Annons:
Etikettalger
Läst 2465 ggr
Dessiibell
12/3/17, 10:29 PM

Dimmigt akvarium, gröna alger och slem

Mitt 375 liters har blivit dimmigt och det har blivit alger på växterna och även grönt slem på sanden. Det var kristall klart första månaderna men nu dom senaste veckorna har de blivit katastrof dåligt. Vattenvärdena är bra, det är bara Platy i karet, tänt mellan 10:30 - 22:00 ungefär, det får iof solljus men de har de alltid fått. Bytt vatten, rensat pumpar, skrapat karet, försökt fånga upp skräp så gott de går, matar lite varannan dag. Vad ska jag göra?

Annons:
Draken
12/3/17, 11:43 PM
#1

Svävaralger och/eller cyano låter det som du har.

Bild skulle underlätta. Men den bästa "medicinen" är att mörklägga karet fullständigt, släck ner belysningen helt och häng gärna en sopsäck och täck alla rutor som det kan komma in minsta lilla ljus genom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
12/4/17, 6:28 PM
#2

Efter Rovfisks behandling så behöver du komma på vad som orsakar det hela annars kommer det bara tillbaks igen. För många ljustimmar plus solljus är två faktorer du kan åtgärda. Även om du bara matar varannan dag så kanske du ger för mycket de dagarna. 

Det är jättesvårt att komma på hur man ska få bukt med det men börja med ljuset. 8 timmar kan du sänka till och försök få bort solen från karet.

Drakellen
12/5/17, 3:27 PM
#3

Jag hade samma problem. Jag mörklade i dagar, drog ner matandet och körde vare jäkla huskur och tips/trix som finns gällande svävalger men likväl var det grönt och fult i akvariet. Det som hjälpte mig av en flaska med algdödarmedlel från arken zoo. Köpte den i ren frustration och efter två dagar var akvariet lika klar som innan. Det är klart att det inte fungerar för alla, men som sagt, för mig gick det perfekt. Kommer inte ihåg namnet på flaskan men den var gul och av det "klassiska " akvariemärket. Dock var det sinnessjukt dyrt!

Lillyrod
12/5/17, 7:41 PM
#4

Var ju en tråd för ett tag sen där vi fick tips om ett medel mot cyano för dammar. Det hjälpte också bra.

Draken
12/6/17, 8:19 AM
#5

Det finns flera olka algbekämpningsmedel att tillgå i handeln. Men jag skulle inte göra det i första skedet, bättre att försöka mörklägga akvariet totalt några dagar, ingen mat och inte minsta lilla ljusstrimma in i karet. Framförallt, försöka hitta orsaken, och "angripa" därifrån.

Algbekämpningsmedlen är bra mot algerna ja, men vissa av dessa medel kan ta död på precis allt i karet som det inte skall ta död på. Goda bakterier både i pumpen och i vattnet, vissa fiskar klarar inte dessa medel, och de flesta snäckor och räkor överlever inte kemisk algbekämpning.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Äppelsnäckan
12/7/17, 11:17 PM
#6

Hade också problem med grönt vatten i mitt nystartade 312-liter. Mörklade flera gånger men det som hjälpte mig var att tömma allt vatten, låta det stå tomt några dagar, och sedan när jag fyllde på ha mörklagt.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Dessiibell
12/21/17, 5:42 PM
#7

Hr behandlat mot blågrön-alger och det ser mycket bättre ut men växterna ser ut att dö

Draken
12/22/17, 8:53 AM
#8

Tyvärr är det så att dessa medel också kan ta död på växterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: