Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 8728 ggr
Lizelda
2017-12-10 19:20

Presentationstråd

Vi har många nya medlemmar men även en del "veteraner" här inne. En del nick känner man igen och en del är helt nya och då kan det vara kul att få ett hum om vem det är där bakom skärmen :)  Några korta frågor där ni kan svara på de ni vill och hur mycket eller lite ni vill.

EDIT: Vi lämnar namn utanför presentationen, för säkerhets skull :)

Ålder:
Bor:
Erfarenhet:
Mängd akvarium:
Favoritfisk:
Akvariedrömmar:
Övrigt som kan vara kul att veta:

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

  • Redigerat 2020-10-17 11:49 av Draken
Annons:
Lizelda
2017-12-10 21:59
#1

Ålder: 19

Bor: Tio mil utanför Göteborg med sambo och hundar

Erfarenhet: Haft kar i ett par år, vet inte riktigt hur många

Mängd akvarium: Just nu har vi bara fyra igång då vi flyttat massa och har lite kass ekonomi men det kliar i fingrarna! 😂

Favoritfisk: Har en förkärlek till Gurami 😍

Akvariedrömmar: Åh herregud… De är många… Vet inte riktigt vad jag ska börja med. Dels vill jag ha lite växtkar för att sälja, några olika biotoper, ett stort med rockor, saltvatten, stora sällskap, små artkar, allt helt enkelt! Det hjälper att ha en sambo som även han blivit frälst 😉

Övrigt som kan vara kul att veta: Jag föder upp Welsh springer spaniel, utbildar servicehundar och har en halvgalen sambo som blivit helt såld på akvarium, framförallt axolotlar, sen han träffade mig 🙂 Projektmänniska i grund och botten, vilket ni kan räkna ut från mina akvariedrömmar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

molam
2017-12-10 22:20
#2

Ålder: 23 varma sköna somrar 😃
Bor: I en lägenhet i västernorrland lagomt nära stan men även lagomt långt ifrån (Norrland in my heart =3)
Erfarenhet: tror jag fick mitt första akvarium när jag var 9 eller nått ^^
Mängd akvarium: Jag själv har endast ett litet för tillfället, tanken är väl att det ska bli bräck med några humlor/Kulor samt uppfödning av neritina snäckor. Men i lägenheten finns det sammanlagt 6 akvarium i olika storlekar, från  64l till 520l (Tror jag)
Favoritfisk: Malawi definitivt! men även malarna ligger mig varm om hjärtat och Guramin lika så ^^
Akvariedrömmar:  Att en dag har ett kar på MINST 1000 liter med Malawi eller bräck!
Övrigt som kan vara kul att veta: Jag är lite av en smådjursgalning, och har för tillfället hamstrar och kaniner, men har även haft Gerbiler och råttor. bortsett från det har jag också hunden som är mitt liv egentligen, och han gör jag allt med!

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
2017-12-10 22:41
#3

ålder: 13

bor: Hammarö, utanför Karlstad

erfarenheter: har haft akvarium i snart 2 år

mängd akvarium: 3 stycken i mitt rum. Dem ligger på 54l, 105l och 163 l. fick köpa en loftsäng för att få in det senaste akvariet😃

favoritfisk: jag gillar flower horn, Ancistrus, och skalarer väldigt mycket för tillfället

akvariedrömmar: min största dröm är väl att starta en egen akvariebutik utan bullshit🤫😃

övrigt: mina ancistrusar har fått massa yngel😉

Mateoz
2017-12-10 22:47
#4

Ålder: 15 år 

Bor: I ett radhus i Stockholm (Nära till akvarielagret 😃)

Erfarenhet: Har hållit på med akvarium seriöst i ca 1 1/2 år nu, bästa som har hänt ju haha

Mängd akvarium: Har fyra för tillfället men hoppas såklart på att få tillstånd till att skaffa fler kar! 

Favoritfisk: Väldigt svår fråga, det skiljer sig från dag till dag nästan :). Älskar typ alla typer av fiskar men kan säga att jag rätt nyligen fick intresse för räkor också! 

Akvariedrömmar: Ett helt hem fyllt med fina växtkar (älskar växtakvarier) från stora till små. 

Övrigt som kan var kul att veta: Älskar djur, har marsvin, katt och såklart akvarierna :).

Draken
2017-12-11 08:56
#5

Ålder:45

Bor:Sundsvall

Erfarenhet:Fick mitt första akvarium i April 1984, när jag fyllde 12 år. Har haft akvarium sedan dess.

Mängd akvarium: 5 st igång för tilfället

Favoritfisk: Scalarer. Håller även på en del med andra ciklider och Rovfisk

Akvariedrömmar: Väntar på att kunna måttbeställa ett 786 liters möbelakvarium från Tyskland

Övrigt som kan vara kul att veta: Är gift och har barn. Jobbar som undersköterska på kardiologen på Sundsvalls sjukhus. Hundar, kaniner och hamstrar finns också i hushållet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-12-11 09:37
#6

Ålder: 17

Erfarenhet: Satte igång med akvaristiken "på riktigt" för ungefär ett år sedan.

Mängd akvarium: "Bara" 2 akvarium är igång för tillfället. Ett 30 liters-yngelakvarium och ett 240 liters för sällskapsfiskar. Men något eller några ytterligare kar hade inte suttit helt fel, bara tiden hade funnits där… 😊

Favoritfisk: Oj, så svårt att välja haha. Men jag måste nog erkänna att både Gurami och Apistogramma borellii simmar nära hjärtat 😍

Akvariedrömmar: Ett stort växtakvarium (med CO2) på minst 400 liter, med Gurami, ett stim corydoras, otocinclus och/eller siamesiska algätare.

Övrigt som kan vara kul att veta: Jag har ett stort djurintresse, djuren är helt klart en stor del av min framtid 😉 Både på fritiden och på jobbet!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
eramers
2017-12-11 13:09
#7

Ålder: 45

Bor: Gävle

Erfarenhet: Satte igång för ungefär ett år sedan igen. Hade akvarium i mina ungdomsdagar men då var det fisksoppa och ingen koll. Är tacksam över att det finns så mycket nyttig info här.  

Mängd akvarium: Har bara ett RIO 180

Favoritfisk: Trewavasae men har för litet akvarium just nu 

Akvariedrömmar: Skulle vilja skaffa ett hörnakvarium tex Trigon 350. Men jag har en fru så jag är inte ensam om beslutet här hemma….. Har även tittat på ett "guppy hotell" att ha räkor i.   

Övrigt som kan vara kul att veta: Ett annat av mina stora intressen är fiske. Så det är fiskar som gäller.  Har även ett par gamla katter hemma (19 & 17)

Maleficum
2017-12-11 14:07
#8

Ålder: 33
Bor: Bro
Erfarenhet: Haft akvarium hela livet, mamma och pappa bruka sätta mig framför akvariet när jag var bebis (reality tv ;)), brorsan och jag övertog sedan skötseln av akvariet när jag var kanske 6 år eller så (han är äldre och bossade väl mest runt på mig att göra skitgörat :P medan jag mest gilla att mata fiskarna). Hade ordentlig fisksoppa i början (men vi lyckades ha tigerbarber och comet guldfiskar tillsammans utan fenbitning) och det dröjde tills internet blev mer vardag tills  jag verkligen börja få till bättre kombinationer i akvariet (en bok från 70 talet var till viss hjälp men har inte alls samma info som man har idag).
Mängd akvarium: Har just nu 5 akvarium igång från 45l upp till 220l. Har varken plats eller tid för fler just nu (även om jag har tomma akvarium stående i boden för framtida bruk ;)).
Favoritfisk: Det är nog många men en fisk som alltid lyckas leta sig tillbaka in i mina akvarium är Siamesisk algätare. Men har en förkärlek till tigerbarber och efter jag fick tag på mina första körsbärsräkor är jag extra förtjust i räkor! Ciklider är en grupp jag aldrig riktigt fallit för bortsett från skalarer! Föredrar i stort stimfiskar av den mindre sorten än att ha fåtalet stora fiskar.
Akvariedrömmar: En damm ute med guldfiskar och ett 1000l kar inne med rejält stort stim av någon liten stimfisk. Även om jag är rätt nöjd med hur jag har det just nu ;)
Övrigt som kan vara kul att veta: Har stort djurintresse så delar även hem med min blinda angorakanin Kenzie (bossen i huset), två kanariefåglar och en skrattduva. Har ovanligt få djur just nu för att vara mig! Har en labbe vid namn Gletta som främst bor hos mina föräldrar och är dagmatte vid behov till en japansk spets vid namn Ixia och brukar passa släkt och vänners hundar vid behov. Har fött upp fåglar av olika arter och angorakaniner men all uppfödning ligger för tillfället på is men planen är att återuppta det i framtiden. Utöver levande djur har jag alltid haft stort intresse av ben och har samlat på skelett sen jag var liten och har faktiskt en magister i osteologi.

Och det blev ett väldigt långt inlägg :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

GuUuLd
2017-12-11 15:27
#9

Ålder: 29
Bor: Laxå
Erfarenhet: Fick mitt första akvarium när jag var 5år och har haft större delen av tiden sedan dess.

Mängd akvarium: ca. 65st igång just nu
Favoritfisk: L-malar, corydoras & guppys. Favoritarten är Hypancistrus zebra 🙂
Akvariedrömmar: Hmm, något större kar med Altumscalarer 🙂
Övrigt som kan vara kul att veta: Förutom fiskarna så har jag även 2st hundar (shetland sheepdog) och älskar att fotografera 🙂

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Denarau
2017-12-11 16:41
#10

Ålder: 16

Erfarenhet: Haft akvarium i ca. ett års tid nu. Det ger en lugn stämning i rummet när man är stressad och har många prov. Man blir lugn genom att sitta framför akvariet i några minuter och låta stressen rinna av. 

Mängd akvarium: 2 akvarium. Ett Juwel Rio 240 samt ett mindre akvarie på 60 liter.

Favoritfisk: Ett stort stim med tigerbarber som stimmar tillsammans. Har aldrig haft dem själv men skulle vilja ha ett akvarie med enbart tigerbarber i någon dag!

Akvariedrömmar: Juwel Rio 400 med ett stort stim tigerbarber och möjligtvis någon annan aggressiv fisk. 

Övrigt som kan vara kul att veta: Simning, simning och simning. Alla dagar i veckan!

Denarau
2017-12-11 16:46
#11

Wow! Det är spännande att veta vilka som är personerna bakom alla inlägg! 😉

Lillyrod
2017-12-11 18:09
#12

Ålder:   Har fyllt 50
Bor:   Lägenhet i Småland
Erfarenhet:   Haft akvarium sen jag köpte mitt första som tioåring.
Mängd akvarium: Fyra igång ( 30,54,60 och 152 liter) 2 på förrådet ( 96 och 222 liter)
Favoritfisk:   Apistogramma och Corydoras.
Akvariedrömmar:   Jag skulle vilja ha fler små kar med räkor. De är underbara att sitta och titta på. Jag vill ha fler sorter och sen kar som jag kan sortera i. Vägrar att mata fiskar med utsorterade räkor. De har också rätt att leva iallafall hos mej 😃
Övrigt som kan vara kul att veta:   I mitt kök huserar 3 marsvin.

habibiguppy
2017-12-11 21:07
#13

Ålder: 19 år

Bor: Göteborg

Erfarenhet: Haft akvarium hela mitt liv dock tagit akvarielivet seriöst sen 2014 så runt 3,5 år ungefär

Mängd akvarium: 3 ( 54liter, 102liter, 500liter)

Favoritfisk: Black Ghost

Akvariedrömmar: Att kunna göra någon gång riktig "aquascape" som man kallar det. Just nu är mina kar endast bra för fiskar de är inte "fina" för de. Massa grottor och rötter så att de ska må bra.

Övrigt som kan vara kul att veta: Skaffade en Kampfisk hane + hona för inte så längesedan. Hanen bor ensam, hade problem gällande honan. Riskerade att sätta henne med mina 4 guppys som lever ensamma i 54 liters dock har de gått en månad nu och de lever ihop och alla mår bra. De känns som om hon tror att hon är en av dom vilken är kul att se.

Annons:
Mysisa
2017-12-12 09:59
#14

Ålder: 25 +😃 (eller 33 för er som vill vara noga)

Bor: Hallstahammar

Erfarenhet: Skaffade mitt första akvarium när jag var 17 år, kunde ingenting och litade helt på djuraffärrer vilket inte blev så bra, några år senare fastnade jag och lärde mig lite mer och började odla Kampfisk på hobbynivå. Har även odlat äppelsnäckor.

Mängd akvarium:  2 st Nano på 30 liter 1 200 liters

Favoritfisk: Betta Splendens

Akvariedrömmar: Har planer på att bygga ett stort akvarium på ca 900 liter. Önskar ta upp odlingen på Kampfisk igen och såklart önskedrömmen att mina älskade äpplen ska bli lagliga igen.

Övrigt som kan vara kul att veta: Jag la ner mina akvarie drömmar för några år sedan då jag startade kennel och ville fokusera helt på hundarna. Nu har det gått några år så nu försöker jag fortsätta där jag slutade med fiskar.
Är nygammal medlem här som haft en paus just för mina kenneldrömmar men nu är jag redo att hålla på med både och.

minavitas.wix.com/kennel

mats08
2017-12-28 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ålder: 46
Bor: Uppsala
Erfarenhet: Lite från tonåren då jag senast hade akvarium.
Mängd akvarium: 1 st Rio 180 med 5 st amanoräkor, 1 st gul Ancistrus, 3 st neritasnäckor (två prickiga och en randig) samt 1 st Malaysisk sandsnäcka.
Favoritfisk: Ingen egentligen, planerade inte ha några fiskar alls utan bara ha ett växtakvarium nu när jag satte igång igen efter 35 år. Men vissa omständigheter gjorde att jag nu har en liten gul Ancistrus. En fisk som jag dock tycker är väldigt vacker är Endlers guppy. Jag gillar färgglada fiskar! Men vanliga guppys och platys ligger inte riktigt för mig. De hade jag i tonåren och känns inte ett dugg intressanta nu. Hellre fina, färgglada ciklider. :-)
Akvariedrömmar: Ett fantastiskt vackert växtakvarium a'la Dutch Style, men även att ha ett vanligt fiskakvarium.
Övrigt som kan vara kul att veta: Mitt nyuppväckta akvarieintresse tog fart då jag efter en operation låg hemma och kollade på YouTube. Mitt bland alla humorklipp och filmtrailrar dök det upp ett klipp om akvarium. Jag tittade på det och efter ca 200 klipp så åkte jag till akvarieaffären och köpte mig ett. Jag var åter fast. :-)

Bifogad bild tagen igår. Mer växter är på ingång. Mycket mer.

Skulle vara kul att lära känna någon mer här i stan som man kan utbyta erfarenheter med!

Hageraset
2017-12-29 01:07
#16

Ålder: 13. Bor: Gålsjö, Askersund kommun. Erfarenhet: ca 1 halvår av akvaristik. Mängd akvarium: 3 st, 54/170/500 liter. Favoritfisk: har hela mitt liv älskat stora malar, så min är "Red-tailed Catfish". Akvariedrömmar: ett enormt akvarie på minst 3000 liter med stora malar och fiskar. Övrigt som kan vara kul att veta: jag har ett stort intresse för djur och "gaming" :P Jag gillar även att täckna/rita.

izze
2017-12-29 09:26
#17

Ålder: 29
Bor: Vimmerby
Erfarenhet: Fick första akvariet som liten skit minns inte hur gammal men akvariet var ett 54 liter eheim nånting.
Mängd akvarium:  I skrivande stund är ett 240 liters och ett 10 liters igång.
Favoritfisk: Världens svåraste fråga, men av nån anledning har jag alltid älskat pleco malarna utan tramsiga färger osv.
Akvariedrömmar: Vore väl att ha ett akvarierum när man skaffar hus..
Övrigt som kan vara kul att veta: I min gamla hyreslägenhet på fjärdevåningen hade jag ett 450 helglasakvarium och ett 540 aluramakvarium + diverse små yngelkar.

kallepudas
2017-12-29 18:37
#18

Ålder:46

Bor: Nödinge

Erfarenhet: Första akvarie 2010 sedan har det blivit lite olika storlekar och inriktningar.

Mängd akvarium:  3 st igång nu. 9 st står tomma nu i väntan på att nya projekt ska förverkligas.

Favoritfisk: Golden(malawi) och Kardinaltetra & Tigerbarb.

Akvariedrömmar:  Tre helt otroligt stora akvarium till mina tre favoritfiskar.

Övrigt som kan vara kul att veta: Tycker om ekonomi & aktier. Har barn & sambo som har travhäst & hund. Har en grupp undulater. Man har fullt upp så att säga men det är kul.

Mathias Ch
2018-01-02 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bor: Hindås Erfarenhet: Nybörjare inom saltvatten men varit sötis i +20 år Mängd akvarium: 425 liter Favoritfisk: Just nu Dragon Wrasse Akvariedrömmar: att få mitt Mandarin par till akvariet Övrigt som kan vara kul att veta:

Annadala
2018-01-08 00:40
#20

Ålder: 36

Bor: Bjursås (Falun)

Erfarenhet: Vi hade akvarium när jag var liten, sen har jag haft 3 akvarier efter det, som alla gått sönder. :( Tog ett tag innan jag vågade börja om. 

Mängd akvarium: 3st. Ett nano på 10l, ett på 54l och ett nyinköpt på 240l, som inte är uppstartat än. Väntar på bänk.

Favoritfisk: Ingen fisk för tillfället, utan räkor! :D Har 5 Amanoräkor, 2 cherry och 2 gula som ja inte kommer ihåg namnet på nu.

Akvariedrömmar: Ett akvarie i varje rum, med olika miljöer och fiskar.  ^^

Övrigt som kan vara kul att veta: Kul å veta? Är inte så kul. :P Gift, 2 barn. (fyller 16 o 20) 1 jämthund och 2 bondkatter. 4 bonusbarn och 2 bonusbarnbarn. Så jag har fullt upp. :) Studerar just nu till ekonomiassistent. Tog ett tag att bli vuxen och komma på vad man vill med livet.

Annons:
dfniklas
2018-01-08 09:15
#21

Ålder: 29
Bor: Stockholm
Erfarenhet: Min akvariekarriär började i somras. Första egna akvariumet införskaffades. Haft akvarium när jag var yngre, dock så var dessa farsans ansvarsområde och inte mitt!
Mängd akvarium: Ja som sagt, började i somras och sen dess har det bara blivit fler och fler liter. 1 st Juwel Lido 120 LED, 1 st Juwel Rio 180 och ett Aquael 30 liters nano.

Favoritfisk: Corydoras panda, hur söta är inte dom? :D

Akvariedrömmar: Ett 600 liters? Nä jag vet inte, har precis uppfyllt mina akvariedrömmar tror jag :D

Övrigt som kan vara kul att veta:

Cezix
2018-01-26 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ålder: 34 Bor: Stockholm Erfarenhet: Nybörjare Mängd akvarium: 2 Favoritfisk: Ottosar tätt följt av Ancistrus Akvariedrömmar: Få ordning på mitt nya 125l kar Övrigt som kan vara kul att veta: Nybörjare och kunskapsgirig med glimten i ögat, om jag har fått för mig fel fakta så hojta gärna till! :) 💖 Bilden är från mitt 54l kar, man kan säga att snäckorna trivs :p

Deinosuchus
2018-01-27 15:24
#23

Ålder: 15

Bor: karlskrona 

Erfarenhet: har alltid haft åtminstånde ett akvarie sedans jag var 7 Mängd akvarium: 4 stycken just nu men funderar på å sälja alla fiskar å starta om på nytt

Favoritfisk: jag vet inte redigt om man får ha med denna i tråden just för att det inte är en akvarie fisk men gäddan  är min.

Akvariedrömmar: att hålla En egen anläggning där jag har reptiler och fiskar där jag lär andra om hur man igentligen tar hand om djuren så mindre fiskar kommer till skada.

Övrigt: jag älskar å fiska kör bara på catch and realese.

Deinosuchus
2018-01-27 15:26
#24

Hur kom trean dit😂

Draken
2018-01-27 22:20
#25

#24 Tog bort trean 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-01-27 22:49
#26

Fast nu blev texten fel på något vis. Ibland kan man bli tokig på sånt här 😡

Så nu blev det riktigt igen : )

Deinosuchus
2018-01-27 23:45
#27

Hahaha tack #26 #25

Annons:
Magmunnen
2018-01-30 19:28
#28

Ålder: 32 Bor: borås Erfarenheter: Hade ett akvarium när jag var liten som jag fortfarande drömmer mardrömmar om. Favoritfisk: Ingen aning faktiskt. Akvariedrömmar: Jag vill skapa ett aquaponicssystem där jag kan odla och samtidigt ha ett fantastiskt fint akvarium med nöjda fiskar och växter. Än så länge har jag bara ett tomt akvarium och två plantor som ligger i en glasskål med vatten. Bättre än inget. Projektet kommer väl ta något år med min ekonomi. :p Övrigt: Är väldigt förtjust i växter och tycker om att pyssla med förökning och sånt.

Desilita
2018-01-30 21:57
#29

Ålder: 23
Bor: Lund, Skåne
Erfarenhet: Väldigt liten men ändå högre än en nybörjare. Haft akvarium till och från så länge jag kan minnas men tog väl inte saker på allvar och började läsa om saker förrän 2016.
Mängd akvarium: 1 huvudakvarium.
Favoritfisk: Endlers guppy.
Akvariedrömmar: Kunna avla guppys hur fritt jag vill. Alltså ha tillgång till hur mycket space, tankar, växter etc som jag vill.
Övrigt som kan vara kul att veta: Skapar miniekosystem för exempelvis Guppy yngel i stora(2l+) glasburkar. För tillfället har jag en burk med massa akvarieväxter i som bara får indirekt ljus från lampan i akvariet, ska bli intresssant att se om något växer.
I mitt andra experimenterar jag med växter som lever på land som kan växa i dessa glasburkar med vatten och so far(2 veckor in) har jag lyckats växa mossa och något sorts ogräs, tillsätter sniglar som hjälper tanken och kommer låta burkarna stå i iaf 5 veckor till och testa vattnet ofta  innan något annat levande placeras i burken. So far går det rätt bra!

Staempel
2018-01-30 22:01
#30

Ny på sidan och newbie gällande akvaristik :3

Ålder: 26

Bor: Märsta

Erfarenheter: Typ noll erfarenhet själv, pappsen hade Malawi Ciklider i en massa år så "lånar" hans expertis :P

Favoritfisk: Svår fråga då jag inte haft fisk själv än, sugen på guppys just nu. Saknar pappsens ciklider, kanske blir såna nångång i framtiden :)

Akvariedrömmar: I skrivande stund är drömmen bara att få igång ett akvarium., sen får vi se vart det leder :)

Övrigt: Har en 3-årig irländsk röd setter hane samt en bonus setter tik snart 2 år och två gamla katter :)

Susedalens
2018-02-01 17:02
#31

Ålder 50+

Bor Ludvigsborg, mitt i Skåne

Erfarenhet Vi hade akvarium i mitt föräldrahem, sedan hade jag akvarium på 80-talet. Gjorde ett långt uppehåll innan jag tog upp akvaristiken igen för 4 år sedan.

Mängd akvarium Juwel Vision 260 l, Juwel Lido 200 l

Favoritfisk Svårt val, finns flera, men är väldigt förtjust i mina Polka Dot  Botia

Akvariedrömmar Har en liten svacka just nu, men ett litet nano med snäckor hade varit roligt framöver.

Övrigt Har 4 katter, 3 Maine Coon och en långhårig huskatt.

Lojs
2018-02-03 12:10
#32

Ålder: 35

Bor: Varberg

Erfarenhet: Har haft akvarium till och från nästan hela livet. Håller mig ifrån "komplicerade" fiskar, är himla nöjd med mindre akvarium och några av de vanligaste arterna. 

Mängd akvarium: 5. Det största är 240l, de båda minsta 30l.

Favoritfisk: Jättesvår fråga, det växlar. Men just nu tror jag korsningar guppy/endler.

Akvariedrömmar: Att ha ett ställ med ett gäng kar, kanske 100l x 6 eller liknande. Skulle vara jättekul att kunna ha lite vad man vill, olika stammar med olika färger, korsningskar, odlingskar. Alltid ha plats till nya projekt liksom. :) 

Övrigt som kan vara kul att veta: Har även 2 hundar, kelpies och ett gäng tammöss. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

em.nord
2018-02-03 12:30
#33

Ålder: 28 Bor: Kalmar län Erfarenhet: Hade ett kar som barn som varade i flera år men vet nu att typ allt vi gjorde var fel så bet inte hur alla invånare kunde trivas så bra haha. Som vuxen har vi haft kar i 2 år och har precis startat upp ett nytt efter några års uppehåll. Mängd akvarium: 1 just nu Favoritfisk: tro det eller ej men Platy. Akvariedrömmar: ett jättestort diskuskar inbyggt i väggen. Eller våga mig på saltvattenkar. Övrigt som kan vara kul att veta: hm…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Guppyn1
2018-02-03 18:31
#34

Ålder: 15 Bor: Någon kilometer utanför Karlstad Erfarenhet: Jag har haft Akvarium i ungefär 10år nu. Jag hade en liten Guldfisk skål vid fem årsåldern. Akvarium: Just nu så har jag ett 110l Juwel och ett 54 liters igång. Akvariedrömmar: Att kunna få avla lite på killisar i 54liters akvariet😁

Annons:
Mundis
2018-02-03 19:41
#35

Ålder: 16

Bor: Kungsbacka

Erfarenhet: Mina föräldrar har alltid haft fiskar, men jag startade upp mitt första akvarium 2014, sedan dess har jag utökat med ett runt varje årsskifte. Har provat på en del olika arter, men har främst erfarenhet av levandefödare, labyrintfiskar, guldfiskar och snäckor.

Mängd akvarium: För tillfället har jag fyra stycken igång, ett 180l till mina regnbågselritsor, ett 105l med Dvärggurami och endlers, ett 54l där det i framtiden ska bo någon betta och ett 19l som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, kommer eventuellt lägga ner det. Jag grävde dessutom en damm på ett par tusen liter i somras, där går 4st wakin (japansk guldfisk) och väntar på vår.

Favoritfisk: Varierar från dag till dag, men står just nu mellan wakin, regnbågselritsa och betta smaragdina

Akvariedrömmar: Om jag hade haft tid, ekonomi och plats hade det ultimata upplägget varit två riktigt stora akvarier inomhus, >500l, ett med skalarer och ett med unga guldfiskar, omplacerade slöjstjärtar och regnbågselritsor, en eller ett par ställningar med 50-150l kar för odling av Guldfisk, olika bettor och annan småfisk och en riktigt stor damm med vuxna guldfiskar och koi. Låter rimligt, eller hur?

Övrigt som kan vara kul att veta: Är inte jätteaktiv här, men har de senaste 3-4 åren läst andras trådar dagligen för att lära mig mer. Har förutom akvarierna en islandshäst, en katt  (brittisk blå) och två äldre hermelinkaniner.

[Seaside 2.0]
2018-02-04 10:54
#36

Ålder: 40 år
Bor: Med sambo i ett hus utanför stan.
Erfarenhet: Haft akvarium i omgångar sedan 2008. Gillar den kombination av djurskötsel och inredning som akvarium innebär.
Favoritfisk: Har en förkärlek till slöjstjärtar, men tycker om alla fiskar. Har märkt att alla fiskar har sina personligheter och det är Det som gör favoriterna 🙂
Akvariedrömmar: Pga. en ryggskada tvingades jag avveckla 65L karet eftersom delvattenbytena blev för påfrestande och pausade därefter från vattenvärlden under en tid. Letar nu efter ett mindre akvarium som inte har lika stor vattenvolym och därigenom är mer ´ryggvänlig´ skötselmässigt sett.
Övrigt som kan vara kul att veta: Är virktokig och gör allt från kakor till plädar. Gillar att resa till värmen och ta hand om trädgården här hemma.

VästkustSnäcka
2018-02-14 21:45
#37

Ålder: 17 

Bor: Med familj i villa på västkusten

Erfarenhet: Startade mitt första kar i november -17. Älskar natur och är totalt fascinerade av ekosystemet. Sen blir det lite terapi. 

Favoritfisk: Um.. Älskar typ alla fiskar. Mina tre kampbrudar ligger mig varmt om hjärtat. Men även min "fule" Ancistrus (omplacering från min bästa vän, så det är personligt värde på just den fisken) älskar jag. 

Akvariedrömmar: STOOOOORT akvarie med typ 100 drottingrasboror och ett 20-tal corydoras och något mer halvstort. Även ett 54l med kulfisk och otocinclus står på önskelistan. Nuvarande projekt är ett 30l som det ska gå Kampfisk, chillirasbora (älskar rasboror) och ev räkor eller snäcka 

Övrigt som kan vara kul att veta: Jag är som en svamp när det kommer till kunskap. Om jag inte vet googlar jag eller frågar.  Suger åt mig allt från onödigt till nödvändigt. Pysslar även med en del konst. Både digitalt i form av foto, film och grafisk design, men även (om inte mest) med analogt.

Denna kommentar har tagits bort.
raichu
2018-03-08 23:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Ålder: 27
Bor:  Stockholm
Erfarenhet:  Ca 20 år som akvarist
Mängd akvarium:  5 st för närvarande
Favoritfisk: Afrikansk knivfisk
Akvariedrömmar:  Stort akvarium med väldigt udda mått som förhoppningsvis kommer fungera som ett micro ekosystem med främst räklingar och för möjligen någon art även vuxna räkor som enda födokälla.
Övrigt som kan vara kul att veta:  Jag har varit med här under samma namn.

Slänger upp en äldre bild på mitt 70l kar.

Galaxy86
2018-03-09 06:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Ålder: 30 år

Är en glad och pratglad. Men tyvärr svårt att skriva och läsa.  

Bor: Österlen 

Akvarium. Juwel rio 240. 

Hade ett 60 l aquael som gav bort men ångrade mig lite nu :P 

 Erfarenhet. Har haft mitt juwel sen 2010. Har ännu mycket att lära mig. 

Favoritfisk: regnbågslabeo. svart och röd. 

 Akvarie drömmar. Lära mig om växter bättre. Och aldrig ge upp sina drömmar. Att alla kan vi lära oss. Idag brinner mitt intresse för mina fiskar. Är verkligen glad att jag fortsatte och det tänker jag alltid. Psst! Drömmer om ett större kar men det e bara en dröm.

Övrigt: i början kunde inte så mycket alls. Ett tag gav jag nästan upp. Hade bara en Scalare och lite malar. Men så fick jag för mig att komma igång igen. Vi flyttade och tvyärr dog mina Scalare. Så jag bestämde mig för att skaffa mindre fiskar och börja om med inredning växte m.m så idag har jag guppys och platys har aldrig haft de så mycket. Men jag älskar dom nu är det min favo. För det kommer så fort man pysslat med akvariet. Idag funkar allt bra. Sakta men säkert denna gången. Nu har jag nya malar guppys, platys och 2 st silverhajar. Silverhajarna trivdes så bra så det kanske bäst att flytta på dom en dag.

Pokemon hundar och konst

Majeas
2018-03-11 20:43
#41

Ålder: 23.
Bor: I Värmland med min sambo, kaniner, katt och fiskar.
Erfarenhet: Haft akvarium i från och till i flera år, men man lär sig något nytt varje dag.
Mängd akvarium: 3 stycken -Juwel Rio 180, MP Aquarien 350 och Juwel Vio 40 (yngelkar).
Favoritfisk: Absoluta favoriterna är mina Slöjstjärtar, Mollys och Guppys. Otroligt sociala och roliga fiskar. 
Akvariedrömmar: Att få yngel efter mina slöjstjärtar skulle vara riktigt roligt, lära mig mer om växter & aquascaping och att en dag ha ett stort Diskusakvarium. 
Övrigt som kan vara kul att veta: Jobbar som djurskötare hos en köttbonde. Haft ett stort djurintresse hela mitt liv och har bland annat fött upp kaniner i många år.
Gick på naturbruksgymnasium och började jobba som hästskötare i travstall, sedan "sadlade" jag om och det blev kor istället, mycket givande jobb och blir lika varm i själen varje gång en kalv kommer till världen.

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Annons:
Neomaja
2018-03-12 12:14
#42

Ålder: 38

Bor: Örnsköldsvik

Erfarenhet: Hade ett litet akvarium i min ungdoms dagar, först fiskar sedan blev det salamandrar. Nu fick sonen sitt 54L för ca 1år sedan och nu har även jag fallit för frestelsen. 
 
Mängd akvarium: Sonens 54L och mitt nystartade 310L

Favoritfisk: Ingen särskild ännu, men gillar malar och "ålar". 

Akvariedrömmar: Att inreda till en oas som man kan drömma sig bort i! 

Övrigt som kan vara kul att veta: Har ett behov av att konstant ha något kreativt för händerna och det jag tar mig an görs till 120%. Grottar ner mig riktigt och vill lära mig så mycket som möjligt! 
Jag har tillverkat smycken, sytt barnkläder, målat tavlor, haft hästar, hundar, katter, getter, tjurar och hamstrar! 😃

Novis! 
54L och 310L 

Peymr16
2018-03-31 18:49
#43

Ålder: 30 Bor: lindesberg Erfarenhet: starta mitt första akvarium i januari i år. Har aldrig haft akvarium förut men alltid ville ha en. Mängd akvarium: 4 st. 30l som jag har bara räkor i. 54l med guppisar och några Platy yngel. 64 l med en Guldfisk, köpte den med guldfisken i annars tycker inte jag så mycket om stora fiskar. Och min sista fick jag en 190 l hörnakvarium av en kompis i den har jag corydoras, Ancistrus, Platy, guppisar, Neontetra, kampfiskar, kuhuli ål. Favoritfisk: corydoras och Ancistrus. Akvariedrömmar: ha väldigt stora akvarium.

Sparklingponi
2018-04-22 16:17
#44

Ålder: 24
Bor: Göteborg
Erfarenhet: Hade akvarium när jag var 16-19 ungefär, jag flyttade runt ett tag och hade inte tid eller plats men har börjat igen nu i januari och har eget fast boende. 
Mängd akvarium: Ett som är igång och ett som är på väg! Och ett med två gerbiler i! (Utan vatten 😉) 

Favoritfisk: Just nu corys och kuhliålar, gillar också Gurami och skalarer
Akvariedrömmar: Vill ha ett hus i framtiden med tillhörande tomt där jag kan ha en liten "akvariestuga" och en damm med koi i trädgården.
Övrigt som kan vara kul att veta: Har 2 gerbiler just nu som snart är ett år gamla, har haft gerbiler sen jag var ca 15. Växte upp på en gård från att jag var liten och har under åren haft hästar, får, katter, cocker spaniel, labrador, ankor, hönor, kor, kaniner, marsvin, undulater, nymfparakit och guldhamster. Inte alla samtidigt! 😃😍

Äppelsnäckan
2018-04-23 18:55
#45

Bor: Sörmland
Erfarenhet: Akvarium sedan januari 2016.
Mängd akvarium: 6 st + en kaffekanna och en colaflaska.
Favoritfisk: Omöjlig fråga, men älskar odessabarb och Galaxyrasbora.
Akvariedrömmar: Ha ett till större akvarium med snäckor och odessabarb i.
Övrigt som kan vara kul att veta: Älskar Kent.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Drakellen
2018-04-23 21:06
#46

Ålder: 19 år
Bor: För nuvarande i Stockholm men snart i Skövde
Erfarenhet: Har haft akvarier i ca 1 år nu, skaffade då jag behövde lite terapi mitt i tvåans hetsplugg.
Mängd akvarium: 3 st, men två med fiskar i (ett står tomt för närvarande), 1 110 liter och ett 30 liters.
Favoritfisk: Gud va svårt! Platy och Kampfisk kommer alltid ligga mig nära om hjärtat men min favvo är nog khuliålarna :)
Akvariedrömmar: En riktigt stor dam med koi, och ett 800 liter med Platy, en gibbi, tusentals tetror och papegojciklider. 
Övrigt som kan vara kul att veta: Jag har alldeles för många hobbyer, vilka några är hundar, gaming, akvaristik, handarbete, matlagning, bakning och mycket mer :)

Uwe
2018-05-17 20:51
#47

Jag är tysk, så jag skriver inte felfri 😢

Ålder: 61
Bor:  Halmstad /  Ljungby
Erfarenhet:  nästan 30 år i diskusodling och uppfödning
Mängd akvarium: 3 
Favoritfisk: diskusar
Akvariedrömmar: har mitt drömakvarium  Juwel Vision 450 l

Övrigt som kan vara kul att veta: Jag har många hobbyer, ex elektronik dart (pilkastning), motorsport, fiske mm

[LAVA2.0]
2018-06-16 00:01
#48

Ålder: 30 Bor: Jämtland Erfarenhet: 15 år med diverse akvarium och invånare, med allt från räkor till rovfiskar. Mängd akvarium: inget för tillfället, men är på gång att dra igång hobbyn igen efter ett uppehåll sedan september 2016. Favoritfisk: Oj den är svår, finns så många favoriter. Men channor har alltid legat extra varmt om hjärtat. Akvariedrömmar: Juwel vision 450L och ett 720L alu kar. Övrigt som kan vara kul att veta: Har en Alaskan Husky hane som blir 3år den 21/6-18 och utan han hade jag inte varit någonting. Så han ägnar jag massor av tid med.

Annons:
[Räkan3000]
2018-06-17 23:27
#49

Ålder: Är bara en siffra eller två, har man tur kan det även bli tre. ;) Bor: Sverige Erfarenhet: Hos djur som lever i havet fyller gifterna hos de flesta arter en försvarsfunktion. ;) Mängd akvarium: Ett 54liters Favorit fisk: Räkor men det är ingen fisk :p Akvariedrömmar: En ställning med fler akvarium för olika sorters räkor. Övrigt som kan va kul att veta: Vissa typer av läppstift innehåller fiskfjäll (särskilt de som gör läpparna glänsande eller glansiga) :p

Hageraset
2018-06-17 23:49
#50

komedi, lol 😂

Ada_
2018-06-30 13:40
#51

Ny här på sidan, men har tjyvläst ett tag 😉

Ålder: 36
Bor: Malmö
Erfarenhet:  Hade ett ca 80 liters för några år sedan, ett under att fiskarna överlevde så bra som de gjorde pga jag hade absolut noll koll. Det karet är numera historia. Blev sugen igen för ca 1,5 år sedan men tänkte lite mer småskaligt så köpte ett Aquael 30 liters där kampfiskhanen Loke har huserat med sina snäckpolare sen dess.
Mängd akvarium: 1 30l
Favoritfisk: Alltid varit svag för guramis, och olika malar.
Akvariedrömmar: Går i tankar om att inhandla ett större kar om inte alltför lång framtid. Typ helst igår 😃
Övrigt som kan vara kul att veta: Hundägare, hundinstruktör och hundnörd 😎

Lillräkanf
2018-07-27 19:14
#52

Ålder: 21 Bor: hos mamma i Stenungsund (vill dock härifrån snabbare än en rädd räka) Erfarenhet: fick ett 54 liters i julklapp 2013 och har varit väldigt insatt sen dess :) Favoritfisk:otocinclus (de är så fruktansvärt söta) och slöjstjärt för deras egna personligheter Mängd akvarium: 1 st 120 liters (med koppartetror,rosentetror Ancistrus och en slöjstjärt [som jag letar nytt hem åt eftersom det är alldeles för litet och för att han är ensam.. Min syster kom hem med dem :/] och ett 40 liters med räkor och endlers och dvärgrasbora, Och ottisar ❤️ Akvariedrömmar: oj oj oj! En stor damm i en fin trädgård, med kois och slöjstrtar.. Ett avlååååångt akvarium med räkor och snäckor (dröm snäckan: äppelsnäcka men den får stanna i drömmarna tyvärr omjag inte gör nåt olagligt hehe).. ett stoooort akvarium med diskusar och plecos (som gör att man inte vill titta på nåt annat) och massa mer som jag kan rabbla upp men då skulle det bli en roman här. Övrigt som kan vara kul att veta: jag älskar naturen och till hösten nu ska jag börja plugga till trädgårdsmästare (jag kan dock näst intill inget om växter men önskar att lära mig)

C.D
2018-08-25 21:44
#53

Ålder: 39 Bor: Hudiksvall Erfarenhet: sedan 1986 Mängd akvarium:4st Malawi burkar Favoritfisk: Många Akvariedrömmar: hmm riktigt stort Malawi burk på några kubik Övrigt som kan vara kul att veta: nja fråga istället 😉

Omorika
2018-08-26 21:06
#54

Tyckt den här tråden var kul men periodare som jag är har jag varit borta ett tag. Mycket på grund av flytt. 

Ålder: 32

Bor: Umeå (tidigare Luleå)

Erfarenhet: första akvariet som 9 åring (katastrof) nästa försöka 16 år (halvkatastrof) ordentligt omtag 2013, läst och studerat om dem sen 9 år. 
Mängd akvarium: 0 :( på grund av flytt och tillfälligt boende är jag idag utan akvarium och har en stor abstinens men drömmer och planerar inför nytt boende. 

Favoritfisk: Guppy, Neontetror (nackdelen är ju det dåliga stimmandet) och de söta små pansarmalarna. 

Akvariedrömmar: Drömmer om en akvariekällare som GuUuLd och hoppas kunna få det i mitt nya boende. 

Övrigt som kan vara kul att veta: Jag gjorde mitt omtag 2013 för att min katt skulle få en egen katt TV men blev helfast på fiskarna också. Det jag sysslat med mest är  Walstad och Low tech kar så det är mina specialområden.

Hertiginna
2018-10-11 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Ålder:38 Bor: Jönköping Erfarenhet: av fisk? Inte jättemycket, jobbar mest med kor o stans/laser Akvarier: 7 mindre Akvariedröm: akvarieställning Favoriter: äpplen ,men färgstarka eller lite annorlunda.

Annons:
Saab95
2018-10-12 16:41
#56

Ålder 41

Bor med sambo i Växjö

Erfarenhet mitt första akvarie som 7 åring, sen har det fortsatt.

Inrikting Har alltid haft sydamerikanska större ciklider.

Kar just nu 600L 412L 54L

Catlady91
2018-11-05 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

Ålder: 27 Bor: Hudik Erfarenhet: Nybörjare Mängd akvarium: 1 på 60L Favoritfisk: Kampfisk, kakaduaciklid(hittills) Akvariedrömmar: Större akvarium med massa färgglada fiskar! Övrigt som kan vara kul att veta: Har ett akvarium på 60l, som det står ovan. Har haft det i drygt två månader. Är nybörjare, och hoppas få hjälp i denna grupp 😊 min favorit i mitt akvarium är min kampfiskhane, som jag döpt till Hero

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

k-line
2018-11-05 14:57
#58

Ålder: medelålders
Bor: i östra Svealand
Erfarenhet: Absolut noll! Var jätteavundsjuk som barn på mina kompisar som fick ha akvarium. Så jag läste på en del då. Har sedan drömt om akvarium i typ 30 år och är nu sedan 2 veckor tillbaka ägare till ett liiiitet akvarium. 
Mängd akvarium: Ett 30L
Favoritfisk: Har så många favoritfiskar och så litet akvarium så jag svarar inte på detta då möjligheterna är ytterst begränsade. 
Akvariedrömmar: Ett stort saltvattensakvarium
Övrigt som kan vara kul att veta:

Xseros
2018-11-05 16:52
#59

Ålder: 15
Bor: Jönköpings kommun
Erfarenhet: Mina föräldrar har alltid haft ett akvarium på 300-400 l och för ett par år sedan fick även jag ett. Intresset har väl gått till och från likväl som algerna (kan finnas ett samband)
Mängd akvarium: ett 167 L
Favoritfisk: Nästan alla barber är riktigt fina, Torpedbarben är nog min favorit just nu.
Akvariedrömmar: Ett riktigt stort (720 l?) akvarium med många barbstim och några större fiskar från ostasien. Även något aquascapingprojekt och ett mindre med killi i
Övrigt: Inget för tillfället


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Sebastian0403
2018-11-05 17:34
#60

Ålder: under 25 Bor: Norrtälje Erfarenhet: har haft akvarium i snart 2 år Mängd akvarium: ett 130 liters Favoritfisk: Fjärilsciklid, Platy Akvariedrömmar: att ha ett riktigt stort galleri som king of diy

Xseros
2018-11-09 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Här kommer en bild på mitt akvarium.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[Justde_]
2018-11-10 00:11
#62

Ålder: 29 Bor: Umeå Erfarenhet: Ser mig som ren nybörjare , har haft en del akvarium tidigare men aldrig varit insatt . Nu försöker jag hitta all information och fakta jag bara kan . Mängd akvarium: 1 hörnakvarium 190 litet Favoritfisk: Platy ligger mig varmt om hjärtat Akvariedrömmar: Stort saltvattensakvarium och ett stort påkostat växtakvarium Övrigt som kan vara kul att veta: sheltieägande ridtjej och är en riktig djurnörd 🤓 tyvärr är min sambo allergisk mot katter, smådjur och hästar annars hade vi nog bott på en stallgård . Bor dock i hus ute på landet 🤗

Annons:
fiskargrabben
2018-11-10 16:08
#63

Ålder: 21
Bor: Norberg
Erfarenhet: Fick mitt första akvarium när jag var 12 år. Hade ett nästan sjukligt intresse, Där varje intjänad krona lades på akvarierna fram till att jag fyllde 19. Har haft det mesta, Men fastnade för större mellan-sydamerikanska ciklider. Dock haft de flesta sydamerikanska cikliderna både små och stora. som mest stod det 900L vatten i mitt gamla rum när jag bodde hemma :D
Mängd akvarium: ett just nu på 300l plus 50 liter sump.
Favoritfisk: påfågel ciklid och jack dempsey
Akvariedrömmar: Att ha ett mindre antal riktigt fina och välmående akvarium.
Övrigt som kan vara kul att veta:

Frida B
2018-11-11 17:38
#64

Nu har jag äntligen fisk igen, efter många år.  Är aktiv på hundar iFokus för det mesta, men kan ju göra en liten presentation.

Ålder: 22 år
Bor: Strax utanför Göteborg
Erfarenhet: Alltid haft akvarium, men mest vart nishad på akvarieräkor och odling av dessa. Sedan dog min "stam" i en värmebölja för några år sedan, och jag flyttade till lägenhet så jag lade detta på is. Now im back. Haft diverse sällskapsfiskar, odlat Crystal Red, tangerine tiger främst. 
Mängd akvarium: 1 20l just nu, skall skaffa större när jag flyttar till årsskiften.
Favoritfisk: Alltså… Egentligen räkor, Crystal Red. Men pratar vi fisk är min hjärtefisk Praktbotia.
Akvariedrömmar: Att kunna ha artakvarium för Praktbotia.
Övrigt som kan vara kul att veta: Det är upp till betraktaren…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wilma4ever
2019-01-13 22:47
#65

Ålder: 14

Bor: Kristianstad

Erfarenhet: Nybörjare . Fått ett akvarium eller ärvt då nu december 2018 och provar mig  fram.

Mängd akvarium: 1 st. 100 liters

Favoritfisk: vet inte ännu, har just nu 5 platys, 5 Neontetra och 2 otocinklus
Akvariedrömmar: Att inreda det fint så man ska tycka det är vackert även om det inte är fullt med fisk i det  🙂 Men det får plats mer än vad jag har så jag ska skaffa fler sorter men jag tar det lugnt med det och ser så dom trivs dom som jag har nu

Övrigt som kan vara kul att veta: Det vet jag inte än men det kan jag skriva om när jag kommer på nåt.  Gillar  film så blir kanske kollar inom där också. Skräckfilm 😈

Conny1970
2019-02-15 11:12
#66

Ålder: Gammal nog att vara morfar/farfar :) strax 50. 
Bor: I Eneryda Älmhults kommun
Erfarenhet:  Har haft ett litet ny börjar kar på 96 liter i drygt 2 år men tröttnade och ville ha ett större. 
Mängd akvarium: Just nu 1 st 325 liters. Sötvatten.
Favoritfisk:  vet ej ännu :)  just nu, svärdfisk, slöjskärt, Praktbotia.
Akvariedrömmar:  se bifogad bild.  Att lyckas med växterna är mitt mål. 
Övrigt som kan vara kul att veta:

PS! Tog bort bilden. Det är inte tillåtet att använda bilder från Google, utan ägarens godkännande. DS!

// Admin

CorneliaAndersson
2019-02-15 18:23
#67

Ålder: 21

Bor: Nordöstra Skåne

Erfarenhet: Totalt ca. 4 år.

Mängd akvarium: Igång med fisk: 11st

Favoritfisk: Kampfisk (Betta Splendens)

Akvariedrömmar: I min drömvärld har jag en lokal med avelspar av Kampfiskar i alla färger och former!

Övrigt som kan vara kul att veta: Heh. Skaffade akvarium igen, efter långt uppehåll, i December 2016. Ett 54L. Några månader senare hade jag och  fästmannen 22kar igång. Vi har hunnit ha en hel del olika fiskar!
Kampfiskar, Olika sorters ciklider, killis, olika sorters malar inkl. pansarmal. Otocinclus, Siamesiska Algätare, Platy, Molly, Guppy, Endler Guppy, räkor (hur många olika sorter som helst), praktbotior osv osv. 
Vi har också haft 'avelsprogram'. Såsom att försöka avla fram mer hälsosamma Platy i färgen blå. Samt Körsbärsräkor med extremt intensiv röd färg.
Kampfiskar är något vi också provat att avla på.

Observera att all tid vi lagt på aveln, speciellt gällande levandefödare, har varit mycket nogrann. Djuren sepereras beroende på kön. Matchas ihopa och så går det. Inga honor blir sönderavlade osv. ALLA yngel åker på kontroll med jämna mellanrum. Alla som visar sneda ryggar eller tendenser till det, plockas ur avel eller avlivas beroende på hur illa det är..  Gällande blå Platy var det mycket svårt. av 170 yngel (olika kullar) så var det som så illa att ibland kunde bara 10 sparas. Pch då hade man tur. Detta trots olika avelsdjur, nya djur (nytt blod till aveln) osv.

Listan kan göras mycket lång.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Elarie
2019-03-17 14:09
#68

Ålder: 30
Bor: Malmö
Erfarenhet: har haft ett akvarium för några år sedan men kunde inte så det fick mest stå och klara sig själv, nu har jag köpt ett nytt akvarium och vill sköta det bättre denna gången. :)
Mängd akvarium: 1 st 50 l
Favoritfisk: Siamesisk Kampfisk
Akvariedrömmar: Skulel vilja ha fler små akvarium med kampfiskar.
Övrigt som kan vara kul att veta:

LeeKnow
2019-03-18 10:41
#69

Ett bra tag sen jag var aktiv här och har ju inget akvarium igång för stunden men kan lika gärna presentera mig för skojs skull 😃

Ålder: 18 

Bor: Någonstans i Värmland

Erfarenhet: Nybörjare. Familjemedlemmar har haft akvarium under uppväxten och jag själv har haft kanske 2-3 gånger för ett par år sedan. Har dock aldrig lagt ner särskilt mycket energi utan har låtit akvariet vara relativt självgående :) 

Mängd Akvarium: 2 st. Ett 20-liters och ett 50 liters, inget igång dock. Tror vi ska ha ett till 50 liters någonstans 🤔

Finns en hel del fian fiskar men tror nog att Galaxyrasbora, Fjärilsciklid och CB-räkor är mina absoluta favoriter. 

Akvariedrömmar: Att överhuvudtaget ha ett igång 😃 Skulle vilja ha ett par akvarier igång och försöka få fram fint graderade CB-räkor och Tangerine Tigers.

Annons:
sweptwing58@hotmail.com
2019-04-02 22:49
#70

Ålder 55

Bor i östra Sörmland

Erfarenhet nybörjare igen

1 st 240 liter

1 par skalarer som leker hela tiden i princip, 2 sorgmanteltetror, 4 Ancistrus och X antal yngel från dom och har sett mer rom, 1 neontetra+3 kardinal, 1 elefantsnäcka. Detta har jag övertagit från ett par som tröttnat :) 

Jag har haft akvarier för ca 25 år sen ett 720 l och några mindre för yngel m.m. Malawi och Tanganyika, snäckskallekare, ormhuvud m fl. ett tag hade jag ålen Sture och storspigg.  Så smånnigom vill jag ha snäckskallekare igen men det får vänta ett tag. Ska se om jag kan få lite balans i detta just nu. Verkar vara ett jättebra forum detta och tackar för att få vara med. :)

Eliinn
2019-04-05 23:07
#71

Ålder: 26

Bor: Västerås

Erfarenhet: Min pappa har hållit på med akvariefisk sen barnsben och 2013 tog han upp intresset igen (främst malawi)  och jag råkade falla för hobbyn jag med. Skaffade mitt första egna akvarium när jag var 20 och flyttade hemifrån.

Mängd akvarium: 2 st  ett 350 liters Malawi och ett 180 liters sydamerikanskt

Favoritfisk: Placidochromis phenochilos mdoka white lips

Akvariedrömmar:  Ha ett riktigt snyggt typiskt malawibiotop inrett akvarium på minst 500 liter med bara white lips :) Får bli när man flyttar till större och har mer plats ;)

Övrigt som kan vara kul att veta:  Förutom akvariefiskar så har jag även två katter och ett STORT djurintresse!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

My5665
2019-04-12 12:25
#72

Ålder: 13

Bor:Skåne

Erfarenhet: Jag mest kunskap inom Kampfisk hobbyn och Guppy/Endlers hobbyn. Skaffade mitt första akvarium när jag var 10 år och har sen dess fastnat frö fiskar.

Mängd akvarium: Jag har ett 50 liters där jag har lite vanliga fiskar som man i akvarium plus Kampfisk honor och sen har jag mina skräpguppys, Dom frökar sig helt vilt. Vill typ se om man kan få nån snygg fick att avla på. Jag har 9 stycken 10 liters Nano Akvarium med kampfiskar. Jag hittade dom på en loppis för ett års sen. Dom står på en hylla i vårt djur rum/Gästrummet. Har ett 45 liters akvarium som jag har delat upp i två. I ena halvan så har jag Endlers och i den andra så har jag Black guppys.

Favoritfisk: Min favorit fisk är nog kampfiskar eftersom att jag brukar ta kullar från dom. Jag gillar vanliga och ovanliga levandefödare. Jag gillar också fredlig Kampfisk men jag har inte don eftersom att jag inte har hittat den i en djuraffär.

Akvarie drömmar: Jag skulle vilja ha ett akvarium enbart till fredlig kampfiskar för att man kan både ha hanar och honor tillsammans, Tror jag! vet ej.

Övrigt: Jag har en tarantula som heter Maty och är en sling. Jag har syrsor till den också.

DIY
2019-04-30 23:45
#73

Ålder 30+ Bor Sverige ;) Akvarist i sina bästa år som har haft allt möjligt genom åren med allt från stora "läskiga" rovfiskar till små söta räkor ;) Är det något som jag aldrig haft så är det ett high tech akvarium med allt vad det innebär och saltvattens akvarium. Men man kommer aldrig att lära sig allt då det konstant kommer nya produkter och ny fakta. Men det är det som är så bra med ett aktivt forum där man kan lära av varandra. Just idag har jag inget akvarium igång men jag har lite roligt projekt som jag dels håller på med just nu men även kommande projekt.

björnmossa
2019-07-14 23:27
#74

Ålder: 25

Bor: Stockholm

Erfarenhet: noll! Står i skrivande stund i startgroparna till mitt alldeles första akvarium och läser på allt jag kan!

Mängd akvarium: 0 (eller snarare ett tomt kar som står och väntar).

Favoritfisk: labyrintfiskar överlag, även en förkärlek för neontetror och Endlers guppy.

Akvariedrömmar: ett riktigt välbalanserat low tech/Walstad-akvarium.

Övrigt som kan vara kul att veta: har varit hundägare i tio år, älskar fåglar och fiskar. Riktig djur- och naturnörd!

isabellebju
2019-07-15 19:26
#75

Ålder: 12 Bor: Jönköping Erfarenhet: Har hållit på med akvarium i ungefär två år, kan en del även om jag är lååångt ifrån duktig. Mängd akvarium: 2 st för tillfället, ett 180 för olika fiskar som jag gillar att roa mig med och ett 54 där jag just nu har supermånga små mollyyngel:) Mollysarna ynglar som galningar. Favoritfisk: Hmm, får nog bli Discus, eller kanske Platy 🤪 Akvariedrömmar: En av mina stora drömmar är ju att ha ett större akvarium som är inbyggt i väggen så man kan se det från två olika rum. Övrigt som kan vara kul att veta: Har hyrt häst från Sjöstjärnan ett år tidigare och ska göra det igen :) Ska även skaffa hund när familjen har allt klart.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
piggelina123
2020-01-24 23:27
#78

Ålder: 30 Bor: Jämtland Erfarenhet: Hade 6-kantigt akvarium när jag var liten. Med vitt grus, diverse levandefödare, nån Kampfisk, en Ancistrus som jag pussade genom rutan. Därefter fisklös i två decennier. Nybliven akvarie ägare för en månad sedan. Fick överta ett som någon tröttnat på. Mängd akvarium: Ett, men det blir nog ett till vid tillfälle. Favoritfisk: Nykär i Kopparbarb Akvariedrömmar: Elefantnosfisk som huvudnummer, stim av mindre tetror, andra skojiga djur, typ grodor, ålar… i ett vackert aquascape. Övrigt som kan vara kul att veta: Lider av kroniska smärtor, har svårt att stå och gå. Placerat akvariet på en hög hylla, tränar på att stå trots smärtan, när jag tittar på fiskarna, och klara nu faktiskt 20 minuter utan att sitta. Innan var 20 sekunder rekord. Om ancistrusen blir lite modigare så ska han få en puss genom rutan. Älskar växter och djur, de får mig glömma min kroniska smärta.

5ara
2020-01-25 10:39
#79

Ålder: 36

Bor: Strax utanför Jönköping/Huskvarna

Erfarenhet: Ganska så ny inom akvaristiken. Min pappa hade ett Malawi-kar när jag var liten men det var inget jag var särskilt involverad i. För snart två år sen bestämde sig min dåvarande sambo för att skaffa akvarium och det blev jag som tog över skötseln av det i stort sett direkt då han inte hade tillräckligt intresse. Jag fastnade däremot totalt och är fortfarande fascinerad av vilket komplext ekosystem varje akvarium är.

Mängd akvarium: 3 st (2 st 240 liter, 1 st 120 liter)

Favoritfisk: åh, kära nån! Finns så många jag gillar så det är omöjligt att svara på.

Akvariedrömmar: På längre sikt skulle jag vilja ha ett större kar; minst 450 liter och även något mindre kar med räkor.

Övrigt som kan vara kul att veta: Ingenjör inom industriell ekonomi som tycker om djur av alla de slag.

EDIT: jag är inte förtjust i älgflugor och fästingar så djur av alla de slag stämmer inte riktigt.

  • Redigerat 2020-09-06 09:44 av 5ara
FarbrorNöjd
2020-01-25 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Ålder: 27 Bor: Kalmar län Erfarenhet: Haft akvarium sen 2014. Mängd akvarium: 4 st igång. Ett 90 liters, ett 540, ett 240 och ett på 190 liter. Favoritfisk: Är löjligt kär i dom flesta kulfiskar men även min panterkrabba ( som dock inte är en fisk men akvatisk! 🙂 Akvariedrömmar: Just nu är det väll att köpa en fahakapuffer som är drömmen! Övrigt: Är en stor djurvän och har förutom akvarium en katt som kallas för tjockis, två kaniner som heter Hoppsan och Albus och vår husky Lykke som vi tränar barmarksdrag med! Tycker även mycket om grönt och växter!

Nephi
2020-06-21 14:05
#81

Ålder: 24 år

Bor: Örebro

Erfarenhet: Nybörjare!! 

Mängd akvarium: Ett Juwel 70l

Favoritfisk: Molly av alla dess slag med lite extra kärlek för ballongmolly och segelfenor. 

Akvariedrömmar: Ett 200+ liters med mycket växter och trevliga fiskar 😃

Övrigt som kan vara kul att veta: Jobbar som brevbärare, alltid älskat djur och har just nu hund. Tidigare har det vart hästar, hamstrar, möss och katter, även jobbat inom travsporten som hästskötare och travskoleinstruktör.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

R
2020-09-11 11:31
#82

Ålder: Snart 55.

Bor: Mellan Stenungsund och Ljungskile i Bohuslän.

Erfarenhet: Har haft akvarier i drygt 40 år.

Mängd akvarium: 7.

Favoritfisk: Killis, men har genom åren provat de flesta typer av sötvattensfisk.

Akvariedrömmar: Inte längre att ha så många och stora akvarier som möjligt, utan att hålla hobbyn på en lagom nivå så att det är roligt utan att bli för jobbigt. En dröm är också att akvarieföreningar ska finnas kvar och fortsätta ordna möten, auktioner mm.

Övrigt som kan vara kul att veta: Jag är ingen ny medlem utan hette tidigare OlleA. Att jag har ett nytt användarnamn beror på att jag inte lyckas logga in med det gamla. Jag är mycket intresserad av djur och natur, och fotograferar mycket. Här på iFokus är jag mest aktiv på Djurfoto, och vad som är mitt favoritmotiv framgår nog av mitt nya användarnamn.

Upp till toppen
Annons: