Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 883 ggr
Quello
2017-11-19 12:26

Nybörjare 240 liter

Hej. Jag har precis köpt ett nytt akvarium, juwel rio 240 liter. Har aldrig haft akvarium och fiskar innan så är helt grön på detta, men har börjat läsa på innan jag drar igång med allt på riktigt. Jag tänkte ha julas blästersand i botten, och sen blir det troligtvis Neontetra till att börja med. Är det något speciellt man ska tänka på när man drar igång? Hur planterar man? Tips på bra växter för nybörjare? Några bra tips på slamhävert som är lätta att använda på sand? Sugs inte sanden in? Eller hur gör man rent och sköter det på bästa sätt. Några skötseltillbehör som rekommenderas, vad behövs inköpas innan jag drar igång så jag har lite basgrejer att börjar med? Kom gärna med tips på inköp som jag behöver Tack.

Annons:
Mateoz
2017-11-19 16:09
#1

Här har du en bra artikel på hur du startar ett akvarium: https://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg?articles-1

En viktig sak du måste lära dig om är nitrifikations cykeln. En vanlig slamhävert fungerar utmärkt till att rengöra sanden om du behöver det. Börja med få fiskar i början och utöka fiskbeståndet långsamt. Mata sparsamt och håll gärna koll på dina vattenvärden i början. 

Ha i mycket snabbväxande växter i början, de hjälper ta hand om ammonium och nitrat. T.ex vattenpest, hornsärv, hygrophila polyperma mm. Länkar till växtlexikonet, där kan du titta och se om du hittar någon växt du gillar :) https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon

Köp gärna ett droppest för nitrit. 

Lycka till med akvariet och är det något mer du undrar är det bara att fråga :)

PeG
2017-11-19 16:12
#2

Jag har sand och brukar inte behöva använda hävert mer än vid något enstaka tillfälle. När jag gör det sugs en del sand in men dels gör jag det bara någon gång om året ( brukar bli tex när fiskarna fått för sig att finfördela något nytt foder istället för att äta det) och dels är sanden billig. För att detta ska fungera krävs dock bra filtrering. När det gäller att starta upp från 0 så brukar jag fylla på med vatten, sand och plantera blandade snabbväxande växter. Därefter tillsätter jag lite växtnäring inklusive kväve och fosfor ( eftersom det inte finns någon fisk). Låt stå tills växterna börjat växa till sig vilket brukar ta några dagar. Tillsätt sedan enstaka fiskar. Viktigt att inte tillsätta för mycket fisk tidigt. Efter kanske ett par veckor tillsätter jag några fiskar till osv tills jag har det jag vill ha.

PeG
2017-11-19 16:19
#3

Det tar en stund men jag brukar på detta sätt aldrig behöva tillsätta en massa kemikalier, bakteriekulturer eller annat som butiken sannolikt försöker sälja till dig. Jag antar att du har filter, belysning mm så listar bara en del annat som är bra att ha från början Håv Algskrapa Kanske en lagom stor hävert Slang för att fylla/ tömma vatten. Testkit för att mäta tex nitrat och ammoniak. Köp inte stickor utan ett vätskebaserat test. Högkvalitativt foder

Draken
2017-11-20 19:22
#4

UIndvik kemikalier om du kan. Jag har flera stora akvarium, och använder ytterst sällan kemikalier i vattnet (annat än vid sjukdom, i vissa fall algbekämpning)

Du har fått jättebra tips på både länkar och vad som behövs i början, så där behöver jag inte tillägga något.

Tänk bara på att när det blir dags att sätta ner fisk, läs på noga vilka som passar ihop och fyll inte på fiskbeståndet för snabbt. Nitritrisk finns alltid, hur försiktig man än är, men håller du koll på vattnet med dropptester, så kommer du upptäcka ganska fort om det är nitrit på gång, och kan förebygga vidare utveckling, utan att behöva tillsätta massa kemikalier :)

Lycka till, och håll oss gärna uppdaterade om hur det går :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: