Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 3453 ggr
[Smulan94]
2017-12-22 08:55

Hur många Gurami?

Hej! Ber om ursäkt för många inlägg, men det är mycket jag undrar som nybörjare. Jag var på en djuraffär igår och pratade med en mycket kunnig man. Jag är intresserad av Gurami, men vill ha minst 6 stycken. Jag har för mig att han sa att man bara kan ha ett par av varje sort, men jag har glömt ifall det var så han sa. Så jag undrar ifall man kan ha fler Guramis i samma kar? Minst 3 stycken av samma sort, alltså 7-8 guramis i ett 180l kar. Dom har guldgurami, månskensgurami och någon annan sort.

Annons:
Draken
2017-12-22 09:42
#1

Nej. I ett 180 liters akvarium kan du bara ha ett par. Det blir bråk annars.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-12-22 15:59
#2

Och nej Gurami ska bara bo i Par, vissa KAN klara sig  grupp men oftast så tar de som bildar par först ihjäl de "Ensamma"

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

timpan8908
2017-12-23 13:17
#3

Jag har 8 st Gurami i mitt 200 l. Haft de i minst 6 månader. Inga som helst problem. Olika sorters Gurami. Funkar hur bra som helst

Cecilia.S
2017-12-23 21:32
#4

Då antar jag att det inte är fullvuxna exemplar? :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

timpan8908
2017-12-23 21:51
#5

Dem är rätt stora. Mår toppen samtliga. Trött på alla som skrämmer upp nybörjare att man max kan ha ett par. Ren bullshit

[Smulan94]
2017-12-23 22:03
#6

Så jag skulle kunna pröva med 4 stycken i början och se hur det går?

Annons:
Lillyrod
2017-12-23 22:29
#7

Jag skulle aldrig pröva för går det illa är det fiskarna som får lida.

Jag har minimal erfarenhet av Gurami men det jag vet är att de är ganska elaka. Det är därför jag inte vill ha dem. Jag har haft i några omgångar för länge sen och det har inte blivit bra någon av gångerna. Jag har haft fler än 2 då. 

timpan8908 har kanske bara haft tur? De flesta säger ju tvärtom.

timpan8908
2017-12-24 09:00
#8

Ingen tur. Ren fakta. Inte minsta elaka. Har dem med scalarer och och massa annan fisk i mitt stora 720l. Och där har jag några av varje. Väldigt snälla fiskar.

Lillyrod
2017-12-24 09:32
#9

Ytan gör nog sitt till. Förmodligen snälla individer också. Inget att rekommendera en nybörjare dock.

Denarau
2017-12-24 09:52
#10

För ett tag sedan köpte jag 3 blåa Gurami. Personalen i djuraffären sade att dem hade koll på läget och att de kunde könsbestämma dem utan tvekan. Några veckor senare insåg jag att jag hade fått 2 hanar och en hona istället för 2 honor och en hane som jag ville ha från början. Mina hanar är lite smått agressiva mot varandra och ibland jagar de varandra som galningar. Under senare tid har akvariet fått mer växtlighet och de ser varandra inte lika ofta då växter finns i vägen. Av egen erfarenhet rekommenderar jag därför att man inte har en större grupp av guramis i samma akvarie. Dels för fiskarnas skull, dels för din egen skull så att du slipper uppleva att fiskar far illa och i värsta fall måste lämna tillbaks dem eller till och med avliva dem.

molam
2017-12-24 09:54
#11

Timpan, man kan ha 15 olika sorter i ett akvarium, men har man mer än ett par av de olika sorterna då är det bäddat för trubbel, så snart nån av dom bildar par så är det en 95% chans att alla Gurami av samma sort, som inte är del av paret ligger och flyter på ytan inom en vecka.

När jag körde Gurami hade jag 6 olika sorter i ett nästan 400 liters kar (HAde då bara dom, men ung och dum) en hane och 2 honor av alla, och allt eftersom grupperna bildade par, då var det bara paret kvar av den sorten, och det var 6 olika sorters Gurami, samma sak med alla 6.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-12-24 09:54
#12

Jag hade 3 Mosaikgurami i 240 liter. Blev tvungen att avliva den ena honan, eftersom de andra två nästan "slog ihjäl" henne . Hon hade inga fenor kvar och hon hade sår på större delen av kroppen …Detta hände över en natt.

Nej, jag skulle inte chansa med flera än ett par.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
2017-12-24 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är mina två hanar, för tillfället under vapenvila!

Annons:
burmamys
2017-12-24 11:42
#14

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev här, men jag vill dela med mig av min erfarenhet av guramis. 

Jag har haft två olika par samtidigt, ett par chokladgurami och ett par Mosaikgurami, och då har det gått bra. Nu har jag ett par pygmégurami och en Mosaikgurami, och det går också bra. Så länge de är tillräckligt olika så de inte ser varandra som konkurrenter. 

Om du har tillräckligt mycket växter och gömställen, och om akvariet är tillräckligt stort (jag tycker 180 liter är i minsta laget) så skulle du kunna ha ett par pygmégurami, ett par chokladgurami och ett par Mosaikgurami

Men försök INTE ha fler än två av någon sort, det är fruktansvärt hemskt att se dem slå ihjäl dem som inte ingår i paret. Jag har själv inte varit med om det och vill inte heller uppleva något sådant. Om en person har lyckats hålla fler än två av samma sort, då kan det bero på tur, ovanligt loja fiskar, massor med gömställen, riktigt stor volym m.m., men det är verkligen inget att rekommendera, risken är stor att det blir ett blodbad.

Upp till toppen
Annons: