Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1075 ggr
Mysisa
11/26/17, 8:10 AM

Hjälp med mått m.m till ett nybygge

Är i tankarna att bygga ett större akvarium, eller snarare låta en glasmästare bygga.
Vet inte vilka mått som blir bäst.
Längnden ska vara 200 cm det är vi överens om djupet 60/70 och höjden 60/70/80
Jag är rädd att 80 blir för högt till ett akvarium som är 60 djupt (lutar mest åt 60 då 70 blir väldigt trångt där det ska stå)
Dels att det blir för tungt för en så liten yta att stå på och dels för att det kanske ser dumt ut med ett jätte högt akvarium och jag är osäker på om det finns fog för så högt.
Om bygget blir av så blir det en sydamerikansk biotop (då jag inte fick göra biotop i 200 liters karet vi har då det ska bli fisksoppa)
Den största fisken som ska bo där är isf en gibbiceps, sen blir det ciklider, antingen scalarer eller discus står högst upp på listan just nu.
Jag har aldrig haft ett så stort akvarium förut, är det svårt att bygga en bänk själv som håller för den vikten isf vad rekomenderar ni att man köper?
En lysramp på 200 cm borde inte vara så svår att få tag på tänker jag rent rent spontant men om det är det så önskar jag tipps på alternativ belysning.
Skulle även uppskatta tips på pump och doppvärmare.
Just nu är detta bara i planeringsstadiet, vi måste räkna dels på kostnader för bygget och dels på utrymme i huset.
Vi är mitt uppe i att bygga ett nytt rum så får det inte plats med nåt akvarium där när det är klart så kommer vi inte kunna bygga något.
Alla tips och råd angående att bygga eget från grunden är varmt välkomna.
Länkar till bra sidor att läsa på, egna erfarenheter, tankar och idéer.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Mateoz
11/26/17, 9:36 AM
#1

Kul projekt om det blir av! Har du kollat om golvet klarar vikten? Ett akvarium med måtten 200x60x60 kommer väga mer än ett ton fyllt med vatten och dekorationer. Själv tycker jag inte det ser så dumt ut att ha ett högt akvarium men jag skulle föredra att ha mer djup än höjd på akvariet och tror även fiskarna skulle föredra det också. Ju högre akvariet blir desto tjockare glas behövs, därför kan ett lite högre akvarium vara mycket dyrare än ett lite lägre akvarium med större bottenarea. En annan sak att tänka på är att högre kar behöver starkare belysning.  Om du skulle köra på måtten 200x60x60 finns redan "färdigbyggda" kar som antagligen blir mycket billigare att köpa in än att specialbeställa från glasmästaren. 

Att bygga en egen ställning av träreglar blir oftast billigast. Har du sett The king of diy på youtube? Han har bra guider på hur man bygger en stark ram av träreglar. Har själv använt hans design på bänkar och är mycket nöjd, inga olyckor än 😉. 

Belysning kan du nog hitta begagnat till ett bra pris med lite tålamod och tur. Har du tänkt på vilken belysning du vill ha? Ska du ha lätta, avancerade eller inga växter alls? Led belysning är ganska dyrt vid inköp men du lär tjäna in den extra kostnaden på längden. De drar mindre ström samt du slipper byta lysrör om du skulle köra med t.ex t5/t8. Det finns också bra guider på hur man bygger egen ledbelysning. 

Vet att många använder fluval fx6 som ytterfilter till större akvarier och är mycket nöjda. Står på tekniska specifikationer att den ska klara akvarier upp till 1500 liter. Tror det kan vara bra att komplettera med en extra streamer i ett så stort kar. Men det beror självklart på vilka fiskar och vilken miljö du vill ha. 

Länkar video till akvariebänken: https://www.youtube.com/watch?v=wPMn0xXjZF4

Han har fler videor på sin kanal om diy byggen. Så om du inte redan sett dem rekommenderar jag att du gör det :)

Lillyrod
11/26/17, 9:49 AM
#2

Lecablock täckta med någon fin duk (lakan) är enkelt och ganska billigt som bänk. Håller definitivt ett tungt kar rätt placerade : )

Mysisa
11/26/17, 4:53 PM
#3

#1

Låter som att min magkänsla att högre blir sämre stämmer ganska bra då.
Glasmästaren vi har pratat med säger att han har byggt många akvarium till folk pga att det oftast blir bra mycket billigare.
Får se imorgon när vi får offerten vad han säger. Offerten  är dock basserad på måtten 200x60x80

Jag tittar inte på DIY videos så den biten får jag överlämna åt sambon som tycker det är kul sen får han styra och ställa bygget 😂

Just belysningen är väl inget som jag har tänkt försöka få så billigt som möjligt då bra belysning gör väldigt mycket för  det estetiska slutresultatet.
Med tanke på invånarna som är tänkta att bo där så kommer inredningen rikta in sig mer på stenar och rötter än på växter men blir det scalarer istället för discus så kommer jag plantera valisneria i huvudsak, om det överhuvud taget går att ha vallisneria med en gibbiceps utan att det slutar med att det flyter gräs på ytan.
Blir det diskusar så blir det mer sparsamt planterat och då med fokus på hållbarhet på växten.
Men jag känner att det är lika bra att ha orderntlig belysning från start ändå om karets inriktning ändrar sig i framtiden.

Hur kollar man om golvet klarar tyngden?

#2 smart, fast lecablock kan vara väldigt fina i sig och behöver kanske inte döljas under en duk

minavitas.wix.com/kennel

Mateoz
11/26/17, 6:28 PM
#4

Det kan vara bra att se på ritningarna ifall det står något om hur mycket vikt golvet klarar och se hur golvet är byggt.  Ska akvariet vara på över eller undervåning, vad är huset byggt av?

Mysisa
11/26/17, 7:10 PM
#5

Enplansvilla som står på en betongplatta typ

minavitas.wix.com/kennel

Mateoz
11/26/17, 7:51 PM
#6

Isf bör vikten inte vara något problem :)

Annons:
Mysisa
11/28/17, 1:19 AM
#7

Första offerten är inne nu, 8700 för de största måtten, väntar fortfarande på svar från några fler

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: