Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2990 ggr
Kimx
11/22/17, 4:35 PM

Akvastabil vs Juwel

Hej! Skall snart införskaffa nytt större akvarium, valet står mellan Juwel Rio 400 och Akvastabil Fusion 576l.. synpunkter? Akvastabil är ca 500€ (5000kr) dyrare än Juwel.. Skulle helst undvika ytterfilter.. har funderingar på filterhörna av BTN slimline ifall jag det skulle bli Akvastabil karet.. Är det skillnad i kvalitet mellan Juwel och Akvastabil karen?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Mateoz
11/22/17, 5:13 PM
#2

Jag har ett juwelkar och är mycket nöjd med den. Har även sett akvastabil i butik och den verkar också vara väldigt välbyggd. Den största skillnaden är väl att akvastabilen har en ram av aluminium vilket är starkare och borde hålla bättre/längre än juwels plastram. Har hört mycket bra om både akvastabil och juwelkar så vilken du än väljer kommer du få ett bra akvarium av bra kvalité.

Kimx
11/23/17, 1:50 PM
#3

Okej, Har tyvärr inte sett Akvastabil i verkligheten :( Det som lockar är att det är 60cm djupt.. Juwel 51cm.. SVÅRT att välja rätt!

Cecilia.S
11/23/17, 5:53 PM
#4

Jag tog bort bilderna. Det är förbjudet att använda andras bilder utan tillåtelse, det kan sajtvärden få böter på. Det är ett svårt val i valet och kvalet med akvarium. Om jag vore du - och plånboken skulle tillåta den kostnad som det skulle bli - hade jag funderat över vilka fiskarter jag vill ha. Har du någon favorit? Om så är fallet kan du satsa på det större karet om den volymen krävs för arten. I annat fall satsa på juwelkaret som är betydligt billigare, om det skulle passa volymmässigt. Jag själv har ett Juwel-akvarium och är super-nöjd med det. Det enda jag skulle vilja kommentera i ditt inlägg är väl dock det med filter: ytterfilter är nästan ett måste om du ska få en bra cirkulation. Varför vill du så gärna undvika det?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
11/23/17, 7:26 PM
#5

Jag skulle välja akvastabil. Jag har aldrig haft ett Juwelkar och skulle aldrig köpa ett. Jag gillar inte måtten. Fiskar simmar fram och tillbaka och inte upp och ner. Juwels kar är höga och korta det är det jag ogillar.

Kimx
11/23/17, 9:50 PM
#6

Har ytterfilter i mitt 240l, men har ändå gillat innerfiltret bättre.. + att de är mindre risk för läckage med innerfilter.. Borde inte en filterhörna byggd av BTN slimline fungera hyffsat? Tänkte ha sydamerikanska fiskar, Tetror, Dvärgciklider, kanske några scalarer mm.. T.o.m. ett likadant filter som Juwel 450 har borde väl också fungera i det större Akvastabil om man uppgraderade pumpen till 1500 l/h ..8l filtermaterial enl. Juwel

Annons:
Mateoz
11/23/17, 9:58 PM
#7

Jo, filterhörnan borde funka. De roliga med att bygga filterhörna av btn är ju att du kan anpassa den som du vill :). Såna filter kan vara väldigt effektiva och även snygga.

Kimx
11/24/17, 6:09 AM
#8

Det man kanske kan tänka på med Juwels mått är att ramen är rätt bred. Iaf uppe.. Vårt Rio 240 är 55cm högt, men själva frontglaset 42cm högt…

Kimx
11/24/17, 10:59 AM
#9

Månne det räcka med ett filterhörn i 576l? Gjort av en 50cm? Bred BTN slimline? Borde rymmas en hel del filtermaterial i ett sådant hörn…? Hur fungerar det annars om man borrar hål i insugsslangen på ett ytterfilter.. stannar filtren ifall vattennivån sjunker till hålet och det börjar suga luft? T.ex om en packning börjar läcka… kommer det tillräckligt med luft för att filtren ska stanna?

Draken
11/25/17, 7:08 AM
#10

Jag skulle rekomendera ytterfilter till de volymena du vill ha på akvarium. Visst kan man få tag på powerheads och pumpar som pumpar runt och ger bra cirkulation, men det kommer ju bli skitigt ganska omgående, du får ju göra ren filtren mycket oftare. Och då störs ju även balansen i karet.

Du får ju också tänka på att innerfiltren blir ganska skrymmande, ju större filter, ju mer plats tar de från akvariumet. Även om du nu bygger en filterhörna, så blir det ju i alla fall plats som tas från akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kimx
11/26/17, 12:02 AM
#11

Beställde ett vitt Juwel Rio 450 idag :) Ska försöka hitta på nåt liknande som mitt 125l men i en aningen större version :)

Kimx
11/26/17, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
Mateoz
11/26/17, 6:22 AM
#13

Gattis! Är det ditt kar på bilden? Är otroligt snyggt 😍

Annons:
Kimx
11/26/17, 9:26 AM
#14

Tack :) Joo det är mitt lilla 125 liters akvarium :)

JoakimJansson85
11/26/17, 11:10 PM
#15

Riktigt snyggt! Bra inspiration! :)

Draken
11/27/17, 9:13 AM
#16

Riktigt snyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kimx
11/27/17, 3:34 PM
#17

Tack! Roligt att ni gillar det :)

Erratic_Eagle
12/2/17, 6:14 PM
#18

skitsnyggt

Upp till toppen
Annons: