Annons:
Etikettcentralamerikanska-ciklider
Läst 1474 ggr
Keadtv
2017-12-27 20:27

Sällskap till Blå Acara?

Jag har ett par blå acara i ett kar som är på 170 liter. Enligt vad jag läst är det i minsta laget för dem, men det kanske kan funka tillsvidare… De andra fiskarna som bor där är fem torpedbarber som jag försöker hitta ett nytt hem åt, fyra juvelciklider, tre Ancistrus och tre siamensis. De verkar komma överens allihop, men jag skulle vilja hitta en ny art att ersätta torpederna och eventuellt juvelerna med. Jag har funderat på dvärgciklider av något slag, men visst är det så att de inte kan leva i stim? det skulle vara roligt med ett stim av något slag!

Har ni några förslag på hur jag ska befiska mitt kar?

Annons:
Lillyrod
2017-12-27 20:30
#1

De flesta ciklider lever i liten grupp eller i par. Det är ju ingen stimfisk direkt. Dvärgciklider hålls bäst i par.

Svårt med stimfiskar. Har man en större ciklid så bör stimfisken också vara ganska stor annars blir de mat och det är ju inte meningen🤔

Keadtv
2017-12-27 21:47
#2

Tack för svaret! Har du något förslag på stimfisk? :D

Hageraset
2017-12-27 22:34
#3

Kejsartetror och kongotetror är ju riktigt snygga, de kan du kolla upp.

Draken
2017-12-28 10:43
#4

Just nu är det ganska fullt i ditt kar. Rekomenderar att du även försöker sälja av två utav Juvelcikliderna också. De skall gå i par, och blir rätt stora (12-15cm) Karet är något för litet till dem egentligen, de skall ha 200 liter pr.par.
Siamensis är ju också en stimfisk, och blir ganska stora, så fundera på om du kan he iväg, antigen Siamensisen eller Jvelcikliderna samtidigt som Torpedbarberna.

Egentligen så rekomenderar jag att du bara har ett par ciklider i ditt kar. Acaran kan bli ganska aggressiv vid lek, och det kan också Juvelcikliden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Keadtv
2018-01-01 19:00
#5

Jag ska försöka bli av med juvelerna också, det är pappan och hans ungar så inga par finns nu. Mamman dog oväntat. 

Jag har annonserat ut alla fem torpederna för 600:-, är jag för dyr tror ni? De är som sagt rätt stora och kräver sitt kar så det är ju inte vem som helst som köper sådana…

Keadtv
2018-01-01 19:14
#6

Har sorgmanteltetror i ett annat kar, skulle de kanske passa att pytsa i om jag tar bort siamensisen också? Eller minortetror? Hur många?

Annons:
Upp till toppen
Annons: