Annons:
Etiketttetror
Läst 4823 ggr
CorneliaAndersson
12/17/17, 1:48 PM

Hur många tetror?

Hej!

Jag och fästmannen är väldigt sugna på att ha ett kar för Neontetra eller Kardinaltetra

Frågan är ju bara… Om ni tänker er en hel del växter och rötter, som en skog.  Och att det kommer gå Ancistrus (antal beroende på akvariets storlek) och räkor. Eventuellt ottocinclus. 

Hur många neontetror/kardinaltetror skulle ni stoppat i följare akvariestorlek:

180L, 375L, 400L, 720-750L?

Tack på förhand! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Draken
12/17/17, 5:15 PM
#1

Ju fler ju snyggare skulle jag vilja påstå ;) Tänk dig ett stim på 30-40 st (beroende på storlek) i en djungel av olika växter …Vad snyggt det kommer bli 😍
Blir det 180 så kanske ni skall nöja er med 10-20 stycken, beroende på vilka andra fiskar som finns i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kallepudas
12/17/17, 6:01 PM
#2

I ett 720L hade jag nog valt 100-150st. Beror ju lite på vad man har mer i.

Skulle inte haft i 100-150 på en gång utan skaffat en grupp på 50st först.

Björn J.
12/17/17, 10:09 PM
#3

Neontetror: 20 st,30st, 50st och 100st. Kardinaltetror, kanske några färre då dessa blir större. Blanda inte neon- och kardinaltetror, dom trivs iofs bra i hop, men neontetrorna kommer att se bleka och sjuka ut i jämförelsen med de förgstarkare kardinalerna. Tänk också på att mellanstora och stora ciklider ser tetror av denna storlek som ett nyttigt kosttillskott till torrfodret. Skalarer och diskusar älskar små lysande tetror!

CorneliaAndersson
12/17/17, 11:35 PM
#4

Det är nu bestämt följande:

750L kar. Inredning: Gräsmatta (eller ja, försök till gräsmatta iallafall), växter (lite högre) längs bakväggen, och en bit in. Annars rätt öppet. Otocinclus och räkor. Sort har vi inte bestämt ännu. Nu ska vi bara bestämma om det ska vara Neontetror eller Kardinaltetror.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

kallepudas
12/17/17, 11:37 PM
#5

#4 Kardinaltetran är mycket snyggare så välj den🙂

Cecilia.S
12/18/17, 7:16 AM
#6

Vilken häftig idé, karet lär bli ursnyggt! Jag röstar också för kardinaltetror, men det är ju ni som väljer ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
CorneliaAndersson
12/18/17, 8:01 AM
#7

Ja, jag har alltid velat ha kardinaler så,, Men nu har vi testat att ha båda arterna, och nu gillar jag att neontetrorna glittrar så vackert, och fästmannen har börjat gilla kardinalerna ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Draken
12/18/17, 10:01 AM
#8

Ett stim på 200 Kardinaler vilken syn för gudar  😍 Hoppas du dokumenterar i bild eftersom projektet går framåt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/18/17, 11:00 AM
#9

Själv har jag alltid gillat neontetror bättre än kardinaler :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/18/17, 11:22 AM
#10

Smaken är ju som baken (som tur är ;) ) Jag föredrar kardinalerna, de är dels större och dels så har de betydligt mer färg (i mitt tycke)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
12/20/17, 6:31 PM
#11

kardinaler😉

k-line
10/25/18, 10:14 PM
#12

#3 Björn J; stämmer det att neontetror och kardinaltetror trivs tillsammans? Skapar de då ett gemensamt stim?

Draken
10/25/18, 11:05 PM
#13

#12 Jag tycker man skall ha antigen eller. Själv har jag ett stim på 40 kardinaltetror i mitt ena akvarium. Jag fick "ärva" en ensam Neontetra när kompisen lade ner sitt akvarium, och visst simmar den med kardinalerna, men tror nog hellre att de trivs bättre med sina egna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
PeG
10/26/18, 8:37 AM
#14

Jag har haft neon och kardinaltetror tillsammans då jag fick ta över ett stim av en person som skulle avveckla sitt akvarium. De stimmade ihop men min åsikt är att båda fiskarna är snyggare var för sig.

k-line
10/26/18, 8:59 AM
#15

#13 och #14 då får vi se hur det blir. Tänker att det är kul att ha några olika arter i mitt lilla nanoakvarium, men vill ju inte heller att de  skall känna sig ensamma. Några riktiga stim blir det ju ändå inte tal om i vårt fall. Just nu har vi fyra kardinaltetror och de verkar blyga, så vi behöver nog antingen omplacera eller utöka stimmet.

Draken
10/26/18, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Att de är blyga kan mycket väl bero på att de är för få. men å andra sidan, kan man inte ha ett större stim med Kardinaltetra i ett 30 liters akvarium, knappt nog ett stim med Neontetra. Karet är för litet.

det är onekligen ganska snyggt med stora stim dock ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: