Annons:
Etikettväxter
Läst 648 ggr
Mysisa
12/18/17, 11:01 AM

Problem med min rot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag tänkte när jag startade upp mitt ena 30 liters kar att jag skulle försöka mig på lite aquascaping som jag drömt om i flera år.
Jag ville ha något som liknar en oas i öknen.  köpte mig en rot som ska vara ett "träd" och satte igång att binda fast java mossa med fiskelina.
Mossan "dog" och mitt drömlandskap förvanlades till en mardröm pga trådalger och död mossa.
Bad om hjälp på fb att få liv i mossan men det verkade som att mitt projekt var uttömt.
Där kom min finska sisu in. Jag VILL att det ska funka så det SKA funka.
Mörklade karet i 2 dygn, rensade därefter så mycket jag kunde i mossan och resultatet blev över förväntan.
Kanske får jag ordning på det tillslut iaf

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Draken
12/18/17, 11:20 AM
#1

OJ…..Vilken skillnad 🙂 Jag tror att du kommer få oprdning på mossan och algerna om jag skall vara ärlig, det krävs bara lite "finsk tjurskallighet" och tålamod, så blir det bra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
12/18/17, 11:36 AM
#2

#1 
Tack 😃 Sisu  har jag gott om men med tålamodet är det sämre 😂

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
12/18/17, 5:43 PM
#3

Det kan vara så att alla bubblor driver ut det mesta av kolnäringen i karet. Växter och mycket bubblor brukar inte bli bra. Testa att inte dra ner massa syre genom pumpen och se om det blir bättre. 

Bubblor är för vår skull och gör inte någon särskild nytta i karet : )

Mysisa
12/18/17, 7:28 PM
#4

#3 bubblorna vill jag inte ha, misstänker att fisken inte vill ha dom heller så jag har haft pumpen strypt.
Bubblorna är tillsatta just för mossans skull och det verkar funka

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
12/18/17, 7:35 PM
#5

Cirkulationen hjälper säkert för alger gillar när vattnet står stilla men växterna mår bättre utan bubblor : )

Mysisa
12/18/17, 7:56 PM
#6

Tyvärr får jag inte bort bubblorna hur jag än gör med pumpen

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Lillyrod
12/18/17, 8:09 PM
#7

Vad är det för pump? Plastslang som sitter upptill och går över ytan? Den kan man ta bort för den behövs inte. Eller något slags hål som suger in luft? Ha det under vatten eller täpp till med något. Jag har täppt igen en av mina med en minibit tuggummi 😃

Mysisa
12/18/17, 8:17 PM
#8

Den pumpen som följer med när man köper ett aquael nano.
Har provat att ha slangen under vattnet, att köra utan slang och att täppa igen slangen, då funkar pumpen bra i ca ett dygn sen är det som att den ger upp.
Med slangen ovanför ytan fungerar den bäst och tyvärr medför det bubblor.
Kan man ha utblåset över ytan?

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
12/18/17, 8:20 PM
#9

Jag har exakt samma och det kommer inga bubblor ur den. Har insuget över vattenytan. Om du sätter hela pumpen under vatten och riktar munstycket uppåt så det blir ytrörelse så kommer inga bubblor men vattnet syresätts av ytrörelsen.

Mysisa
12/18/17, 9:29 PM
#10

Tack, ska prova det :) börjar bli trött på den där pumpen när den inte vill som jag vill. Jag har exakt samma i andra nano karet där sköter sig pumpen som jag vill och låter bli att bubbla trots att jag har båda likadant

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: