Annons:
Etiketttetror
Läst 1807 ggr
Mysisa
2017-11-29 01:05

Hyphessobrycon ospecificerad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Köpte lite fisk till 200 liters karet.
Började med en stimfisk, 7 st tetror får mjukstarta.
Jätte trevliga småfiskar men vi vet ingenting om dom mer än att det är en tetra, det säger iofs ganska mycket om vilka förutsättningar akvriet bör ha för att dom ska trivas.
Säljaren kunde inte svara på hur stora dom kommer bli eller hur dom kommer utvecklas alls, men denna gång berodde det inte på allmänt okunnig personal utan just denna tetra är tydligen väldigt ny i handeln, så pass ny att den inte har fått ett namn ännu.
Om detta är ett försäljningsknep så måste jag ge honom poäng för kreativitet iaf 😃
Att det är en Hyphessobrycon ser man utan att tveka iaf 
Ovsett så ska det bli spännande att följa dessa småttingar

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Draken
2017-11-29 08:11
#1

Har aldrig sett denna tetra i handeln, så det kan nog kanske stämma att den är ganska ny ?

Den påminner (i kropp och fenor) en hel del om Fantomtetra och Rosentetra dock). Men färgen stämmer inte, men man kanske kan kalla den "grön fantomtetra"😉

Jättesnygg var den i varje fall 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
2017-11-29 16:36
#2

Tills någon lyckas artbestämma den så kommer jag se på den som ny och okänd :P

Den tetran jag tycker att den är mest lik är rödryggs tetran., men färgen stämmer verkligen inte alls
Tycker dom ser mer gula ut än gröna, men dom har nog inte färgat ut helt än så kanske dom slutar åt de gröna hållet

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
2017-11-29 17:52
#3

Min första tanke när jag såg bilden var blek Rosentetra. Har du haft dem så länge att de hunnit komma tillrätta och färga ut?

Mysisa
2017-11-29 23:58
#4

Rosentetra är det inte, dels är dom för stora, 4-4,5 cm och dom ska vara unga så dom kommer växa mer. Dels stämmer inte färgen, just nu ser kroppen gul/grön ut men har bara haft dom i ett dygn så dom har inte färgat ut riktigt än

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
2017-11-30 08:18
#5

Pumpen pajade igår eftermiddag i detta kar, lagade pumpen och gjorde ett vattenbyte på 10% men ändå tycker jag att färgen gått tillbaka på detta gäng och dom är nu lika bleka som när jag köpte dom.
Så typiskt att tekniken inte vill fungera just när det är som viktigast.

minavitas.wix.com/kennel

Draken
2017-11-30 08:22
#6

Ge dem lite tid. Är de dessutom unga, så kommer nog färgen så småningom :)

#3 Just min tanke, blek Rosentetra eller fantomtetra ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Mysisa
2017-11-30 08:53
#7

#6 Nu när jag haft en paus på så flera år är jag lite extra nojig i uppstarten här, men det är nog som du säger, dom behöver bara lite tid :)
Ska bli spännande att se när dom färgat ut ordentligt om vi blivit grundlurade.  Sambon som valde fisken bryr sig inte ett dugg om det är Rosentetra eller fantomtetra eller en ny sort och jag som måste ta hand om dom bryr mig väl inte heller mer än att jag vill veta vad dom behöver för att må bra.
Som tur är har de flesta hyphessobryson liknande förutsättningar så oavsett vad vi har i karet kommer det nog gå bra

minavitas.wix.com/kennel

Draken
2017-12-02 09:07
#8

Jag tror det kommer bli jättebra i slutänden :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
2017-12-05 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Nu har dom färgat ut bättre. Tyvärr verkar dom rädda för kameran och blir "stressbleka" så fort jag visar mig med den 😂
Jg får ha kameraterapi med gänget 
Ryggfenan på de flesta är röd svart och vit övre halvan av övre delen av stjärtfenan är klar röd resten av stjärtfenan har inte fått färg än.
Analfenans nedre kant är klart röd, närmare kroppen ser den mer blålila ut.
Kroppens främre halva är gul, den bakgre halvan har en liknande färg som analfenan övre halvan av ögonen är röda.

Dom verkar ganska känsliga för nitriter, varje mogon när jag vaknar så är dom mycket blekare än på kvällen när jag går och lägger mig. Har gjort ett 10% vattenbyte dagligen sen dom släpptes ner.
Strax efter vattenbytet så börjar färgen komma tillbaka.
Så jag tror inte dom kommer färga ut helt och hållet innan jag fått karet att ha ett stabilt vattenvärde

minavitas.wix.com/kennel

Draken
2017-12-06 08:30
#10

De är jättefina. Ser nästan ut som en korsning mellan Fantomtetra och Rosentetra 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2017-12-10 04:09
#11

#9 Kul att du visar dessa!  

Är det inte bara den vanliga "morgontröttheten" som påverkar färgen på morgonen då? 

Väldigt många fiskar "släcker" ju sina färger under natten, dels för att inte synas lika bra, dels för att spara energi och det tar ju en stund för dem att sätta igång färgerna igen när lyset "helt plötsligt" slås på.

Mysisa
2017-12-10 22:25
#12

#11 nej vattenbytet har jag gjort runt 16-17 på eftermiddagen så morgontrötta tror jag inte att dom är 😃karet var väldigt nystartat när dessa kom hem så jag har haft lite högt med nitriter

minavitas.wix.com/kennel

hejkomochhjälpmig
2017-12-10 22:42
#13

#12 Haha, nä då är det ju inte det förstås! Jag missuppfattade och trodde du gjorde vattenbytet direkt när du såg att de var bleka. :)

Annons:
Mysisa
2017-12-10 23:14
#14

#13 ja jag formulerade mig kanske lite tokigt :P

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: