Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 2819 ggr
Draken
2018-01-04 23:20

Ojdå, det händer grejer .... =D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det händer mycket grejer här hemma just nu, så jag gör en liten projekttråd med alla mina hel och halvgalna projekt ;)

Mycket nöje med mina galenskaper

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2018-01-04 23:27
#1

Jag lyfte in mitt 54 liters från balkongen igår. det har stått ute under vintern och det hade frusit fast i balkongbordet. Vi hade ett fasligt sjå att tina loss det, eftersom det var 10 minus ute. Jag ville ju inte att det skulle spricka, och inte vågade jag spilla vatten för att det skulle lossna från underlaget eftersom det är ett helglasakvarium.

Hur det nu var så lyckades vi få loss det från bordet …med hjälp av en skotork på lägsta värme, under några timmar…….och lyfte in det. Tänkte att det skulle få stå inne över natten så det skulle få samma temperatur som rummet. Sagt och gjort.

På förmiddagen idag hade akvariumet samma temperatur som rummet, och jag började planera för att köpa bänk, växter och annat som skulle behövas. Knallade ut till Birsta, visste att Arken hade ganska urplockad, men hade inte varit på Djurkompaniet och kollat. Så jag tågade in där och raka spåret bort till fiskavdelningen.

Nästan framme på fisksidan får jag syn på ett pelarakvarium som stog uppställd, men tänkte inte mer på det utan gick och kollade växterna. Men det var lika urplockad här ….inte så konstigt eftersom det har varit massa helger….Jaja tänkte jag, det kommer leverans på Onsdag nästa vecka, så jag får väl vänta tills dess då.

Började gå därifrån, och såg återigen akvariumet som stog uppställd ….Jag fastnade framför det, blev nyfiken för det såg lite speciellt ut. Och speciellt var det vill jag lova.

Akvariumet som vi hade haft sånt sjå med att tina fram och lyfta in hamnade i förrådet ….😊

Akvariumet som står på den platsen det andra skulle stå………ser ut så här ……Måtten är jättekonstiga, men å andra sidan är det Japansk, så det kanske inte är så konstigt 😛

Märke: Boyu
Mått : 60x30x43 (77,4 liter)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-04 23:32
#2

Inbyggd ledremsa i locket. har inte testat vad det blir för ljus, men det skall jag göra lite senare ….Skall bli spännande ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-04 23:34
#3

Filtret är tvärgående uppe under locket, så det tar ingen plats alls i akvariumet. Denna metod har jag endast sett på Red Sea saltvattenakvarium tidigare, och där ligger sumpen uppe under locket.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-04 23:36
#4

Insuget är det enda av tekniken som faktiskt är i akvariumet, och det är samma utformning som det är på ytterfiltren

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-04 23:42
#5

Nu har jag köpt sand och jag fick faktiskt tag på lite växter. har en rot som det är Microsorum på, samt att jag har även en lavasten med fastvuxen microsorum. Jag har en liten Red-more rot och så hade jag turen och hitta lite växter på arken inne i stan, det hade lite mer kvar i butiken :)

Har även fått hem snabbväxande idag, påminner om ett mellanting mellan cabomba och Gälgräs, kommer inte ihåg namnet. Dessa skall ner i akvariumet, och jag kommer även norpa mer snabbväxande från mina andra akvarium. Det blir lite klent i de större karen, men det växer hyfsat snabbt, så det är snart uppvuxet igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-04 23:53
#6

De första fiskarna kommer flytta in imorron. 4 Platy "tiger" och ett stim Kardinaltetra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2018-01-05 00:49
#7

Nu är akvariumet under fyllning, bild kommer när det är klart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-05 01:39
#8

Klart. Frogbites och ingångsfiskar kommer imorron :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Smulan94]
2018-01-05 01:44
#9

Ser andra göra hur fina akvarium som helst, men själv kan jag bara göra fula akvarium:( Hur ska man tänka vid inredning av akvarium ?

Hageraset
2018-01-05 01:47
#10

#9 massor av växter och så blir det aldrig fel! ;D ( mitt otroligt komplicerade svar XD Man får öva! Jag tycker inte heller att jag lyckas speciellt bra.. ;)

[Smulan94]
2018-01-05 01:50
#11

Okej! :D

Draken
2018-01-05 01:52
#12

Tack så mycket. jag är inte särskillt duktig på aquascaping heller. Men jag vet på ett ungefär hur jag vill ha det, och sen kör jag på bara.

Jag använder alltid väldigt mycket växter, och helt "naturlig" inredng. Jag tycker inte om att ha massa prydnader och konstiga saker i karen, det finns jättesnygga dekorationer, och är man intresserad av att ha det, så ser det riktigt snyggt ut i många kar. Men jag kör i stort sett endast med sand,växter och rötter. Enstaka stenar ibland ;)

Sen får man ju tänka på att jag har haft akvarium i alla storlekar, med eller utan växter i över 30 år, och då lär man sig ganska mycket om hur man skall placera växter, rötter,stenar och annan inredning, så det ser snyggt och naturligt ut.
Jag har ju också under åren, lärt mig vilka fiskar man kan blanda och vilka växter man kan ha tillsammans för att få ett rofyllt och harmoniskt, friskt akvarium. Även fast jag själv inte har haft växtakvarium tidigare, så har jag läst allt jag har kommit över, jag har varit på föreläsningar och jag har pratat med massa olika människor.

Bara tills för ett par år sedan, hade jag sällan växtlighet i mina kar. Hade bara det mest nödvändiga, eftersom jag har ganska stora, bökiga ciklider, som gräver och bygger om mina kar om inte placeringen på växter och inredning passar. Oftast har jag haft de flesta växterna flytande uppe vid ytan när jag har klivit upp på morron. Men även här har jag lärt mig lite hemligheter under årens lopp, och även en hel massa här på forumet.

Jag kan ju bara säga så här (och flera här inne kan intyga det) att jag  sällan och aldrig är nöjd med hur mina akvarium ser ut, jag tycker alla andra har fått till det mycket snyggare 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2018-01-05 06:05
#13

Håller med dig Rovfisk. Jag tycker jag aldrig blir helt nöjd. Mina fiskar har fått vänja sig med att det pillas med stenar, rötter och även växter lite nu och då 🙂

Annons:
Draken
2018-01-05 10:40
#14

#13 Ja eller hur 😂 Förmodligen suckar de och tycker att, nu är den där konstiga människan här och grejar igen 😂

Roligare blir det om ca 2 veckor, när nästa kar kommer. Det är betydligt större och krävs ganska mycket mer planering, för dit skall mina ciklider flytta. 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2018-01-05 10:45
#15

Vilket lyckat impulsköp! Gillar verkligen att tekniken är så gömd! Avundsjuk!
Åh, tiger på Platy är så himla läckert, det måste jag skaffa någon gång!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
2018-01-05 11:26
#16

Tänkte se om jag kan få fram en "ren" stam av dessa. Honorna är väldigt små och unga, och det är bara en hane. Så jag hoppas att honorna inte har lyckats tjuvpara sig med någon annan hane ;) Köpte de minsta/yngsta, för att öka chansen att det blir tigeravkommor ;)

Får hem renodlade vita posthorn idag också. så det blir att hålla den stammen ren, har även en renodlad Blå stam av posthorn :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-05 16:55
#17

Jättefint kar även om jag inte är så förtjust i dessa kar på piedestal 😃 Gillade verkligen den blå bakgrunden. Tror jag ska härma….

Draken
2018-01-06 12:12
#18

Akrylfärg är hemligheten 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-06 12:17
#19

Fick mail nu om att mitt nya kar är hätat på inlämningsstället 😃 Nu börjar planeringen, skall fundera hur jag skall placera ut cikliderna i de andra karen. Och när jag ser att mitt nya är i Sverige, flyttas mitt gamla till sitt nya hem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
2018-01-06 13:21
#20

Min dröm är att någon gång ha blå tigerplaty, vet inte ens om det är fysiskt möjligt. Men de röda är urläckra med! Smart att köpa de yngsta, det ska jag försöka komma ihåg.

Åh, vita posthorn, det är så läckert. Så synd att jag har posthorn i alla karen redan, så det är ingen idé att byta färg. :( (3 kar med rena blå posthorn, 2 kar med mix av lite av varje som kommit hem med växter).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Draken
2018-01-06 13:29
#21

Har inte sett blå Tiger, men de röda är otroligt snygga :)

Vita har jag bara 5 små, så jag hoppas att de skall börja föröka sig när de har blivit lite större. Får se till att det finns bra tillgång till mat och snäckkross ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-10 11:35
#22

Nu är operation rivning av stora akvariumet i full gång. Det nya kommer efter lunch imorron, och innan dess skall det stora jag har vara rivet och utflyttat :)

FX6'an kom till stan inatt, så den körs ut idag. Den får gå i ett av de andra karen tills imorron, så det dras in lite gosiga baklterier i filtren :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-10 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Mitt samvete kommer bli bättre också ;) Dessa kom hem i förrgår, och bor tilfälligt i 240 litern. Det är liiiite för trångt för dem ;) Tur att det är bra filtrering och inga andra fiskar i karet just nu ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-10 11:39
#24

Hellre där än en balja 😃

Draken
2018-01-10 11:54
#25

Jo, det var et jag kände jag också :) Men jag muttrar och svär åt dem. De tycker växterna står ivägen, så de har flyttat om lite 😓 MEEEN fördelen är ju då att jag kan fixa iordning det helt och hållet vid vattenbyte framåt helgen 😃

Skall införskaffa lite nya växter. Snäckorna har dött ut i det akvariumet (ålder) så jag skall väl införskaffa nya sånna också, men kommer inte beställa nya förn stora akvariumet står på plats och "bulldosrarna" är flyttade. Det kan ta lite tid, beror på hur jag gör. Måste ju förvara fiskarna i stora under tiden jag bygger upp det nya också, och det blir ju isf stora baljor med pumpar.

Vet inte om jag vågar släppa i alla fiskar på en gång ( 10 fiskar allt som allt, men det är ju lite storlek på dem också) pumparna skall fixas vid nästa vattenbyte också, men jag kommer ta dem och krama ur allt i det nya så fort det är uppstartat. Så blir det lite bakteriekultur också, tror tom jag skall frångå mina principer och he i flytande filtermedia …men det beror på hur mycket gegga jag kan krama ur de andra filtren ;) Sen blir det jättesnålt med maten och stenkoll på nitriten de första veckorna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-10 12:26
#26

Jag har kramat ur gammal filtergegga i nytt kar en gång och jag kommer aldrig att göra det igen. Trodde aldrig jag skulle få bort skiten 😃 Än så länge har jag inte misslyckats med någon uppstart så jag fortsätter som jag gör. Gärna ett filter som gått i gammalt kar innan men ingen rengöring av filter i nytt kar. Fy så det blev.

Draken
2018-01-10 15:07
#27

Okej. Då får jag se till att jag tar ett gammalt filter till den inbyggda bioboxen i nya karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2018-01-10 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu kom den 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2018-01-11 10:47
#29

Då har nya karet anlänt till Sundsvall idag. Så nu är det bara att vänta på utkörning, blir att hålla sig hemma 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2018-01-12 07:54
#30

Åh så spännande :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2018-01-12 10:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Uppställd men inte fylld ;) Mer bilder kommer sedan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

habibiguppy
2018-01-12 14:31
#32

Så spännande :D

Torreador
2018-01-12 14:40
#33

Spännande!!! 😀

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Draken
2018-01-13 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Några av fiskarna har fått flytta tillbaka :D Resten tar vi pö om pö :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2018-01-13 10:05
#35

har lite probölem med gubben dock, han tycker det ser lite tomt ut i akvariumet, så han tycker att jag skall flytta in de största Påfåglarna  på en gång, och köpa fler stora fiskar. Jag försdöker förklara för honom att, nej det skall jag inte, det måste ta tid för vattenvärdena ….Han muttrar åt mig och tycker jag är tråkig, men han gav sig iaf. ( Behöver jag tillägga att han är INTE akvarist 😂)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: