Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 470 ggr
[Smulan94]
2017-12-21 14:58

Flytta fiskarna till nytt kar ?

Hej! Jag fixade precis ett nytt akvarium till fiskarna ( i med sand, vatten och växter ). Kan jag sätta i fiskarna direkt efter jag blivit klar? Eller bör jag vänta i några dagar/veckor? Jag tänkte att det inte blir någon skillnad på vattnet hur länge man än väntar. Mina stimfiskar har ingen pump i sitt kar nu för den är i det nya karet för att röra runt vattnet ett tag. Så hur länge bör jag vänta med att sätta i fiskarna?

Annons:
[Smulan94]
2017-12-21 14:58
#1

Jag vet att man bör vänta i några dagar men jag vore väll ändå kunna sätta i fiskarna direkt?

Denna kommentar har tagits bort.
[Smulan94]
2017-12-21 15:11
#3

Jag skriver om frågan! Hej! Jag fixade iordning ett 180l akvarium idag. Hur länge bör jag vänta innan jag flyttar över fiskarna utan Aquasafe? Jag vill helst flytta över fiskarna idag då mina stimfiskar inte har någon syrepump. Kan jag flytta över fiskarna efter några timmar eller bör jag vänta i några dagar? Mina stimfiskar kommer annars dö av syrebrist. Hur ska jag göra? Kommer dom att må dåligt i det nya akvariet eller funkar det att flytta över dom. Kan också lägga till att min Molly har panik i sitt akvarium då det är för litet, hon är helt galen så hon måste byta akvarium så fort som möjligt.

Cecilia.S
2017-12-21 16:45
#4

Du kan flytta i fiskarna direkt :) Om de simmar i vatten utan pump för länge kommer det bli syrefattigt, Dvs dåligt för fiskarna. Samtidigt kommer det inte hända någonting med vattnet i det nya karet. Kanske att det kommer klarna upp från Sand-damm om några dagar, men det är inget som skadar fiskarna. Härligt med nytt kar! Du får gärna uppdatera med bilder :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Smulan94]
2017-12-21 20:04
#5

Har varit och köpt Aquasafe och 5 stycken växter, har fixat hela karet nu. Så jag kan hälla i Aquasafe nu och flytta in fiskarna om 3 dagar?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Smulan94]
2017-12-21 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vattnet är såklart grumligt så bilden blev inge bra.

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2017-12-22 09:36
#9

Flytta in fiskarna när du är klarmed karet. Grumlet är ingenting som stör fiskarna eller växterna. När du har flyttat fiskarna, mata ytterst sparsamt, eller inte alls de närmaste dagarna och håll koll på Nitritvärdet framförallt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: