Annons:
Etikettövrigt
Läst 1208 ggr
[Smulan94]
1/1/18, 4:47 PM

Eldbukssalamander

Hej! Jag funderar på att skaffa eldbukssalamander. Jag har ett 54l akvarium, är det för litet? Kan jag bara ha en där i eller ingen alls?

Annons:
Lillyrod
1/1/18, 4:55 PM
#1

Eftersom man ska ha både en vattendel och en landdel så känns 54 liter inte så stort. Det finns många olika salamandrar och de har olika storlek och behov. 

Läste på zoopet att 35 l ska räcka men om man tänker att den blir 15 cm lång så känns det som djurplågeri i mina ögon.

Jag har aldrig haft någon så jag kan ha helt fel : )

[Smulan94]
1/1/18, 5:20 PM
#2

Jag tänkte att jag kan fylla upp med sand i ett hörn/kortsida och lägga svarta platta stenar. Jag kan inte köpa något större då jag inte hittar något billigt. Men jag ser/hör folk som använder sig av 54l akvarium. Jag får se hur det blir när jag inrätt, om det blir för litet får jag sätta i fiskar istället.

molam
1/1/18, 8:19 PM
#3

Som skrivet i din andra tråd så finns det en större och en mindre modell, den mindre modellen (Jag tror att det är den Japanska) Kan gå i 54, dom är inte jätteduktiga simmare och trivs bättre på land än i vatten i många fall.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kirnzy
1/1/18, 8:34 PM
#4

Den mindre av de två (den kinesiska) får hållas i ett 54 liters om de har måtten 60x30x30, och då måste vattenytan sluta vid exakt 10cm för att följa jordbruksverkets regler. Jag tycker 54l är för litet och skulle inte sätta in något djur på 10cm där. #1 Att det står ca 30l på nästan alla sidor förstår jag inte riktigt.. enligt jbv ska höjden minst vara 40 cm och bottenytan 0,35m vid 11-15 cm (och 0,4 över 15cm), så det går inte riktigt ihop..

molam
1/1/18, 11:43 PM
#5

#4 Okej ja, den kinesiska kanske är den lilla ^^ har haft båda sorterna men aldrig riktigt reflekterat över vem som är vem xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Smulan94]
1/2/18, 12:53 AM
#6

54l akvariet är Längd : 60cm Bredd : 30cm Höjd : 33cm Är det fortfarande för litet? På reptilaffären står det att Eldbukssalamander ska ha minst 45x45x30, så det är tyvärr för litet på bredden eller höjden :(

Annons:
Kirnzy
1/2/18, 8:51 AM
#7

#5 I den andra tråden skrev du den kinesiska så helt fel blev det inte ;) #6 Akvariet är lagligt för salamandrar upp till 10 cm. (Jag vet inte hur vanligt det är att de blir över 10cm, och om de blir större behöver de mycket större akvarium) 45x 45 i bottenyta är ungefär lika stort som 60x30. Jag personligen tycker att det är för litet och skulle inte rekomendera att ha ett djur på 10cm i ett 54liters. Så om du kan ha en eldbukssalamander i det akvariet beror på om du vill ha de absolut minsta måtten eller inte..

molam
1/2/18, 10:30 AM
#8

#7 sedär, halvrätt då xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Smulan94]
1/2/18, 11:40 AM
#9

Dom blir som vuxna 6-8 cm, så det funkar nog med mitt akvarium:) Jag är även sugen på att skaffa mig 2 stycken leopardgeckos eller en skäggagam, men måste spara pengar vilket kommer ta ca 5 månader.

Hageraset
1/2/18, 3:13 PM
#10

En skäggagam behöver en hel del värme plus UVB ljus vilket kan bli ganska dyrt i slutet eftersom den även behöver ganska stort terrarie och själva ödlan kan kosta från 500 till 1000 kr om inte mer. Den måste äta både grönsaker och levande insekter Leopardgecko behöver också större terrarie och värmematta, de måste äta levande insekter. Jag skulle föreslå att du funderar ett bra tag på vad du vill ha. Så att du är säker på att du gör rätt.

[Smulan94]
1/2/18, 3:30 PM
#11

Jag ska köpa ett 90x45x30 terrarium, inredning och sist maten och ödlan. Ska nog köpa en eller två leopardgeckos eller så köper jag något annat terrariedjur. Om du tror att jag skulle sätta en skäggagam i ett 54l akvarium så får du tänka efter lite, inte ens nybörjare skulle tro att dom kan vara i så litet akvarium. Det kommer ta ca 5 månader för mig att spara ihop pengarna, så jag har lång tid att välja vilket terrariedjur jag vill ha.

[Smulan94]
1/2/18, 3:30 PM
#12

Jag ska köpa ett 90x45x30 terrarium, inredning och sist maten och ödlan. Ska nog köpa en eller två leopardgeckos eller så köper jag något annat terrariedjur. Om du tror att jag skulle sätta en skäggagam i ett 54l akvarium så får du tänka efter lite, inte ens nybörjare skulle tro att dom kan vara i så litet akvarium. Det kommer ta ca 5 månader för mig att spara ihop pengarna, så jag har lång tid att välja vilket terrariedjur jag vill ha.

Hageraset
1/2/18, 3:44 PM
#13

Well obviously not, en 50 cm ödla skulle inte få plats. Jag tänkte bara berätta lite om ödlorna så att du fick veta att det kan kosta ett par tusen att skaffa.

Annons:
[Smulan94]
1/2/18, 4:03 PM
#14

Jag vet vad de kostar och jag skrev att inte inte tänkte köpa en skäggagam:D Men tack ändå:)

Upp till toppen
Annons: