Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1919 ggr
Hogstedt
11/19/17, 7:06 PM

Vilken sand?

Hej!

Imorgon kommer det förhoppningsvis ett nytt kar hit på 260 någonting liter. Jag skulle vilja ha en ljus fin sand till det som ser ut lite som sanden på sandstränder, alltså ljus och jämn i färgen. Gärna så fint som möjligt (planerar att ha corydoras och andra fiskar som kräver fin sand) men inte så fin att den blåser runt som attan och täcker inredning. 

Är det någon som har några tips på ljus, fin sand? Den måste inte nödvändigtvis vara vit, men ja, åt det tropiska sandstrands-hållet.

Annons:
Lillyrod
11/19/17, 7:14 PM
#1

Både Julas och Biltemas sand är precis det du söker. Finns ingen våt sand som blåser någonstans 😉

Hogstedt
11/19/17, 7:16 PM
#2

Haha låter väl logiskt när man tänker på att den ska vara våt, tänkte inte så långt. 😞

Hur mycket sand borde jag köpa? 

Och vilken av Julas och Biltemas är ljusast?

Mateoz
11/19/17, 7:28 PM
#3

Har för mig att biltemas sand är ljusast. Hur mycket sand som går åt beror på hur stor bottenarean är. Vet du måtten på det nya karet? Tror du iaf behöver 2 säckar.

Hogstedt
11/19/17, 7:32 PM
#4

#3 110x47 cm

Mateoz
11/19/17, 7:36 PM
#5

Om du kör på blästersanden bör 2 säckar på 25 kg räcka :)

Hogstedt
11/19/17, 7:41 PM
#6

Är det någon som har julas och/eller biltemas så att man kan jämföra? Julas tycker jag mest ser lite rödaktig ut på bilderna som jag får upp på google.

Annons:
Lillyrod
11/19/17, 8:34 PM
#7

Det beror lite på vilket ljus du har också. Jag tycker inte det är någon skillnad på de båda sorterna. Däremot är Biltemas avsedd för akvarium vilket Julas inte är. Något man ska tänka på.

#62 Biltemas sand med blå/rött ljus.

#68 Julas sand med samma ljus.

När man ser sanden i påsarna är de väldigt lika

Hogstedt
11/20/17, 12:30 PM
#8

Då blir det nog Biltemas om jag får tag i det

mats08
11/20/17, 6:12 PM
#9

#8 Tänk på att det är deras fogsand du ska köpa i så fall, och inte blästersanden (som för övrigt är indragen just nu då man funnit asbest i den). :-) Fogsanden: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Ovrigt/Sand-2000021665/

Draken
11/20/17, 7:32 PM
#10

Jag lkör själv Julas blästersand i alla mina kar, jag har inte haft några problem med den …MEN har hört mer och mer nu, att den kan vara  skadlig i långa loppet. Jag kommer köra biltemas fogsand när jag får hem mitt stora akvarium inom kort.

Se bara till att det står på påsen, att den är till för akvariebruk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hogstedt
11/20/17, 7:35 PM
#11

Den kommer ju i 16 kilos påsar, ska man köpa 2 eller 3 påsar?

Mateoz
11/20/17, 7:38 PM
#12

Du kan skriva in karets mått, önskad tjocklek på sanden och få beräknat hur mycket sand du behöver i akvariekalkylatorn. https://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

Hogstedt
11/20/17, 7:45 PM
#13

#12 Den funkar inte för mig, jag kan inte skriva in saker. Sidan typ fryser eller nåt, det registrerar inte rutorna som textrutor.

Annons:
Mateoz
11/20/17, 7:48 PM
#14

Ok, om du vill ha ett substrat djup på 5-10 cm, kommer det krävas 54 kg sand enligt  sidan. Hur tjockt lager sand vill du ha?

Lillyrod
11/20/17, 7:56 PM
#15

I mitt 222-liters hade jag ca 45 kg sand och det blev något för lite tyckte jag. Då har du något att gå efter iallafall.

Mateoz
11/20/17, 8:08 PM
#16

Tror tre säckar skulle vara en bra början, sen är det upp till dig om du vill ha mer eller mindre.

Draken
11/20/17, 8:40 PM
#17

i 240 litern har jag 2 säckar sand, alltså 50 kg. Det fungerar, men jag skulle vilja ha haft lite till i bakkant.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hogstedt
11/21/17, 10:45 AM
#18

Jag ska ju ha fiskar som gräver, och om de leker lägger ynglen i grävda gropar, så jag antar att 3 säckar är säkrast. Kanske t.o.m 4.

Draken
11/21/17, 6:22 PM
#19

Ja, skall du ha grävande fiskar, så är det bättre att ta fler säckar, så de har något att gräva i :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
11/22/17, 3:07 PM
#20

Finns ju också korallsand, men då måste man tänka lite på vilka fiskar man tänker ha iom att PH't går upp som bara den av korallsand, annars tycker jag det är den Snyggaste, mest Naturligt färgade sanden som finns =) MEN korallsanden kostar ju s**** också

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Hogstedt
11/22/17, 5:16 PM
#21

#20 Korallsand är ju den looken som jag är ute efter, men det är därför jag gräver runt bland biltema och Jula, pga priset. Försöker helt enkelt fejka korallsands-looken.

Draken
11/25/17, 7:14 AM
#22

Tror det kan vara svårt att få samma look/färg som korallsanden. Ciklidsanden har samma ljusa färg, men även den kostar skjortan. Men vill man ha billigare alternativ, så är det biltema eller Jula som gäller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hogstedt
11/25/17, 9:43 AM
#23

#22 Jag antar det. Om det hade varit ett nano det handlar om, eller kanske 54 L, så hade jag köpt äkta korallsand. Men när det handlar om ett kar på 250+L så tycker jag själv att det blir lite väl dyrt.

Draken
11/25/17, 9:50 AM
#24

Jag är osäker på vilket, men endera Julas eller Biltemas sand är en nyans ljusare än den andra (har för mig att det är biltemas, men är inte säker)

Jag är sugen på ciklidsanden när jag får mitt stora, men OJ vad det kommer kosta , så jag får nog nöja mig med den vanliga. däremot så funderar jag på om man kan köpa en säck av ciklidsanden och blanda upp med den andra. det blir ju inte helt ljust, men det blir kanske ytterligare en nyans ljusare än det skulle ha blivit med endast jula eller biltema ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
11/25/17, 10:19 AM
#25

Ljus eller nästan vit sand är det inte många fiskar som gillar. De vet att de syns väl mot den bakgrunden och blir skyggare. Ofta står det ju i artbeskrivningen att fisken vill ha mörkare sand för att trivas som bäst. I min akvarieaffär rekommenderar de inte den vita sanden till någon fisk.

Hogstedt
11/26/17, 5:04 PM
#26

#25 Det är nog värt att tänka på.. Om det står i beskrivningen att de vill ha mörkare sand så är det självklart inget jag skaffar, men på många arter så står det ju ingen om nyansen på bottensubstratet.

Upp till toppen
Annons: