Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1199 ggr
[Smulan94]
2017-12-19 00:14

Alla fiskar dör!!

Hejsan! Jag har ett 54l akvarium med en MollyOrange i. Från början hade jag tre MollyOrange och två stycken algätare. Det började med att en MollyOrange dog, ca 1 vecka senare dog en algätare så vi köpte en ny algätare, men den dog en dag senare. För tre dagar sedan dog den sista algätaren och idag dog en MollyOrange, så nu har jag bara en MollyOrange kvar. Den ska flytta till ett 180l akvarium i slutet på veckan ifall den klara sig. Jag byter ca 25% vatten varannan vecka, gör rent växter när dom blivit med mycket alger och gör rent pumpen när det behövs. Funderar på om det kan vara att fiskarna inte får tillräckligt med syre eller om det spridits någon dödlig sjukdom. Jag har sökt runt på internet men hittar inget bra svar. Vad tror ni kan vara felet?

Annons:
Mysisa
2017-12-19 00:51
#1

Hur länge har karet varit igång? Hur mycket växter har du? Vad har du för vattenvärden? Hur gör du när du gör vattenbyte? Skopar ur vatten eller suger rent botten från bajs?
Visar fiskarna några tecken på ohälsa innan dom dör eller hittar du dom bara döda plötsligt? Hur varmt är vattnet? Vad har du för pump?
Många frågor nu men det kan bero på så många olika faktorer varför fiskar dör

minavitas.wix.com/kennel

[Smulan94]
2017-12-19 01:36
#2

Karet har varit igång i ca 3 månader. Jag har ganska mycket växter men slängt nästan alla idag. Jag tar en burk för att ta ut vattnet, och kallt vatten som vi kokar och späder ut med kallt vatten. Jag drar runt med en håv och samlar upp allt smuts som ligger på sanden. Fiskarna simmar vid sanden/botten och lägger sig bakom växter innan de dör.. Vattnet är 23-24 grader, vet att det är kallt men värmeröret måste jag ha till yngelna just nu men ska ha värmeröret i 180l karet. Lägger in en bild på pumpen imorgon! Nu ska jag sova så jag går inte upp för att ta en bild nu.

Mysisa
2017-12-19 04:33
#3

Eftersom karet bara varit igång i 3 månader så vill jag rekomendera att du byter vattenca 10% varje vecka.
Varför har du slängt växter?
Finns det nån orsak till att du kokar vattnet innan byte?
Du gör säkert ett jätte bra jobb med håven när du samlar bajs men det bästa är en hävert. https://www.7h-zoo.se/PICTURE/4949-89-1hvertslamsugare.jpg
Mollys föredrar varmare vatten än de du har
Du svarar inte på hur vattenvärdena ser ut, jag anar att det beror på att du inte vet. -har du dropptest eller åtminonde stickor hemma för att mäta?
Molly behöver generellt mer yta att röra sig på än bara 54 liter. Nu är ditt kar nystartat och jag misstänker att fiskarna är unga så det går säkert bra så länge men när dom är fullvuxna vill dom ha större.
Att fiskarna simmar vid botten och gömmer sig bland växter tror jag kan bero på dåliga vattenvärden i kombination med stress

minavitas.wix.com/kennel

Cecilia.S
2017-12-19 08:22
#4

Det är bra att du byter vatten varje vecka, men jag skulle nog rekommendera att du använder en slamhävert vid bytena och ökar till 30% vid vattenbytena. Slamhäverts är smidiga och får med sig mycket mer småskräp än en håv. Jag skulle även vilja fråga dig om du har några dropptester hemma? Stickor är inte bra, de går inte att lita på. Om du inte har dropptester bör du köpa några i närmaste akvariebutik, då det är ett av de viktigare redskapen att ha hemma hos akvarium. Med dessa dropptester kan du mäta nitrit och pH för att så så att värdena är okej. Med nitrit är risken för massdöd stor, t.ex. Temperatur och yta är inte till att föredra för Molly, så det är bra att du byter upp dig till ett större kar och med planer på doppvärmare i det. Boven till dödsfallen kan vara den lilla ytan och de felaktiga vattenvärdena, eftersom att de både kan leda till stress och ökat nitrit-värde. Små akvarium blir nämligen lätt överbelastade = nitrit = stor risk för dödsfall. PS. Kolla din brevlåda.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Smulan94]
2017-12-19 09:51
#5

Jag sa att jag ska flytta över Mollyn till ett 180l akvarium i slutet på veckan. Jag har slängt växter för att de får bruna blad. Imorgon ska jag åka och köpa sand, växter och dropptest till det nya karet.

Cecilia.S
2017-12-19 10:00
#6

Det är jag medveten om och det blir super :) #5 Bra att du ska köpa hem dropptester också, de är bra att ha hemma.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Upp till toppen
Annons: