Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 4108 ggr
Fiona23
1/5/18, 6:19 PM

Sniglar i akvarium

Jag och min mamma har ett akvarium på 150l och nu ca en vecka sedan vi lade in växterna upptäckte hon ( var hos min pappa under den tiden och är det fortfarande ) att vi hade en snigel i akvariet, hon försökte få upp den men tappade i den igen och hittade den inte efter. Hon nämnde något om att sniglar förökar sig själva, så är rädd att de blir flera fort men vet inte om det stämmer, vi tänkte skaffa fiskar på onsdag men om vi inte får upp den innan det. Har lite smått panik kanske i onödan, så kände att skriva.

Annons:
[Smulan94]
1/5/18, 6:27 PM
#1

Ni får leta efter snigeln bland växterna eller under sanden, dra men handen på sanden/gruset så känner du vart den är. Om ni inte blir av med snigeln får ni väll döda den så den inte förökar sig.

Fiona23
1/5/18, 6:28 PM
#2

Hur lång tid tar det innan de börjar föröka sig då?

[Smulan94]
1/5/18, 6:40 PM
#3

Har aldrig haft sniglar, så det får någon annan svara på :D

Fiona23
1/5/18, 6:59 PM
#4

Okejj :) har inte sett något av det med tanke att jag inte har varit hos min mamma sedan jul såå sickar all info jag får åt henne xD

Hageraset
1/5/18, 7:09 PM
#5

Beroende på vad för sorts snigel/snäcka det är så kan den vara bra eller dålig De flesta snäckor är väldigt bra städare och vissa kan föröka sig själva men det är ganska lätt att ta hand om det problemet. Köper du en Helena snäcka kommer den äta upp alla andra snäckor och så är problemet löst. Lägg gärna upp en bild på snäckan så kanske någon kan identifiera vilken snäcka det är. :)

Fiona23
1/5/18, 7:11 PM
#6

Är inte hos mamma där akvariet står och ska inte dit föränns onsdag, men vi har växter men inga fiskar så började fundera om de äter växter eller om de svälter?

Annons:
Hageraset
1/5/18, 7:15 PM
#7

Snäckorna kommer äta små partiklar och alger som bildas i karet, de flesta snäckor äter ej växter. Är det posthorn vilken är den mest troliga snäckan du fått med dig kommer den ej äta växter.

Fiona23
1/5/18, 7:23 PM
#8

Okejj! Tack för tipsen, ska fundera på detdär med Helena snäcka, våran lokala akvarieaffär är väldigt liten och ganska stor risk att de inte finns, vet inte någon annan akvarieaffär i närheten dock för vi bor i Finland och det är inte lika ”populärt” eller vad man ska säga med akvarium här

hejkomochhjälpmig
1/5/18, 8:27 PM
#9

Snäckor överbefolkar bara akvarium om det finns ett överflöd av näring i akvariet. Så de är en bra indikator till om akvariet är i en bra balans eller inte faktiskt, och de gör nytta, speciellt arter som malaysiskt sandsnäcka är en otroligt bra "skräpsnäcka" att ha.

Helenasnäckan är en effektiv snäckutrotare, så glöm inte att du kommer behöva mata den efter att du blivit av med snäckorna du inte vill ha annars kommer den svälta ihjäl. Se till att du köper en hane (så att du inte får en befruktad hona) om du inte vill ha mer än en helenasnäcka… de förökar sig också ganska fort nämligen.

Fiona23
1/10/18, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

De var svåra att knäppa bild på, hoppas någon vet var det är för sort

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
1/10/18, 1:57 PM
#12

Antingen en Skivsnäcka eller ett posthorn. Båda gör nytta i karet genom att äta alger och överbliven mat.

Det är bara om man matar för mycket som de förökar sig kopiöst.

Fiona23
1/10/18, 2:02 PM
#13

Okejj! Har inte i några fiskar ännu… de kommer imorgon

Annons:
hejkomochhjälpmig
1/10/18, 5:15 PM
#14

#10 Jag tycker det ser ut som en physa sp. 

Draken
1/11/18, 11:19 AM
#15

Tycker också det ser mer ut som en Physa än en Skivsnäcka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fiona23
1/19/18, 2:04 PM
#16

#15 det gör det faktiskt nu då jag tittar närmare, har dock ( förhoppningsvis ) fått bort ganska många och plockar bort ganska många

Torreador
1/19/18, 3:36 PM
#17

Jag har medvetet satt i snäckor i alla mina kar. Både sandsnäckor, posthorn och physa. Perfekta små städare!!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Fiona23
1/19/18, 4:38 PM
#18

Vi ville inte ha dom från första början men bra städare är dom verkligen :)

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
1/19/18, 6:04 PM
#20

Jag har också snäckor i alla mina kar. De sköter om rutorna och botten lika bra : )

Annons:
Draken
1/20/18, 9:40 AM
#21

Har snäckor i alla kar. 2 har jag bara sandsnäckor i, men de andra har jag både äpplen och posthorn, tror även jag har nån liten Herculea kvar. Och så har jag ju jättesnäckan i 300 litern :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: