Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 2725 ggr
usvead
2017-11-29 06:05

Lavasten, bra eller dåligt

Efter en smärre förrådsrensning hittade jag en stor lavasten. När den användes så låg den nog bara i karet i syfte att vara dekorativ och jag hade heller inga fiskar med långa fenor som kunde gör sig illa på den skrovliga ytan.  Funderar nu på att återanvända den eller de, den är numera delad i två. 

Har googlat men inte hittat något speciellt förutom att lavasten är lätt (väger i princip ingenting) och att man med lite god vilja kan få fast någon växt men i övrigt?! 

Påverkas vattnet på något sätt? Har i bakhuvudet att jag läst någonstans att lavasten har en positiv inverkan på vattnet men stämmer det? Renas vattnet, höjs/sänks ph eller vad?

Annons:
Mateoz
2017-11-29 07:21
#1

Jag tycker lavasten är bra. Det är billigt och har inte direkt någon inverkan på vattnet vad jag vet. Däremot eftersom att den är så porös, fungerar den väldigt bra som ett extra biologiskt filter. Det finns folk (även jag) som använder krossad lavasten som biologiskt filtermedia. Det enda jag kan tänka på som kan vara negativt är att den kan vara vass och kanske skada någon fisk? Det har aldrig hänt mig och vad jag har sett är det väldigt många som har lavastenar i akvariet och verkar nöjda :).

Draken
2017-11-29 08:16
#2

Lavasten används ofta som biologiskt filtermaterial. Jag tycker de är fina, lite osäker dock, om fiskarna kan göra illa sig om de "kliar sig" mot inredningen.

Jag funderar på om jag skall ha lavastenar i mitt nya kar, det är jättesnyggt med sånna i karet :) Det är ju också väldigt enkelt att bygga upp kreativa grottor o.l av just lavasten, eftersom de är så skrovliga, och inte väger någonting ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2017-11-29 09:55
#3

Älskar lavastenar! Men det man bör tänka på är att ha "Hårdhudade" fiskar då lavasten har en tendens att vara rätt vass.
Jag har alltid lavasten om jag har malawi då det är sjukt lätt och bygga med, samt att Malawi cikliderna har hårdare fjäll än många andra fiskar, så skrapar dom sig emot lavastenarna blir det sällan eller aldrig några sår.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: