Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 794 ggr
Olabjork
11/20/17, 7:48 PM

Parasiter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev först i räkforumet, men där e folk inte lika benägna att svara🤨 TILLFÄLLIGT räkakvarium på bilden… haha Jag har ett 20 liters nanoakvarium med rili-räkor, har även haft ett par dräktiga guppyhonor där. Tyvärr fick mina Guppy parasiter i det karet, jag behandlade med dactymor men det dödade ju en stor del av räkorna. Stod inget på varken förpackning eller flaska att räkor dör av det! Hur tänkte dom där!? Så nu till frågan… hur behandlar man ett kar där största delen av invånarna inte tål dactymor? Som en början så har jag fiskat upp alla räkor och den enda guppyn som var kvar. Guppyn fick även ett saltbad iförrgår. Tömt och grundligt rengjort akvariet för att imorgon köpa shrimpsoil och starta om det från början. Mvh

Annons:
Draken
11/20/17, 8:12 PM
#1

Du har gjort det bästa du kan göra i ditt fall, alltå flyttat undan fisk och räkor och rengjort karet noggrant. Men vad jag är orolig för är om du har få¨tt bort smittan ordentligt, vet inte om parasiterna sätter sig på räkor …hoppas någon kunnig inom just det området  också svarar…..

Om parasiten sätter sig även på räkor, och behandlingen inte har tagit riktigt, så har du ju samma problem igen. Finns det ingen liknande medicin, som räkor tål så du kan behandla i det tillfälliga karet ? De flesta mediciner brukar ju krävas att man behandlar 2-3 gånger med några veckor mellanrum, för att få bukt med allt ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
11/20/17, 8:14 PM
#2

Vad är det för parasit? Finns det fler/andra mediciner som är verksamma mot den parasiten? Står det inte på flaskan att den kan vara farlig för invånarna så googla innan du använder medicinen. Ofta har någon annan redan gjort misstaget och talat om det 😉

Mateoz
11/20/17, 8:14 PM
#3

Tråkigt att det gick på det viset :(. Tror medicinen du använde kan ha innehållit koppar, och därför dödat många av räkorna. Dumt att det inte stod något om räkorna på medicinen!

Erratic_Eagle
11/21/17, 5:21 PM
#4

ska inte Guppy gå i mer än 20l??

Olabjork
11/21/17, 10:59 PM
#5

#4 Jag har mina Guppy i ett kar på 120 liter, de jag hade i mitt nanoakvarium var dräktiga och skulle få gå tillbaka till mitt 120liters när de ynglat av sig. Tror inte att alla använder sig av fullstora akvarium som yngelkar. Tack till er andra som svarat!:-) Kollar upp andra mediciner nu!

Upp till toppen
Annons: