Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 899 ggr
.m.m
11/19/17, 2:54 PM

Pumpen dog!

All teknik har ett utgångsdatum sägs det. Nu dog pumpen till akvariet och jag har tummen mitt i näven. Den luktar redigt bränt så jag utgår ifrån att den är gone forever. 

Hur gör jag nu? Pumpen ingick i köpet som var ett allt-i-ett-kit på djuraffären, "Pearl". Jag antar att det inte bara är att införskaffa en random pump och hoppas att den passar?

Lugnt och tyst är det, men lite oroväckande. Hur akut är det? 

Skulle jag få välja så skulle jag välja en annan sorts pump, en tyst bubblig istället för en som  låter som ett vägarbete.

Annons:
Lillyrod
11/19/17, 3:21 PM
#1

Vad är det för kar du har och vilken pump? Om den luktar bränt så har den nog gjort sitt. Jag har aldrig varit med om att en pump har gått sönder på det sättet men det händer tydligen med. 

Hur länge sen är det du köpte grejerna?

.m.m
11/19/17, 3:42 PM
#2

Väldigt bra fråga. Märket heter Pearl. Pumpen  ingick.  Vi köpte karet i andra hand så ingen förpackning kvar med info heller tyvärr, men som info på pumpen står det AQUA EL , PAT midi PEARL, 230 v - 50Hz, 3,3 W, Q max 400l/h.

Mateoz
11/19/17, 3:58 PM
#3

https://www.ebishop.se/innerfilter/47-pat-mini-aquael.html

Är det en sån här pump? Vet du hur stort ditt akvarium är?

.m.m
11/19/17, 4:35 PM
#4

#3. Mitt akvarie är ca 60 liter (välvt) . Nej, det är inte den pumpen tyvärr.

Mateoz
11/19/17, 4:43 PM
#5

Jag hade ett eheim 2008 filter i mitt 54 liters akvarium och var mycket nöjd med den. Den är tyst, effektiv och har hållt länge. Den är flera år gammal och använder den fortfarande :).  

Länkar den här: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/eheim/eheim-innerfilter-pick-up-2008.html

Lillyrod
11/19/17, 5:11 PM
#6

Jag har samma pump som #5 och den är jättebra. Rekommenderar den.

Annons:
.m.m
11/19/17, 6:16 PM
#7

Tack för tipset! Den sitter alltså i själva karet? Just nu finns hela filtreringen i locket på karet i olika steg från vänster till höger. Det är bara själva insugningspipen som petar ner från överdelen och ner i vattnet. Motordelen är alltså den som pajat.

Kommer den komplett så att man skulle koppla den till vilket kar som helst eller krävs det något mer?

Lillyrod
11/19/17, 7:00 PM
#8

Den är bara att köpa och sätta ner i karet och sätta i sladden typ. Väldigt enkel att sköta och göra ren också. 

Jag har aldrig sett ett filter som sitter i locket 🤔 Om jag vore du skulle jag försöka få bort det nu då det ändå inte ska användas. Du har ingen bild på hur det ser ut?

Mateoz
11/19/17, 7:04 PM
#9

Ok. kan man ta bort filtreringen i locket? Köper du pumpen jag länkade så kommer den komplett. Pumpen passar alla akvarier upp till 60 liter, du sätter bara fast den på glaset i akvariet med hjälp av sugproppar.

Lillyrod
11/19/17, 7:15 PM
#10

Jag har ingen aning om ifall det går att ta bort eller inte för jag har aldrig sett något liknande men om det går skulle jag göra det : )

.m.m
11/19/17, 7:27 PM
#11

Låter ju väldigt enkelt. Och den är tyst alltså? 🙂 

Ja, filteringen ligger flerstegs- och portionsvis i små lådor som man kan plocka upp och rengöra så det är inga problem. Ska se om jag kan ta ett kort i morgon. 

Grejerna på den här sidan påminner mycket om filtreringsystemet i mitt kar.  javascript:nicTemp();

Mateoz
11/19/17, 7:33 PM
#12

Japp min pump är väldigt tyst, har den i sovrummet :).

Draken
11/20/17, 7:26 PM
#13

Kan också rekomendera Eheims pumpar. De är lite dyrare, men det är värt pengarna, alla gånger :)

Tänk nbara på att pumpen skall ta minst 3 gånger vattenvolymen i karet, så du skulle behöva en pump för 90-100 l/h

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
11/21/17, 10:36 PM
#14

Har också eheim pick up filter (men på den tiden jag köpte det var det vita kraft som gjorde dem så det är vad som står på min men de är exakt samma), haft det i massor av år och är tyst och funkar toppen. Enda är att små yngel och räklingar kan råka åka med in i filtret så det kan man behöva tänka på när man ska göra rent att lyfta upp och tömma ut "behållaren" i en hink eller liknande så man kan fiska ut småttingarna om man har sånt i karet (de överlever bra i "behållaren" så man behöver inte vara orolig över att de fastnar och dör iaf).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: