Annons:
Etikettövrigt
Läst 1118 ggr
[BELLA89]
2017-12-08 18:22

Övertala föräldrar

Hej! Jag hittade ett billigt 210l akvarium på blocket som jag så gärna vill ha, men mina föräldrar säger nej för dom tycker att det är för stort. Det finns inget så billigt akvarium på blocket som har den storleken. Jag säger att jag kan ha akvariet på mitt rum, men dom fortsätter att säga nej. Det blir ju inte bättre av att jag blir arg och kallar dom för elaka saker, men jag blir så himla arg på dom. Jag är orolig över att akvariet kommer att bli sålt. Det akvariet som jag har nu är alldeles för litet för mina fiskar, dom ska ha minst 100l och jag har 54l. Vet ni vad jag ska göra/säga för att övertala dom, och säg inte att jag ska vänta tills jag flyttar hemifrån eller att jag ska lyssna på dom för det tänker jag inte göra. Jag hatar mitt akvarium, det är så litet och fult. Jag märker att fiskarna inte trivs eftersom att 2 stycken fiskar dog här om dan och alla växter blir fula och det blir gult ljus osv. Spelar ingen roll om jag städar akvariet för det blir äckligt dagen efter. Vad ska jag göra/säga för att få akvariet? Jag vill helst hämta akvariet imorgon.

Annons:
Honestyisdead
2017-12-08 18:30
#1

Det är bara att acceptera att dom bestämmer. Spara ihop pengar så du kan köpa det själv.

Fram till dess måste du ju se till att ha djur i akvariet som passar för den storleken!

Mateoz
2017-12-08 18:39
#2

Känner igen mig mycket där, jag brukar oxå hitta kar till väldigt bra priser men brukar inte få köpa de tyvärr. I början fick jag bara ha ett kar men jag har på något sätt lyckats tjata till mig 3 nya kar😃 Några tips jag har är att fortsätta tjata och visa att du klarar av att ta hand om ditt/dina nuvarande akvarium självständigt. Du kan också försöka förklara för dina föräldrar om att dina fiskar behöver ett större akvarium för att må bra. I värsta fall får du nog omplacera fiskarna som inte trivs i ditt akvarium och skaffa några som kommer passa in bättre. Vad har du för fiskar i ditt nuvarande akvarium och vilken utrustning?

Ms_Raptorskull
2017-12-08 19:19
#3

Först och främst varför har du köpt fiskar som behöver minst 100L om du bara har 54L kar? Sedan så förstår jag verkligen att dina föräldrar säger nej om du börjar kalla dem elaka saker bara för att du inte får bestämma i deras hem.

[BELLA89]
2017-12-08 20:14
#4

Jag visste inte att dom ska ha minns 100l akvarium när jag köpte dom, men vi ska kanske åka och köpa ett 150l akvarium imorgon. När jag har samlat ihop pengar till ett ennu större så kan jag skaffa andra fiskar och ha i det.

[BELLA89]
2017-12-08 20:17
#5

Jag har två stycken Molly orange+tre yngel, tio stycken små stimfiskar och en algätare. Två algätare och en Molly Orange har dött på tre dagar, så vi måste byta kar ifall det är något i silikonet eller pumpen som inte ger syre.

Lillyrod
2017-12-08 20:18
#6

Det är inte lätt när man börjar sin karriär som akvarist. Alla gör misstag men sen gäller det att försöka rätta till dem. 

Att tjata sig till något brukar inte funka. Inte att skrika och svära heller. Tro mej jag är mamma 😉 Om du däremot bevisar att du kan sköta ditt kar utan protester och jobbar med det för att få det fint med enkla medel skulle jag som förälder kunna tänka mej att sponsra ett större kar.

Själv tycker jag faktiskt att mitt 54-liters kar är det jag gillar mest. Det har alltid funkat toppen utan problem. Stort behöver inte alltid vara bättre 🙂

Annons:
JoakimJansson85
2017-12-08 20:55
#7

Bra skrivet av Lillyrod tycker jag :)

JoakimJansson85
2017-12-08 21:08
#8

Känner också igen mig själv för 17 år sen så tjatade jag varje dag till ett akvarium och fick bara nej tills jag fick ett 40 liters akvarium på min födelsedag. Idag är hobbyn mitt största intresse och har ett yngel akvarium på 105 liter och ett annat akvarium på 240 liters med större fiskar.

[BELLA89]
2017-12-08 21:50
#9

Tack för bra svar. Vi ska köpa ett 150l, 180l eller ett 210l akvarium imorgon. Vi får se vilken av dom det blir :D

Erratic_Eagle
2017-12-09 10:33
#10

kul

Draken
2017-12-09 11:35
#11

Jag är själv mamma och jag skulle heller inte ge med mig om de börjar svära och kalla mig elaka saker om de inte får som de vill. Jag skulle snarare bli tvärt emot, och säga blankt nej.

Skulle de däremot visa av att de klarar av att ta hand om det de har, så skulle jag nog tänka om. Nu läste jag att du kanske skulle få hämta ett större akvarium, och det är ju bra. men då tycker faktiskt jag att även du skall visa av att du är tacksam mot dina föräldrar, kanske hjälpa till lite extra hemma, så de känner att de kanske gjorde rätt val ändå.

Annars tänkte jag föreslå att du önskar dig ett större akvarium som julklapp, julen står ju för dörren nu ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-12-09 11:49
#12

DEt är svårt att bevisa för sina föräldrar att man klarar av det man har gett sig in på, tro mig, jag vet ;D
Men det du kan göra är att inte bli arg på dina föräldrar och kalla dom dumma namn, det gör saken bara värre x3
Bevisa för dina föräldrar att du vill faktisk ha ett större akvarium, både för din egen skull och för dina fiskars bästa ^^
Sen kan man ju alltid önska sig Bara det i julklapp, föräldrar har en liten funktion att dom vill ge sina barn nått av det dom önskar sig i julklapp, och önskar man sig bara en sak, då är det större risk att man får det man vill ha ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JoakimJansson85
2017-12-09 12:29
#13

Bella89 ta foton ikväll på nya akvariumet :)

Annons:
Lizelda
2017-12-09 18:03
#14

Nu är jag ju inte mamma men har hundar, en sambo, syskonbarn som jag passar då och då och har även haft hand om mina yngre syskon en del och är stenhård. I don't negotiate with terrorists. Gnäll, sura miner och tjat när jag sagt nej resulterar bara i att de aldrig får det, av ren princip. Att inte lyssna ska inte löna sig. Så det är bara att hålla god min, visa att du kan ta hand om de du redan har och vänta tills du flyttat hemifrån och kan välja själv vad du vill släpa hem. Då blir du som min sambo som i ett års tid fått blankt nej när han vill köpa mollys och sedan sa "Titta älskling!" när han i hemlighet fyllt ett 54-liter med molly-yngel och då även fick mitt 144 eftersom de behöver större…

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: