Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 2852 ggr
MabelTaurus
2017-11-21 20:01

Leka på kampfisk?

Hej! Familjen införskaffade i helgen ett nytt kar med två riktigt praktfulla Kampfisk hanar. Den tidigare ägaren berättade att den ena är en marble (men vet ej vilken fenform den har?) och den andra är nästan en half moon. Håller ni kunniga människor med? Sen undrar jag även; om man skall leka på dessa herrar, bör honan vara av samma sort som hanen? Har honans färg någon betydelse? När jag lekte på mina veiltails valde hanen (som var royal blue) en turkos hona över en röd. Har det en biologisk förklaring bakom sig (blå fisk föredrar blå partner), eller var det en ren smaksak från hans sida? Tack tack för svar

Annons:
MabelTaurus
2017-11-21 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Marble hanen

MabelTaurus
2017-11-21 20:02
#2
MabelTaurus
2017-11-21 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nästan half moon

Erratic_Eagle
2017-11-21 20:21
#4

har du två hanar ihop!!😮

MabelTaurus
2017-11-21 20:59
#5

Nej då! Det var en vägg emellan dem. Men nu har den ena flyttat till ett helt eget kar.

Erratic_Eagle
2017-11-21 21:01
#6

ok, bra😃

Annons:
Mysisa
2017-11-21 22:44
#7

Marble hanen är halfmoon och den andra är dumbo halfmoon Om du ska odla kampfiskar så väljer du ut EN hona till hanen och sätter ihop dom enbart för lek i ett separat yngelakvarium. Direkt efter lek så ska honan bort och hanen lämnas kvar några dagar för yngelvård. Vilken hona du väljer beror ju på vad du vill ha ut ifrån kullen. Väljer en annan färg än hanen så kan du inte veta alls vad avkommorna får för färger Väljer du en med samma färg så finns det chans att det blir yngel med samma färg men det beror också på vilka färger som ligger bakom både hona och hane Vilken fenform du väljer till honan beror också på vad du vill få ut från kullen. Det går att blanda plakat och halfmoon för att få en plakat halfmoon form på fenorna tex men det tar flera generationer för att få olika combtails snygga. Jag hade valt en halfmoon hona till båda pojkarna. Dumbo är snyggt men det är svårt för fisken att simma med de stora fenorna

minavitas.wix.com/kennel

MabelTaurus
2017-11-22 08:56
#8

#Mysisa Tack för väl utvecklat svar! :) Okej, då kör jag på half-moon hona! Om jag hittar någon :/ De flesta honorna jag ser i fiskaffären är veiltails. Bör man kanske ta kontakt med en odlare, eller är det bara att vänta tills fiskaffären får in en half-moon hona tillslut? Är de annars vanliga?

Mysisa
2017-11-22 09:06
#9

Att vänta på att djuraffären får in en halfmoon hona kan nog ta tid.
Oftast så brukar honorna säljas som just honor och varken färg eller fenform är speciellt intressant för butiken att nämna.
De vanligaste fenformerna i djuraffären är veiltail, plakat och crowntail.
Det borde gå att beställa en halfmoon hona på en större kedja som tex arken zoo, men det är alltid bättre att köpa från en seriös odlare om man har tänkt att odla själv

minavitas.wix.com/kennel

Erratic_Eagle
2017-11-24 12:18
#10

en fråga: hur vet man att sin hane är klar för lek?

Mysisa
2017-11-24 13:39
#11

#10 När han är lagom rund och go och bygger skumbon i rasanade fart

minavitas.wix.com/kennel

MabelTaurus
2017-11-27 18:55
#12

Skulle jag kunna ha kampfiskhonan i mitt 125 liters kar tillsammans med.. 9 st Platy 2 st Guppy hanar (med stora fenor) 2 st röda honungsguramis 3 st Gaffelstjärts-regnbåge 1 st Eldstjärt (4 cm) Kan Guppy hanarnas stora fenor skapa problem? Samt jag har hört att både Platy och Guppy kan naffsa på fenor, stämmer detta?

Mysisa
2017-11-27 23:21
#13

Borde kunna gå bra. 
De fiskar som du har är fredliga så dom kommer inte skapa problem för henne åtminstonde.
Du tänker helt rätt när det gäller guppysarna men det gäller främst hanar. Vissa honor kan vara lika tjurskalliga som hanar och går därför inte att hålla tillsammans med andra kampfiskar, i undantagsfall kan dom även vara tjuriga mot andra invånare i karet.
Anledningen att man inte kan ha guppys med en hane är för att hanen tror då pga de stora fenorna att det är en annan betta hane som måste dödas.
Honan kan så klart också missta guppysarna för
kamhanar men det värsta som händer då är att hon blir romstinn om det inte är en sån där extrem tjurskalle dvs.

Jag har aldrig hört att varken guppys eller platys naffsar på fenor, utan tvärtom att båda två är "lite för snälla"
Kan det vara så att du tänker på att guppys inte ska hållas med andra fiskar som kan naffsa på fenorna pga deras långa fina fenor?
Om platys var fenbitare hade du nog märkt det på dina guppys.

Som sagt, det borde gå hur bra som helst, men om det visar sig att du får hem en riktigt tjurig hona så rekomenderar jag att ha en reserv lösning på vart du ska ha henne redan när du köper henne.

Om du ska odla så kommer du behöva ha ett yngelakvarium där fiskarna kan leka och senare ynglen kan bo i.
Jag skulle rekomendera att du har ett 50 liters uppstartat och redo utifall att, fungerar det att ha henne i det större akvariumet du har så har du lekkaret redo för när det blir dags

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
MabelTaurus
2017-11-28 21:40
#14

Tack tack! Kampfiskhanen går i ett 60L, tänkte att de kunde leka där. Sen flyttar jag honan till 125L och hanen till ett 19L som står tomt för tillfället.

Upp till toppen
Annons: