Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 5368 ggr
[BELLA89]
12/7/17, 3:45 PM

Kampfisk med räkor?

Hej! Jag funderar på att skaffa en Kampfisk till mitt 54 l akvarium. Jag såg en bild där någon hade en Kampfisk med räkor, funkar det?

Annons:
[dynamitella]
12/7/17, 3:49 PM
#1

Ibland, ibland inte. För att veta om det fungerar får man prova, och riskera livet på ett antal räkor. :(

[BELLA89]
12/7/17, 3:57 PM
#2

Okej! Tack för snabbt svar :)

Äppelsnäckan
12/7/17, 11:13 PM
#3

Jag har min kamphane i ett 20 liter med en gul räka. De var 4 stycken från början men de andra droppade av, de bara la sig och dog utan synlig anledning.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Cecilia.S
12/8/17, 7:40 AM
#4

Jag säger som tidigare talare, ibland funkar det men ibland inte. Det är individuellt för varje Kampfisk och går inte att veta förrän man testar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[BELLA89]
12/8/17, 11:03 AM
#5

Kan jag ha en kampfiskhane ensam? Eller kommer han att känna sig ensam? I djuraffären är dom ju ensamma men vill veta vad ni tycker.

Äppelsnäckan
12/8/17, 1:20 PM
#6

#5 Ja, kampfiskhanar ska vara ensamma. De trivs bäst så.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
[BELLA89]
12/8/17, 2:26 PM
#7

Okej tack för svar:D

Rafflan
12/8/17, 3:25 PM
#8

Kampfisk hanar vill inte bo ihop med andra fiskar.
Men dem har inga problem att bo ihop med snäckor och räkor.

Snäckor funkar jätte bra med kampfiskar.

Räkor funkar med dem flesta kampfiskar, det är vanligt att kampfiskar kan ta räklingar (räkbebisar) men det är ovanligt att kampfisken tar vuxna räkor.
Dock händer det att extremt aggressiva kampfiskar dödar även vuxna räkor, därför är det bäst att köpa typ 5 räkor och prova först.

Även viktigt med mycket växter och någon form av mossa (tex javamossa) så att räklingarna kan gömma sig i det så inte kampfisken tar dem.

Min 1:a Kampfisk bor i 20 liter med räkor + enstaka posthorn snäckor.
Min 2:a Kampfisk bor i 30 liter mer räckor + posthorn snäckor + 2 white wizard snäckor.
Mina räkor simmar framför näsan på kampfisken utan att han rör dem, dock matas mina kampfiskar varje dag, kan vara att kampfisken går på räkorna om dem är hungriga kanske?

#6 nej kampfiskar ska vara ensamma då dem flesta fiskar äter på deras fenor, stressar dem, eller på annars sätt stör kampfisken, därför trivs den bäst själv. Räkor stör inte kampfisken på det sättet då dem inte beter sig som fiskar.

molam
12/9/17, 11:58 AM
#9

Kampfiskar är väldigt individuella,  ena kampfisken kan bo med räkor, kan bo med andra fiskar, kan bo med snäckor, medan den andra slaktar allt som kommer i sin väg.
Så man rekommenderar inte att ha kampfiskar med andra fiskar eller Djur, även fast det KAN gå utan problem.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Rafflan
12/10/17, 5:03 AM
#10

#9 känns som det vara extremt ovanligt att kampfiskar attackerar snäckor, det har jag aldrig hört om förut ? 🤔

Draken
12/10/17, 11:40 AM
#11

Kampfisk kan ta snäckornas antenner om de kommer åt dem. Mina Herculea blev av med sina antenner pga kampfisken. Nu är Heculean en ganska stor snäcka, med långa antenner. Har däremot inte hört att de tar snäckor med kortare antenner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
12/10/17, 1:10 PM
#12

Menade att dom kan ta saker som sticker ut ur skalet, så som antenner, var lite otydlig bara. =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lizelda
12/10/17, 5:33 PM
#13

#12c Även äpplens snablar?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
molam
12/10/17, 7:06 PM
#14

#13 Jaa mina Äpplen fick snabbt flytta när jag hade dom och dom bodde med en kampis xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lizelda
12/10/17, 7:24 PM
#15

#14 Tur att Bengt var så snäll då 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

molam
12/10/17, 7:44 PM
#16

#15 haha jaa, som sagt dom är väldigt individuella, ingen Kampfisk är den andra lik :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

VästkustSnäcka
2/14/18, 8:55 PM
#17

Kapar lite. 

Har ett 30l o tänkte ha en kamphane ihop med några chillirasboror och räkor. Men läste nu att han tydligen kommer stressa? Kan jag testa och se om det funkar (i värsta fall får chillisarna flytta till mitt stora kar) eller är det en helt onödig risk?

Draken
2/14/18, 11:39 PM
#18

Kampfisk skall helst gå som ensam fisk i ett akvarium. Det du kan försöka ha som sällskap är några snäckor för städningens skull.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Rafflan
2/15/18, 12:34 AM
#19

#17 jag har Kampfisk med räkor och snäckor i 30 liter, funkar bra, dock tar kampfisken säker räklingar men rör inte dem vuxna räkorna iaf, dock är visa kampfiskar väldigt vaktiga och dem kan även ta vuxna räkor och t.o.m ge sig på snäckors antenner, har aldrig hänt hos mig men hört andra varna för det.

Så man får prova sig fram, i sånt litet kar som 30 liter rekommenderar jag inte att man har andra fiskar med Kampfisk.

Draken
2/15/18, 9:40 AM
#20

Jo som sagt, det är väldigt individuellt. Jag skulle inte våga chansa, jag vet av  några där det har fungerat med räkor, men det har gått åt skogen för andra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lady2016
5/10/18, 8:20 PM
#21

Min ena hane går med ancitrus, Guppy, endlers och snäckor

En annan med bara snäckor. De 2 nya med snäckor

Honorna med snäckor och ottosar

Upp till toppen
Annons: