Annons:
Etikettallmänt
Läst 707 ggr
Annadala
2018-01-04 00:24

Akvarie i gammalt hus?

Går i tankar att skaffa ett till akvarie. Min dotter har ett på 54 l, och hon har ledsnat på att jag springer på hennes rum för att kika på fiskarna.

Nu till saken. Vi bor i en gammal kåk, golvet gungar och det är vedeldning som gäller, vilket gör att temperaturen pendlar en del under dygnets timmar.  Tänker mig ett 200liters kanske? Hur kommer temperaturen hålla sig med doppvärmare?? 
Min dotter har ett element på sitt rum med stängd dörr, så där funkar det bra.

Sen golvet, jag är livrädd att det ska bli spänningar i glaset och spricka! :P

Ska jag ge upp drömmarna om ett akvarie i vardagsrummet?

Annons:
Draken
2018-01-04 10:58
#1

Ett 200 liters borde inte vara något problem. Det du måste se till, om du är orolig för att golvet inte är jämt, så se till att du lägger en tjockare bräda under akvariets ben, och köp inte helglas utan ramakvarium. Innan du fyller på vatten, så kolla med vattenpass, så du är säker på att akvariumet står rakt. Sen får du väl hålla lite koll så det inte blir några större förflyttningar i golvet.

En doppvärmare  skall hålla en jämn temperatur i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-04 17:50
#2

Doppvärmaren ser till att det inte blir för kallt men om du eldar upp en ordentlig värme i rummet finns ju risken för att det blir för varmt. Har du eldstaden i samma rum?

Annadala
2018-01-04 23:10
#3

Tack för svar!!

Kaminen är i samma rum, men akvariet kommer i så fall stå ca 5 meter ifrån, och inte direkt framför där det blir som varmast. Brukar inte elda upp till varmare än 24 grader i rummet, det är mest kylan och den pendlande temperaturen jag är orolig för när det är bistra kalla vintrar ute. Då kan temperaturen droppa till 16 grader inne.

Lillyrod
2018-01-05 16:47
#4

Då ska det inte vara några problem. Som Rovfisk sa så lägg något under benen på karet så vikten fördelas på lite större yta så ska det nog fixa sig det också 👍

Upp till toppen
Annons: