Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1521 ggr
...3333
11/30/17, 8:36 PM

Kampfisk+annan fisk

Jag har en kampfiskhane, men undrade bara om jag skaffade 4-5 honor också, om det skulle göra att jag inte kan ha andra fiskar? Har ett ganska stort akvarium men bara undrade om de blir extra aggressiva eller liknande?

Annons:
Lillyrod
11/30/17, 8:40 PM
#1

Svaret är ett stort NEJ. Man ska inte ha en kampfiskhane med andra fiskar och definitivt inte med honor. De slår ihjäl varandra. Det är därför det heter KAMP fisk. 

Läs på ordentligt om fiskarna så behöver det inte bli något fel : )

...3333
11/30/17, 8:46 PM
#2

#1 Okej, tack!

Vilsocka
11/30/17, 9:46 PM
#3

Det går att ha kampfiskar med andra fiskar och kampfiskhonor. Två hanar slår dock ihjäl varandra. Många honor är i själva verket hanar, men med korta fenor, så det är inte lätt. Honorna kan också vara mer eller mindre revirhävdande, så det gäller att välja ut bra individer om man vill ha fler än 1 Kampfisk

Annars kan man ha små stimfiskar utan problem och även andra fiskar som inte ger sig på kampfisken eller har långa fenor. Men det gäller att ha ett stort akvarium. Gärna över 200 liter och mycket växter och flytväxter, så att de inte stöter på varandra ofta. De flesta kampfiskhanar är trevliga mot andra sorters fiskar enligt min erfarenhet.

Lillyrod
11/30/17, 9:51 PM
#4

Det kan gå ja men det är väldigt fel att rekommendera det. Kampfiskar har som sagt i en annan tråd inget behov av sällskap.

Mysisa
11/30/17, 10:43 PM
#5

Honor blir romstinna av att gå med en hane det blir stressande för både honor och hanen. Om dom får till en lek så blir hanen aggresiv mot allt för att vakta ynglen tills dom blivit frisimmande och riskerar därför att skada honorna och bli skadad själv. När ynglena är frisimmande så kommer honorna och hanen om dom överlevt äta upp småttingarna så det blir mycket blodbad och stress till ingen nytta

minavitas.wix.com/kennel

Cecilia.S
12/1/17, 11:39 AM
#6

Du har fått jättebra svar tidigare - och jag sätter också ett stort NEJ till att ha kampfiskar med andra fiskar. Framför allt med artfränder, oavsett kön. Många håller kampfiskar ensamma, kanske med räkor och snäckor men inte med någon fisk. Anledningen till det är att de kan vara väldigt aggressiva (individuellt) och döda/skada varandra eller andra fiskar. Samtidigt har de speciella krav på vattnet: varmt och stilla, gärna inte för stort iom att de faktiskt lever i pölar i naturen. Andra fiskar, t.ex. tetror kanske inte bråkar med kampfisken. De kan istället stressa den och/eller bita sönder dess stora mumsiga fenor. De som håller kampfiskar i avel (mycket kunniga människor) är även de extremt försiktiga med att hålla hona och hane tillsammans. De går enbart ihop vid själva befruktningen. Trots denna korta stund är det inte allt för ovanligt med dödsfall pga aggressiv/hård/intensiv lek. Jag skulle alltså inte rekommendera att hålla en Kampfisk ihop med artfränder eller andra fiskar… Kanske honor ihop, men då i ett kar med mycket utrymme och många gömställen. T.ex. hög och tät växtlighet som också dämpar strömmarna.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
hejkomochhjälpmig
12/1/17, 9:00 PM
#7

#6 De trivs INTE i pölar, det är en myt. 

Att folk håller dem i yttepytteakvarier har mer att göra med att de är fantastiska överlevare och därför klarar sig även under dåliga förhållande i små akvarier samt att folk inte vill avvara större yta än så till en enda liten fisk… men det betyder inte att kampfiskarna mår bra av det. 

I det vilda har de tvärtom uppskattats att ha revir på runt en kvadratmeter! 

De kommer ursprungligen ifrån väl bevuxna, varma, grunda, långsamt strömmande vattendrag tillhörande Chao Praya och Mekong flodernas avrinningsområden i Thailand. Dessa "grunda" vattendrag det talas om är allt som oftast djupare än vanliga akvarier förstås. De har alltså i det vilda tvärtom vad "pöl-myten" säger gott om plats med tillgång till vidsträckta vattenmassor.

Vart kommer den här katastrofala myten om att kampfisken lever och trivs i små pölar då? Från torrperioderna i deras naturliga habitat. 

Torrperioder är inget levande varelser vanligtvis trivs i, speciellt inte fisk! Torrperioder är något som djur överlever, men bara om de har tur och är starka, friska samt anpassningsbara nog.

Anledningen till att kamfiskar hoppar från pöl till pöl under torrperioden är inte för att de trivs så bra i sina små pölar utan för att  ta sig till större vattenmassor. De riskerar att dö om de inte gör det, antingen av svält eller av de dåliga vattenvärdena.  De trivs alltså inte alls i de små pölarna utan försöker helt enkelt överleva genom att ta sig därifrån.

De är förutom detta faktiskt en aktiv, undersökande, nyfiken fisk som patrullerar och utforskar sitt revir. 

Att "pöl-myten" sprids så som den gör beror helt enkelt på okunskap, säljknep och att det passar oss så väldigt bra! När vi dessutom försvarar det med att det är så de lever i det vilda och de vill inte ha det på något annat sätt gör att vi med gott samvete kan forsätta med vad vi håller på med. Det passar säljarna och det passar köparna men det är fiskstackarna som får betala priset, som vanligt…

Draken
12/3/17, 10:28 AM
#8

Oavsett hur stort akvarium man har, så skall man inte ha flera kampfiskar tillsammans. Honor KAN fungera, men det finns inga garantier.

#7 Mig veterligen så förekommer kampfisken oftast i Risodlingar i Thailand, och kanske inte i pölar, men i begränsade utrymmen. Mycket syrefattiga vattenhål och stillastående vatten.

http://aiiko.blogg.se/2013/february/ordning-fakta-om-kampfiskar-betta-splendens.html

#3 Det är inte snällt att komma med en rekomendation som i 99% av fallen inte kommer fungera överhuvudtaget. Många som har sett dessa otroligt vackra fiskar och som inte har den erfarenheten som du  verkar ha, tror på dina påståenden, och gör som du skriver. Det slutar oftast med katastrof och massdöd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
12/3/17, 1:41 PM
#9

#8 Då har du fått missvisande information eller missuppfattat den. Det är lätt hänt, det finns enormt mycket felaktig information om kampfisken som sagt.  

Och självklart förekommer kampfisken i risodlingarna som finns där också, för vattnet till dessa kommer ju ifrån Mekong och Chao Phraya floden! Det finns vanligtvis gott om plats för kampfiskar i dessa vatten… Risodlingarna är knappast direkt begränsade i sitt utrymme: Risodling i Mekongfloden. 

Det handlar som sagt varken om begränsat utrymme, mycket syrefattiga eller helt stillastående vatten förutom under torrperioderna. Men som jag skrev erbjuder inte torrperioder speciellt trevliga levnadsförhållanden för kampfisken utan det är något den uthärdar, och överlever om den har tur!

Ett axplock av bilder: X - X - X

Mysisa
12/3/17, 7:20 PM
#10

#7 
Bettan förekommer naturligt i risfält men risfält är inte syrefattiga vattenpölar, då skulle inte riset överleva
Rekomenderar att du tittar på det här avsnittet av Väldens Natur: Thailand -tempel och tigrar.
https://www.svtplay.se/video/16016063/varldens-natur-thailand-tempel-och-tigrar/varldens-natur-thailand-tempel-och-tigrar-sasong-1-avsnitt-2?start=auto
Ca 17 minuter in (tror jag) så får du ser hur stora och vidsträckta risfälten är. 
Ca 20 minuter in så får du se hur ett par pojkar fångar in bettor för en fight

Kampfisken är en riktig fighter inte bara när den slåss mot en annan fisk utan även i kampen om att överleva, dom är starka och tåliga och klarar utav de flesta utmanningar dom ställs inför .
Men det betyder inte att dom mår bra i små syrefattiga akvarium.

minavitas.wix.com/kennel

Draken
12/3/17, 11:34 PM
#11

Ok, jag kanske har missuppfattat informationen, men hur kommer det sig då att de flesta som har kampfiskar (åtminstone de jag känner till) har dem i 20-30 liters akvarium, oftast (9 av 10 ggr) i "Low-tec" kar. Alltså kar utan pump eller syrestenar, endast växter och vattenbyten som sköter syretillförseln ?

Jag har inte mycket erfarenhet av kampfisken, har haft dem till och från, men långt imellan gångerna (nu är det nog 3 år sedan jag hade kampfiskar). men överallt där man läser, eller om man hör folk pratar om just Kampfisken, så är det i syrefattiga, små akvarium de hålls ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
12/4/17, 1:38 AM
#12

#11 Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig tydligare? 

Det står ju förklarat i inlägg #7 (och även i inlägg #9 och #10 )

Jag har skrivit både om varför kampfisken överlever dåliga förhållanden (för att de måste kunna klara av det för att öht överleva torrperioderna) och varför folk håller dem under undermåliga förhållanden (okunskap, omedveten spridning av fel fakta, marknadsföring, medveten spridning av fel fakta).

Mysisa
12/4/17, 1:55 AM
#13

Low tech behöver inte betyda syrefattigt. Ett välodlat akvarium är inte syrefattigt. Pumpen tillsätter inte syre i ett vanligt akvarium utan skapar cirkulation i vattnet vilket ger syre. En vanlig missuppfattning är att man pumpar in syre från luften men så är inte fallet. Det är cirkulation och växter som ger syre. Anledningen att många väljer bort pump till sina bettor är för att hanarna får svårt att simma med sina långa fenor i för strömt vatten. Jag har just nu en hane i ett 30 liters akvarium och jag tycker ärligt att det är i minsta laget åt honom. Det är välplanterat som bettor vill ha och jag har en pump som jag försökt strypa så gott det går. Han verkar trivas, bygger skumbon och hat färgat ut och fenorna har växt ut sen jag köpte köpte honom från ett större akvarium där det var dåligt med växter och gott om sällskap. Men för hans skull hade han nog trivts bättre i 200 liters akvariumet vi har om det hade varit tomt på andra fiskar. Han fick gå där några dagar innan vi köpte fiskar dit för att mjukstarta akvariumet lite och han utnyttjade hela ytan, blev inte stressad trots bristen på växter och en egentligen lite för stark pump. Han har än så länge ganska korta fenor vilket kanske är orsaken att han klarade det lite större blåset i pumpen. Faktiskt så lekte han i strömmen och såg ut att stormtrivas. Mina tidigare akvarium till mina kamphanar har legat på 50-60 liter. Att många har små akvarium till sina kampfiskar är för att djuraffären säger att det går hur bra som helst. Nu när jag köpte mitt Nano så försökte säljaren få mig att köpa ett på 14 liter och hävdade att det skulle gå hur bra som helst till en ensam Kampfisk. Men läser du på jordbruksverket är egentligen minsta rekommenderade ytan för en fisk 40 liter

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Lillyrod
12/4/17, 6:33 PM
#14

Ja 40 liter som minst säger de i "min" akvarieaffär också faktiskt.

Mysisa
12/6/17, 12:17 AM
#15

#14 imponerande att dom säger så i en affär, de vanligaste jag vart med om är att dom rekomenderar mycket mindre till ensamma bettor

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
12/6/17, 6:44 PM
#16

De har ett genuint fiskintresse och driver affären som hobbyverksamhet. De har andra jobb också : )

Upp till toppen
Annons: