Annons:
Etikettmalar
Läst 1162 ggr
Mysisa
11/21/17, 8:55 AM

gissar jag rätt på mal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Känner att jag spammar forumet nu men jag vill ha koll på vad jag har för fiskar och nu känner jag mig som en nybörjare igen efter att ha haft intresset vilandes några år.
Jag tror att jag har 2 st L144 honor men skulle uppskatta lite medhåll där

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
[dynamitella]
11/21/17, 3:42 PM
#1

Bilderna du la upp ser ut att vara en Pterygoplichthys pardalis och Glyptoperichthys gibbiceps. 

L144 antar jag att du skulle lägga upp bild på, alltså blåögda gula ancistrusar.

Mysisa
11/21/17, 6:10 PM
#2

L144 är väl "vanlig " Ancistrus också inte bara de gula? Jag har en sån och insåg efter lite jämförelse med dessa att dom inte var jätte lika. Nu var bilderna jag tog fruktansvärt dåliga så jag hoppas att du tog fel på mal nu. Jag har verkligen ingen lust att ha så stora malar hemma

minavitas.wix.com/kennel

[dynamitella]
11/21/17, 6:25 PM
#3

#2
Du har rätt, sorry. Det var ett gäng år sen jag höll på med fiskar. Vi kallade de gula blåögda för L144 medans de vanliga bruna såldes som Ancistrus bara. 

Oavsett så är en av fiskarna absolut en gibbiceps. Den som sitter bakom pumpen kan vara en stor ancistrushona eller en liten pardalis. Ta gärna fler bilder och jämför dem sida vid sida också för att se om det är samma eller olika du fått.

Draken
11/21/17, 6:36 PM
#4

Frsta bilden är definitivt en Gibbiceps. Andra ser mest ut att vara en ancistrushona, men kan också, precis som Dynamitella skriver, en liten pardalis. Pardalisen blir också mycket stor, så du får nog se dig om efter ett annat hem till dina malar (åtminstone den ena,)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
11/21/17, 7:55 PM
#5

Jag han inte titta så noga på dom igår såg den ena och tänkte direkt Ancistrus hona och trodde båda var likadana. Blev lite snopen när jag tog en närmare titt på dom imorse. Hoppas den ena är en Ancistrus hona iaf då. "hon" gömmer sig just nu under en rot så "henne" kan jag inte knäppa kort på just nu. Här är iaf en lite bättre bild på den andra

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
11/21/17, 7:55 PM
#6
Annons:
Draken
11/22/17, 7:45 AM
#7

Kom inte med någon bild.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
11/22/17, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

mobilen som strular när jag försöker ladda upp bilder, när han kom fram från sitt gömställe såg tom jag att det är en gibbiceps utan att tveka.
Men nu kommer bilden iaf pluss 2 bilder till på den lite mindre malen där det förhoppningsvis är lättare att artbestämma den.

Lite OT men sött, jag sa till sambon igår att den ena måste flytta, (och eventuellt den andra också) han frågade varför och jag berättade vilken art det är och vad den kräver. Han trodde inte på mig för att dom vi köpte akvariumet av hade minnsan köpt fisken för att ha i det här akvariumet 😛
Jag stoppar honom från en massa fiskar han vill ha som behöver större utrymme och han tror att alla som köper fiskar förutom han har den kunskapen alternativt att han inbilar sig att alla alltid får rätt info ifrån affären där dom köper fisken

minavitas.wix.com/kennel

[dynamitella]
11/22/17, 11:37 AM
#9

Ok. 

Den mörka är en pardalis och den ljusare är en gibbiceps.
Ta dem tillbaka till affären och börja inte lyssna på din sambo. Han har fel.

Lyssna inte heller på djuraffärer. Läs på själv och gå inte ut med en fisk i en påse utan att vara helt säker i förväg vad det är du köpt, hur stor den blir och vilka vattenvärden den vill ha. :) Googla i minst en dag innan du bestämmer dig för fiskköp, så ska det nog gå bra i framtiden.

Här kan du visa din man att fiskarna blir stora. Du kan dra fram fakta om han är sådan igen :) Det är vanligt, och fiskar dör som konsekvens, därav att jag är lite hård här och inte alls tycker att det var sött.

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318

Mysisa
11/22/17, 1:48 PM
#10

1.  Jag kan inte ta dom tillbaka till en affär när dom inte kommer från en affär utan ifrån en privat säljare som uppenbarligen har noll koll på fiskar så att lämna tillbaka fiskarna dit är inget alternativ.
Även om dom kommit från en affär som lyckats lura min sambo att det är en klok idé att köpa 2 så pass stora fiskar till ett så litet akvarium så hade jag inte lämnat tillbaks dom där, varför ska jag låta en affär göra om samma misstag med samma fiskar 2 ggr och därmed riskera fiskarnas hälsa?
Fiskarna kommer att omplaceras givetvis, men privat till nåjag jag litar på och inte till någon skum affär.

2. Varför i hela friden skulle jag få för mig att lyssna på min sambo? Han har aldrig i hela sitt liv haft ett akvarium, jag har precis beskrivit hur naivt han ser på omvärlden med sina rosa skimrande glasögon som får hela världen att verka som en god plats för både fiskar och människor att befinna sig på. 
(Jag tycker att det är sött att han tror gott om folk då jag finns här och kan tala honom tillrätta du tycker att han är ett oanvsvarigt asface så vi kan lämna den diskussionen innan den blir otrevlig)
Jag däremot har erfarenhet och så pass mycket koll att jag reagerade på att något var fel.
Akvariumet och fiskarna hade lika gärna kunnat hamna hos någon som har lika dålig koll som den min sambo köpte sakerna utav.
Nu reagerade jag på färgen på gibbicepsen och tog mig en närmare titt och kände direkt att något inte stämde.
Det finns ungefär 700 tusen olika malar så jag kan inte alla i huvuder speciellt inte efter en paus på 5 år från fiskar och ber därför om hjälp

Det här är min sambos första akvarium, jag finns här och stöttar honom , när han vill ha en fisk som inte passar så säger jag stopp och han lyssnar på vad jag säger även om han tycker att jag överdriver väldigt mycket om fiskars behov då han enbart ser fiskar i djuraffärer annars och djuraffärsfiskar bor för litet men det har inte han förstått än.
Det börjar gå in i hans huvud då ägaren till den djuraffären vi oftast går till faktiskt har förvånandsvärt bra koll så när vi är där och han pekar på alla fiskar han vill ha och jag säger nej så förklarar ägaren för honom varför det inte fungerar.

Att googla en dag innan man köper en fisk var väl kanske inte det bästa rådet du kunde ge.
För att ha nytta utav google så måste man ha koll på vad man letar efter och ungefär vart man ska leta.
Om man bara googlar lite på måfå så kan man hitta "roliga" komentarer som, 

-Jag har min Guldfisk i ett 54 liters och det går jätte bra så 100 liter är absolut inte för litet för 3 st

- Jag har en Kampfisk hane och 4 honor i ett 100 liters akvarium, det går hur bra som helst man ser genast vem som är bossen då han spänner upp sig för honorna och jagar runt dom, så härligt att se

- Mina påfågelciklider är jätte snälla mot min silverhaj men silverhajen är en liten fegis och gömmer sig bakom pumpen, funderar på att köpa fler silverhajar men då jag redan har 5 påfågelciklider är jag rädd att det blir fullt i mitt 200 liters akvarium.

Zoopet som du länkar till innehåller vanligtvis någorlunda vettig information men då gäller det att veta att man inte ska läsa kommentarerna under beskrivningen då dessa ofta innehåller briljanta kommentarer som jag gett exempel på ovan.

Hård vet jag inte om du är när du ger mig råd som att lämna tillbaba till affären där fiskarna riskerar att gå dåliga öden till mötes och att googla innan jag köper fisk i framtiden.
Men ja du har helt rätt i att många fiskar dör i onödan för att folk köper utan kunskap.
De här malarna behöver du inte oroa dig över, så länge dom är kvar här så kommer dom tas om hand om, idag är dom ca 10-15 cm och klarar sig därför utmärkt ett tag till på den ytan som dom har tills jag hittat ett nytt hem till dom

minavitas.wix.com/kennel

[dynamitella]
11/22/17, 2:37 PM
#11

Jag utgår från alla mina tidigare erfarenheter när jag ger råd. Vad jag menade med att googla först var självfallet eftersom jag trodde att du gått till en djuraffär och trott att du köpt Ancistrus när det i själva verket inte var så.  Det är supervanligt.

Eftersom du verkar bli defensiv så lämnar vi det här.

Mysisa
11/22/17, 7:19 PM
#12

När jag skriver: 
 "Han trodde inte på mig för att dom vi köpte akvariumet av hade minnsan köpt fisken för att ha i det här akvariumet Lipar

Jag stoppar honom från en massa fiskar han vill ha som behöver större utrymme

och

han tror

att alla som köper fiskar förutom han har den kunskapen alternativt att

han inbillar sig att alla alltid får rätt info ifrån affären

där dom köper fisken "

Så inbillar jag mig att det framgår att vi har köpt akvarium med tillhörande fiskar av en privat person som sambon tror har koll på att fiskarna får plats i ett så litet kar. 

Alltså inte från butik.

Jag inbillar mig också att det framgår att jag stoppar honom så gott det går från att köpa för stora fiskar. De här fiskarna köpte han osedda med beskrivningen algätare.

Jag tycker också att det framgår att jag är medveten om att butiker sällan har koll.

Så jag förstår inte varför du får för dig att jag skulle lyssna på honom eller på den imaginära butiken du tycker missköter fiskar men ändå ska ha tillbaka dom här.

Ja jag blir deffensiv när folk inte läser vad jag skriver utan fabulerar ihop en egen liten story om vad som har hänt och ger råd utifrån det.
Jag förstår att du har fiskarna bästa i åtanke men ett litet tips inför framtiden är att skräddarsy dina råd utefter problemet som finns istället för utefter de problemen du är mest van vid

minavitas.wix.com/kennel

Draken
11/23/17, 9:23 AM
#13

#11 Nu bryter jag in här. TS skriver tydligt att hon försöker stoppa sin sambo från att handla hejvillt, Hon skriver även tydligt att hon reagerade på att något var fel, hon skriver i klartext att hon skall omplacera fiskarna, men vill inte skicka dem till butik, då de förmodligen gör samma sak igen. Hon är även tydlig med att akvariumet och fiskarna INTE är köpt i butik.

Det finns ingen anledning att upprepa att hon (eller hennes sambo) gör fel. De har inte gjort något fel, utan TS försöker lösa problemet, och jag tror nog att TS känner sin sambo bäst och kan styra upp.

#12 Fortsätt kämpa på, du gör helt rätt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Mysisa
11/23/17, 4:11 PM
#14

#13 Tack :)

minavitas.wix.com/kennel

[dynamitella]
11/23/17, 5:10 PM
#15

Du skrev: 

"Han trodde inte på mig för att dom vi köpte akvariumet av hade minnsan köpt fisken för att ha i det här akvariumet"

Jag läste:
"Han trodde inte på mig för att dom vi köpte akvariumet av hade minnsan sålt fisken för att ha i det här akvariumet".

Som du ser är ett enda ord i meningen tillräckligt för att jag skulle missuppfatta allt.

Min övriga respons gällande att inte lyssna på din sambo var förebyggande då du verkar vara nybörjare. Jag ska inte försöka hjälpa fler gånger. Det var väl hemskt vad känsligt ämne det verkar vara.

Lillyrod
11/23/17, 7:16 PM
#16

Det är lätt att missuppfatta det skrivna om man läser lite för fort. Du menar väl dynamitella och har fiskarnas bästa i sinnet det vet vi 🙂

Mysisa
11/23/17, 8:41 PM
#17

#15 Nja..

 Dom vi köpte akvariet av = privat person
Butiken vi köpte fakvariet  av = djuraffär

Du har inte bara läst fel på ett ord, du har slarvläst det jag skriver helt och hållet och lagt till egna betydelser. Förstår inte varför du ska fortsätta tjaffsa?

Ja det är ett känsligt ämne när du kommer med en översittar attityd och bestämmer dig för att jag är nybörjare för att jag inte har koll på hur alla olika L-malar ser ut.
Jag tycker inte om malar, jag använder mig av snäckor som städare istället och har gjort i säkert 10 år nu.

Att du helt plötsligt får för dig att någon är nybörjare ger inte dig rätten att slarvläsa och vara nedlåtande.
Jag är ringrostig och ointresserad av L malar i grunden

Jag vet att du är kunnig och erfaren så jag blev glad att du tog dig tid att svara eftersom jag vet att det du säger går att lita på.
Tråkigt att du har utvecklat en attityd under de åren jag har varit borta från detta forum

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: