå i par?

Lillyrod
2018-01-08 05:28
#6

Det finns väldigt många ciklider. Fjärilar är också ciklider. Hur man håller dem beror på vilken sort det är men när  det gäller dvärgciklider så skulle jag bara ha ett par. Det blir onödigt mycket bråk annars. De är ganska revirhävdande när de leker.

Annons:
dfniklas
2018-01-08 09:10
#7

Kanske bolivianska fjärilsciklider? :D

Draken
2018-01-08 10:42
#8

Bara ett par Dvärgciklider i 240 liter. Man skall helst bara ha ett par av en lite större modell också i 240 liter. De flesta ciklider är väldigt revirhävdande vid lek.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annadala
2018-01-09 22:46
#9

Hämtade hem bänken idag, uslades för att få det rakt, lyfter på akvariet. DET ÄR TRASIGT!! Jag döööör lite nu. 😭  Antagligen har en gaffeltruck kört in i kanten nertill. Jag som ville börja nu. :( Glaset verkar helt, men det saknas en flisa i plastramen, inte snyggt.

Draken
2018-01-10 08:55
#10

Kolla noga så det bara är plastramen som är trasig. Är glaset helt, och utan skador, så vänd den trasiga plastramen bakåt, så ser du den inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-10 09:14
#11

Jag hade inte behållit karet om det har fått en smäll. Man vet aldrig om det har blivit spänningar i glaset. Kanske jag som är barnslig eller?

Draken
2018-01-10 09:25
#12

Vet inte hur det är med spänningar, men det är väl inte så vanligt att det blir spänningar i ett ramakvarium ?

Men å andra sidan, är det helt nytt från butik, så borde det ju finnas garanti, och då har du ju rätt att få ett nytt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-10 09:32
#13

Jo det kan bli spänningar i ramkar också men som sagt så är jag kanske onödigt barnslig : )

Annons:
Annadala
2018-01-10 10:34
#14

Jag har pratat med butiken och det är bara att åka in med det och plocka ut ett nytt. Med tanke på hur nojig jag var om jag ens skulle ha ett akvariet då tidigare pajat och därför köpte ett sprillans, så tänker jag inte riskera ngt. Blir bara så less, är ju inte så bara att slänga in akvariet i bilen å åka heller. Väger ju lite…. Tur i oturen hade de fått in ett likadant kar igår, så jag slipper vänta på leverans dit iaf. Får se om det blir kvällens projekt. Vågar knappt hoppas. 😂

Lillyrod
2018-01-10 10:37
#15

Så skönt att det löste sig så långt iallafall : )

Draken
2018-01-10 11:19
#16

Härligt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: