Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1041 ggr
...3333
12/4/17, 8:57 PM

platys igen..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, bara undrade om det var för tidigt att sätta min Platy i ett yngelkar(ynglena överlever inte annars pga andra fiskar). Hur lång tid tror ni att det är kvar ungefär tills hon föder? bara så att stackaren inte skulle behöva vara i karet i onödan.

Annons:
Lillyrod
12/4/17, 9:06 PM
#1

Den honan har långt kvar till födsel. Förmodligen flera veckor. Att hålla henne där är inte snällt dessutom kan hon själv äta upp ynglen när hon föder för de kan inte komma undan.

...3333
12/4/17, 9:16 PM
#2

#1 okej tack :)

Draken
12/4/17, 10:40 PM
#3

Se till att det finns massor med växter och gömställen, så kommer de starkaste ynglen överleva. Att flytta honan till yngelkasse eller yngelbur är inte snällt. Det är onödig stress och , som skrivs i #1, honan kan lika gärna äta upp sina egna yngel. Håller även med om att det är långt kvar till du kan vänta några yngel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/4/17, 11:38 PM
#4

Som Rovfisk säger så ha mycket växter! Speciellt tjockt med flytväxter/växter vid ytan så kommer flera överleva (som man sen kan fiska upp med yngelhåv om man vill öka chansen för överlevnad). Har själv yngel som inte har problem att överleva i akvarium med både scalarer och kongotetror i sig just för att ena hörnet är täkt av en tjock "matta" av hornsärv, flytväxter och en annan snabbväxande växte som växer sig upp till ytan och "håller allt på plats". Ynglena håller sig oftast vit ytan så är lätt att fiska upp dem om man vill (iaf hos mig gör dem det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

kallepudas
12/5/17, 7:18 AM
#5

Om du vill ha många överlevande yngel så skaffa dig ett akvarium till och inred det med massor med med växter som övriga påpekat. Ett 54L som yngelkar duger ju gott.

Draken
12/5/17, 8:06 AM
#6

De starkare yngen kommer att konkurrera ut de svagare, ävem fast du går i yngelakvarium.

Tycker förslaget i #4 är det bästa iaf. det blir stressigt för honan att först jagas, föda i ett annat akvarium och sen jagas för att flyttas tillbaka till huvudakvariumet efter födseln.

Låt ynglen födas i huvudakvariumet, de håller sig, som skrivet tidigare, väldigt nära ytan. se till att de kan gömma sig där och flytta dem sedan till ett annat akvarium, om du inte vill låta dem vara kvar med de andra fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
...3333
12/5/17, 12:45 PM
#7

Tack för alla svar! Problemet med att skaffa flytväxter är att djuraffärerna nära mig har inte det på vintern.. huvudakvariet har några aggresivare fiskar därav dog alla yngel förra gången och jag har inte råd med ett till akvarium just nu. :(

Denna kommentar har tagits bort.
Maleficum
12/5/17, 3:09 PM
#9

Behöver ju inte vara rena flytväxter heller, finns många andra växter som man kan ha flytande och andra som snabbt växer upp till ytan och kan ligga och slingra sig. Har tex rotala rotundiflora , blir väldigt fort en tjock slingermatta uppe vid ytan där ynglen är säkra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

...3333
12/5/17, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tror ni att detta kan fungera?

PeG
12/5/17, 7:44 PM
#11

Har haft diverse andra levandefödare tillsammans med olika yngelätande fiskar. Det mesta i växtvärk fungerar och även annan inredning som gör att det blir trångt fungerar bra. Java mossa stoppar de flesta av yngelätarna och brukar gå att hitta till bra pris.

Draken
12/6/17, 8:25 AM
#12

Javamossa, Gälgräs,Vattenpest etc. Dessa växter fungerar utmärkt som yngelgömmor och går att få tag på i det flesta djuraffärer ganska billigt. Både gälgräs och vattenpest kan du ha flytande vid ytan, och de fortsätter att växa ändå.

Det finns även Cabomba och Hornsärv, men en av dessa sorter har blivit förbjudna i handeln,  jag kommer inte ihåg vilken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
12/6/17, 6:46 PM
#13

Cabomba caroliana är förbjuden idag tyvärr. En väldigt vacker växt annars.

Annons:
Draken
12/6/17, 8:31 PM
#14

Tack Lillyrod, då kan jag rekomendera Hornsärven. En otroligt bra yngelgömma ;) Jag har den själv i alla mina kar (även med större ciklider)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: