Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 3193 ggr
Rafflan
12/15/17, 5:24 AM

Avliva eller inte? guppy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Guppy hane som simmar lodrätt, ser ut som att hans stora bakfena tynger ner honom. När han simmat stilla/vilar så hamnar han i lodrät positionen, när han simmar framåt tex vid matning simmar han okej men verkar som den stora bakfenan är ett problem.
Bilderna är tagna nyss, lite dåliga då dem är tagna med mobilen.
Skadan på bakfenan har han haft sedan innan problemet började, den håller fortfarande på och läker.

**Läste på någon sida att man kunde toppa/klippa av lite på stora bakfenor med sax, men då dem har känslor i bakfenan känns ju det som djurplågeri?
Funder även att sätta honom i ett lågt akvarium med en svag pump?
**Finns det något annat man kan göra, eller är det bästa/snällast att avliva?

Läste lite om fenklibb och torpedsjuka, men då borde det ju synas på fenorna och allmäntillståndet?

Har förtillfället lagt honom i ett yngelkar så han slipper den lilla ström som kommer från pumpen, och kan äta i lugn och ro. Tills jag får svar och råd om vad jag ska göra med honom :/

Annons:
Cecilia.S
12/15/17, 7:21 AM
#1

Fenklibb eller torpedsjukan tror jag inte att det är, då borde du se en sammetsliknande ”vävnad” eller ”klibb” på fenorna. Hur starkt flöde har du i pumpen? Det låter som att det är lite för starkt för honom, då fenan kanske drar iväg med strömmen. Det gör det jobbigt för honom så till sist flyter han bara med i en lodrät position. Om du har möjlighet att sänka pumpens hastighet och därmed minska på strömmarna kanske det hjälper. I annat fall plantera mycket växter framför utblåset och även i resten av karet? Det dämpar också en hel del. Simmar han okej i yngelkaret? Om inte, så är det kanske problem med hans simblåsa. Det går tyvärr inte att behandla eller göra något åt, vilket innebär avlivning för att minska på lidandet. Om han kan simma ordentligt utan strömmar eller till maten tror jag dock inte att problemet ligger i simblåsan.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
12/15/17, 8:33 AM
#2

Tänker lika som #1 Fungerar det för honom i yngelkaret utan strömmarna ? Isf kanske han kan vara kvar där (beroende på storlek) om det inte går att anpassa rätta akvariumet  efter honom ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Rafflan
12/15/17, 5:05 PM
#3

#1 precis, fenorna känns för "fina" för att det ska vara fenklibb eller torpedsjukan. Har en rot för pumpen + växter för att minska utblåset då det bara går guppysar i karet så det är absolut inte strömt i karet. 
Han simmar likadant i yngelkaret, tänkte också simblåsan man då borde han väl inte kunna rätta upp sig ibland och simma rakt vid tex matning eller? 

#2 Har en rot för pumpen + växter för att minska utblåset då det bara går guppysar i karet så det är absolut inte strömt i karet. 
Han simmar likadant i yngelkaret, lodrätt när han vilar, vågrätt när det är matdags :/

Cecilia.S
12/15/17, 10:14 PM
#4

På den tredje bilden där det är skrivet att han "simmar normalt" har han dock en väldigt krökt rygg, vilket kan tyda på inavel. Det är väldigt vanligt hos Guppy eftersom att arten blir så hårt avlad hos grossister. Om inavel är problemet tror jag tyvärr aldrig att han kommer bli bra igen.

Jag hade nog funderat vidare på att avsluta hans lidande då det, tråkigt nog, lutar åt att han inte kommer bättra sig särskilt mycket mer.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Rafflan
12/16/17, 10:37 AM
#5

#4  imorse var han sämre så avlivade honom 😕

Cecilia.S
12/16/17, 1:13 PM
#6

Beklagar :(

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Rafflan
12/17/17, 10:45 AM
#7

#6 ja tyvärr en risk man tar när man har ett kar fullt med vackra Guppy hanar, finns ju endel avelsproblem hos dem så :/

Upp till toppen
Annons: