Annons:
Etiketttetror
Läst 2951 ggr
Elin16
12/22/17, 4:55 PM

Tetrorna äter fenorna på scalarerna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Nu är det såhär att jag misstänker att mina diamanttetror äter scalarernas fenor… har inte sett någonting när akvariet varit tänt, så antar att de händer när alvariet är släckt. Jag har matat varannan dag, men sen dethär började så har jag börjat mata varje dag så att fiskarna ska vara ’mätta’? Men det har inte hjälp hittils. Har hittils inte sett svamp eller infektion. Vill verkligen inte att det här fortsätter. Vill heller verkligen inte separera tetrorna eller scalarerna, har bara dethär akvariumet så går heller inte att flytta dem. Vad ska jag göra? Hoppas på att dom slutar snart eller tar scalarerna förhård skada då? Växer fenorna ut med tiden? Akvariet är på ca 200L, tetrorna är 9st och scalarerna är 6 (ung grupp)

Annons:
[SonjaG]
12/22/17, 5:05 PM
#1

Jag har skalarer och tetror, 2 olika sorter.  Har aldrig märkt ngt av det du beskriver.  Och ja, fenor växer ut igen.

Elin16
12/22/17, 5:50 PM
#2

Har sett en gång när alvariet varit tänt att en av tetrorna nafsat på kroppen på den mista scalaren men inget mer när de varit tänt. Tror inte det är sjukdom på fenorna då det inte är något vitt längs ”såret” på fenan

Lillyrod
12/22/17, 5:58 PM
#3

Har de börjat att nafsa så tror jag inte de slutar. Det är väldigt jobbigt och stressande för skalarerna att behöva ha det så. Det blir nog till att välja vilken av fiskarna du vill ha kvar tyvärr.

Fenor växer ut men inte om de fortsätter att bli nafsade på. Det kan sluta med sår och svampangrepp på fenorna.

Draken
12/23/17, 9:15 AM
#4

Fenorna växer ut, OM de får vara ifred. Men 200 liter är i minsta laget för scalarena, så du kanske skall fundera på att flytta på dem och köpa andra fiskar som är lämpligare för din akvariestorlek ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
12/23/17, 12:43 PM
#5

Akvariet är 65cm högt så det borde funka för scalarerna. Man märker inte av någon stress på scalarerna, dom är helt som vanligt… Skulle man kunna avvakta i några veckor och se om det bara var en engångsföretelse?

Draken
12/24/17, 9:13 AM
#6

65 cm högt, då borde det inte vara något problem 🙂

Jag vet faktiskt inte om de slutar när de väl har börjat, vissa tetror är fenbitare, men du kan ju avvakta. Men var noga med att scalarena inte blir stressade, de får lätt vita prick och andra stressrelaterade sjukdomar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Elin16
12/24/17, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kan detta vara vitaprick eller är det bara färgen på fenorna? Vet att mina svarta scalarer har svarta prickar på sina fenor,r det samma med vita…?

Draken
12/25/17, 9:29 AM
#8

Ser inte riktigt ut som Vita prick. Vita pricksjukan ser ut som saltkorn som sitter på fenor och kropp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
12/25/17, 1:36 PM
#9

Köpte en medicin mot svamp, vita prick, sammetssjukan mm. esha exit, som jag nu använder i akvariet, är inne på dag 2.

Draken
12/26/17, 9:21 AM
#10

ESHA exit och ESHA 2000 är bra medikament. Jag har alltid dessa två sorter hemma. De är något mildare än andra mediciner, och man kan använda dem om man misstänker sjukdomsangrepp men inte är säker på vad det är, medlet har ett ganska brett användningsområde.

Men skulle du få konstaterat svamp, Vita prick eller annan specifik sjukdom,. så tycker jag du skall använda medel som är framtagen för just den specifika sjukdomen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: