Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2005 ggr
mallimalli
11/29/17, 11:54 AM

AKUT! Vad har hon på ögat??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag steg upp idag så hade min fina Scalare hona nånting genomskinligt hängande från ögat?! Var är det här och hur får jag bort det??

Annons:
Lillyrod
11/29/17, 5:40 PM
#1

Det ser ut som någon typ av infektion i ögat. Svårt att säga vad det kan vara. Såna här saker kommer ofta om det är något tokigt med vattnet. Har du kollat nitrit eller andra värden? Hur ofta gör du vattenbyten? Det är sådant som kan påverka.

Draken
11/30/17, 8:01 AM
#2

Infektion skulle jag tippa på, det eller en tumör, men en tumör brukar inte visa sig bara över natten, är heller inte så vanligt på Scalare.

Har samma frågeställning som inlägget ovan. Har du kollat vattenvärdena och har du gjort vattenbyten ?

Hur stort är akvariumet som scalaren går i, är den själv eller har den kompisar (andra scalarer)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mallimalli
11/30/17, 9:56 AM
#3

#1 hur kollat jag nitrit?? Jag gjorde vattenbyte för bara nån vecka sen, när jag köpte en till Scalare. #2 det är ca 80 liter. För nån vecka sen dog min stora mal, och då hade jag bara en Scalare och en diamant tetra kvar heheh xD Så då köpte jag en kille till min Scalare så dom fick leka lite (misslyckats än så länge), men när han kom i så fick han grumliga ögon på bara nån timme och nu är det genomskinligt ludd överallt, oså då hennes konstiga öga :(

Lillyrod
11/30/17, 7:09 PM
#4

Dina skalarer vill definitivt ha större kar. Mycket större kar. Jag tror problemet ligger i vattnet. Att köpa nya fiskar när de gamla dör och du inte vet varför är inte så snällt mot fiskarna.

Ett dropptest för nitrit är något man ska ha hemma. Det är ett gift som kan bildas i karet vid t ex överbelastning pga för mycket fisk och/eller mat. 

Vatten bör man byta ca 30% varje vecka för att det ska hålla sig friskt i karet. Just nu är dina fiskar sjuka och det är jättesvårt att säga vad det är men att något är fel med vattnet är jag nästan helt säker på.

Draken
12/2/17, 9:29 AM
#5

Scalarer skall ha minst 240 liter, och då skall höjden på karet vara minst 50 cm. Ditt kar är överbelastat och det är därför dina fiskar inte mår bra, och risken är stor att du även har nitrit i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mallimalli
12/6/17, 1:23 PM
#6

Ojdå! Det har jag inte ens tänkt på… Men jag har börjat byta vatten oftare iaf :) jag hörde med en akvarist och han påpekade även att jag inte skulle fylla på med ljummet vatten (som nybörjare tänkte inte jag så långt utan fyllde bara på med samma temperatur vattnet i akvariet brukar ligga på), hälla i mer salt oså fick jag råd att köpa aquasafe. Jag fixade allt detta i helgen (bytte vatten, hällde i mer salt och lite aquasafe) och allt ser redan mkt bättre ut :D Så ska göra likadant nu till helgen, oså får jag försöka hitta ett större kar :) Men kan jag ha en massa andra fiskar i även om jag vill att scalarerna ska leka? För två scalarer och en liten tetra i ett 150+ l akvarie känns lite fattigt :P

Annons:
Cecilia.S
12/6/17, 2:26 PM
#7

Om du ska köpa ett nytt akvarium är det jättebra, men tänk på att skaffa ett akvarium på MINST 240 liter, ca 50+ cm högt. Om du inte har plats för det är det bättre att sälja/ge bort din Scalare :) Att få Scalarer att bilda par och leka kan vara svårt, de är kräsna och väljer försiktigt en partner som fe sedan är trogna länge. Därför kan det underlätta att skaffa en grupp på ca 5-7 ytterligare jämstora individer. Det par som bildas kan du behålla och resten ge tillbaka om du får ha dem på lån. Tänk dock på att du bör kunna flytta tillbaka den del av gruppen som du inte ska ha kvar, då flera individer i ett 240 liters kan bli trångt. Speciellt vid lek. Tetran vill inte heller vara själv, de trivs bäst i stim med artfränder. För övrigt bör du vänta med att skaffa in mer fisk tills det (framtida) nya karet har blivit stabilt och en bra bakteriekultur har byggts upp. Det tar ett tag, flera veckor eller månader, så du får inte ha för bråttom :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
12/6/17, 8:20 PM
#8

Scalarer bildar par för hela livet. En grupp på 6-8 individer är att föredra, och ENDAST om du har tillräckligt stort akvarium.

Mina scalarer bor ensamma i biotopakvarium, men då har jag en grupp på 11 scalarer i varierande storlek. Jag kommer även flytta ut ett eventuellt par till ett större akvarium om det skulle bli nödvändigt.

Men som Cecilia skriver i inlägget ovan, scalarer kan vara riktigt kinkiga i val av partner. Så det är inte ens säkert att det blir ett par av mina 11.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mallimalli
12/8/17, 5:49 PM
#9

#7 #8 Tack för tipsen! Mina har redan bildat par, dom har bara inte riktigt luskat ut hur man gör än så dom bara äter upp äggen xD Jag ska skaffa fler tetror till min ensamma stackare, det är bara en större sort av tetra och det har dom bara i en butik en bra bot bort :(

Lillyrod
12/8/17, 6:57 PM
#10

Du kan alltid be din närmaste butik att beställa hem de fiskar du vill ha. Det brukar inte vara några problem och det är sällan det kostar något extra.

Draken
12/9/17, 11:05 AM
#11

Innan du köper fler fiskar, så tycker jag du skall se till att du inte har något problem med vattnet, och att du flyttar på dina scalarer som går alldeles för trångt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mallimalli
12/9/17, 2:14 PM
#12

#10 jaha smidigt! Tack för tipset :D #11 allt ser redan mkt bättre ut med kallvattenbyte, salt och aquasafe :)

Upp till toppen
Annons: