Annons:
Etikettallmänt
Läst 1514 ggr
Mysisa
2017-11-20 14:01

vad ska jag ha för fiskar?

Min sambo fick för sig lite spontant att köpa ett till akvarium idag.
Så efter kl 18 ikväll så kommer det ett 200 liters hem till oss.Det bor redan 3 "algätare" där. Skulle gissa på L144 efter beskrivningen jag fått men min sambo kan varken upp eller ner på en fisk så det kan lika gärna vara något helt annat.
Jag har en 144 på ca 4 cm i mitt Nano kar idag som ska få flytta dit.
Men i övrigt har jag verkligen ingen aning om vad som ska bo där. 
Vi får förutom de mystiska fiskarna med grus växter och dekorationer men växterna ser ut att vara i plast på bilden, dekorationerna ser ut att vara i stil med "sjunket skepp i miniformat" typen. och grusbotten gillar jag inte så den kommer bytas ut till sand.
Så jag kommer med andra ord starta upp ett gammalt akvarium med bara sand i ikväll som det ser ut.
Kan jag ha ner malarna i akvariumet på en gång även fast jag inte kommer använda gruset som följer med?
Det följer med en pump så det filtret dom haft finns åtminstonde.
Om jag inte kan ha ner fiskarna på en gång vart ska jag göra av dom under tiden? Den ena malen är i storlek som en fullvuxen L144 så jag misstänker att den inte riktigt vill vara i mitt Nano Akvarium
Skulle vilja göra ett biotopakvarium av de här akvariumet sen men jag har vekligen inga idéer på hur det ska se ut så tips

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
PeG
2017-11-20 14:10
#1

Sätt fiskarna direkt i nya akvariet, låt bli att mata ett par dagar och håll sedan koll på kvävet. Du har sannolikt inget bättre alternativ. Vilken biotop vill du ha? Till viss del kan de befintliga malarna behöva påverka detta men om det inte är den biotop som du vill ha så kanske en viss flexibilitet är möjlig?

Mysisa
2017-11-20 14:20
#2

Nej det är väl de eller låta dom bo i en hink med vatten några dagar men det känns inte heller snällt

Eftersom malarna redan finns där så funderar jag på sydamerika. Finns massor med vackra ciklider som jag kan tänka mig att ha men har noll koll på vilka som fungerar ihop och växterna är en ren djungel för mig

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
2017-11-20 14:58
#3

Sitter och letar fisk för fullt här.
Jag skulle gärna ha någon Diskus, men då är 200 liter för litet.
Sambon vill ha scalarer, men akvariumet är bara 40 cm högt, sambon vill även ha nån form av haj, men jag tror inte att det finns nån som håller sig så pass liten att den kan trivas i 200 liter?
Jag börjar få slut på idéer nu

minavitas.wix.com/kennel

PeG
2017-11-20 19:18
#4

Sydamerika är stort men många tänker framförallt på Amazonas dvs sand eller grus med en massa rötter och kanske växter om fiskarna tillåter det. Gör en Google sökning på sydamerikanskt biotopakvarium så får du upp en massa information. Också när det gäller fiskar finns gott om alternativ. Själv gillar jag ciklider pga deras beteende och det finns ett antal som fungerar i ett akvarium av den storlek du har. Detta inkluderar både dvärgciklider och ett antal något större arter. Som du säger gillar scalarer lite högre akvarier och 40 cm är i minsta laget.

Draken
2017-11-20 20:07
#5

Det finns ganska många sydamerikaner som kan trivas i 200 liter, både små och lite större. Många kan man också ha växter tillsammans med.

Har själv flera olika sorters ciklider, både från syd och centralamerika. De är riktigt intressanta och har ett härligt beteende.

Det finns en art som heter regnbågshaj (Epalzeorhynchus frenatum) den blir inte så stor, men det faller på biotopen, om ni absolut skall ha sydamerikans biotop, de kommer från Asien. Dessutom så räknas de som aggressiva. Visserligen framförallt mot sina egna, men med åldern kan de även bli aggressiva mot övriga invånare.

http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/rainbowshark.php

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
2017-11-20 22:07
#6

Hur det blir med biotopen är lite oklart nu. 2 av malarna som följde med var L144 Den tredje är en mycket mindre sort som jag inte alls minns vad den heter just nu så vart den kommer ifrån vet jag inte. Växterna som var med var inte plast som det såg ut som på bild utan levande växter som jag inte heller vet vad dom heter och vet därför inte vart dom kommer ifrån. Jag försöker att övertyga sambon om nån ciklid, vi tittade på några olika idag men hans blickar föll hela tiden på fiskar som inte går att ha i ett så litet akvarium. Regnbågshajen tyckte jag verkade som en bra kompromiss men kan den bo med ciklider?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Mysisa
2017-11-21 00:46
#7

Nu har jag satt på hjärnan igen och inser att den lilla okända är ingen mal. Vi har en Sewellia lineolata i akvariumet. Eftersom det är en stimfisk så får jag väl snällt knata ner till affären och köpa flera. Så det där med sydamerikansk biotop kan jag glömma

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
2017-11-21 00:46
#8

Nu har jag satt på hjärnan igen och inser att den lilla okända är ingen mal. Vi har en Sewellia lineolata i akvariumet. Eftersom det är en stimfisk så får jag väl snällt knata ner till affären och köpa flera. Så det där med sydamerikansk biotop kan jag glömma

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
2017-11-23 01:58
#9

De 2 malarna som följde med karet har visat sig vara för stora för karet så dom ska flytta.
Strömgrönlingen letar jag kompisar till men det är svårt, är det jätte elakt mot den att flytta "honom" till mitt nano för att kunna köra på en biotop i "stora" karet tills jag hittat kompisar til honom åtminstonde ? sen kan han och gänget kanske få gå i det större karet och bryta av biotopen alternativt så får även han flytta till någon som har fler strömgrönlingar.
Jag hittade även några pytte små posthorn i det större karet när jag gick igenom karet och inredningen millimeter för millimeter i jakt på en fisk som försvunnit.

Så förutsättningarna jag har nu är ett 200 liters akvarium, 125x40x40 ganska hög PH för snäckornas skull. temperaturen ligger just nu på ca 26 grader.
Sandbotten, några stenar och rötter som eventuellt kommer bytas ut. Växterna vet jag inte alls vad det är för något men dom ska bytas ut. Just nu är dom där för att dom följde med helt enkelt.
Jag har lagt i några musselblommor från mitt nano då dessa är snabbväxande och det behövs nu
Vi ska köpa hornsärv för uppstarten och valisneria som är den enda växten vi är överens om att den ska få stanna.

Eftersom vi är inne på ciklider och att min Ancistrus ska flytta in så är tanken just nu iaf att inreda med mer stenar och rötter och hålla växterna till ett minimun.
Jag har googlat som en galning efter ciklider som kan passa. 

Helst vill vi ha flera olika ciklider i olika färger  så färgglada som möjligt de ska alltså vara så pass fredliga att det inte blir blodbad i baljan. Min sambo vill ha så stora fiskar som möjligt. Minsta han kan tänka sig är 10 cm

Trots allt googlande har jag inte hittat rätt fiskar än. Mycket för att jag verkligen inte har koll på vilka ciklider som är lätta att få tag på och jag har svårt att avgöra på beskrivningen om dom fungerar med andra fiskar/snäckor

Jag skulle verkligen uppskatta förslag på specifika fiskar som kan fungera här hemma.

minavitas.wix.com/kennel

Draken
2017-11-23 09:01
#10

Om du vill ha biotop, högre Ph och mer strömt (som linoleatan föredrar), och att ni skall hålla växterna till ett minimum, så varför inte köra på Malawi ? De är livliga, och de är färggranna (åtminstone hannarna) Däremot så får ni ju isf ta de mindre arterna.

Många fiskar på 10 cm minimum kan vara svårt att få till i erat akvarium. ETT par eller EN grupp ja, men inte mer än så.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
2017-11-23 16:21
#11

Jag har tittat på ciklider från alla områden lite extra på malawi och då mer specifikt mbuna men jag hittar inte rätt

minavitas.wix.com/kennel

Cecilia.S
2017-11-23 17:42
#12

Jag vet att arken zoo i Stockholm brukar ha en del strömgrönlingar hos dig. Om du har någon AZ butik nära dig kan du kolla där. Dom brukar även kunna beställa in arter efter önskemål (från grossister), kanske med en liten extrakostnad för servicen. Malawi skulle jag nog också vilja tipsa om. Dom funkar bra i de levnadsförhållandena som du beskriver. Samtidigt är de färgglada och livliga.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2017-11-23 19:19
#13

De små sydamerikanerna (ciklider) är fredliga men inte mot andra av sin egen sort. Därför är det svårt att ha dem tillsammans.

Jag har haft Apistogramma och älskar dem för deras sätt men de vill inte vara flera utan helst i par bara.

Annons:
Mysisa
2017-11-23 20:29
#14

Arken Zoo här nära håller på o bygger om och har därför ingenting hemma just nu men en annan djurbutik kommer att ta in snart.
Tror jag får ge upp ciklider helt. Var och köpte teststickor för att se hur vattnet mår när vi stoppat in fiskar för fort. Då helt plötsligt börjar sambon titta på små stimfiskar istället. 
Tror inte det kommer bli nån biotop utan en fisksoppa med alla möjliga ingredienser. 
Mycket velande fram och tillbaka med de här karet

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
2017-11-23 20:42
#15

Man kan få väldigt mycket influenser när man läser och/eller tittar på bilder på nätet. Det bästa är att ta ett djupt andetag och lugna sig. Det är ingen brådska. Ni behöver inte bestämma er idag. Inte i morgon heller. Läs, tänk och titta på bilder. Förr eller senare vet ni precis vad ni vill ha 😉

Mysisa
2017-11-23 21:42
#16

#15
Ett mycket bra råd som jag dagligen upprepar till min sambo. Det här är hans första akvarium så han är jätte ivrig att allt ska bli klart och tycker att jag är jätte tråkig som inte låter honom köpa hur mycke fisk han vill.

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
2017-11-23 21:52
#17

Det är inte ovanligt. Akvarister är INTE tålmodiga 😃

Mysisa
2017-11-23 22:26
#18

#17  Minst sagt 😛 Men de flesta lär sig efter ett tag att de lönar sig med tålamod

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: