Annons:
Etikettallmänt
Läst 919 ggr
Elin16
2017-11-18 14:03

Mitt Lido 200 #1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har ett nystartat 200liters akvarium hemma. Det har varit igång i ungefär 1,5 vecka och med fiskar i ca 1vecka! Jag siktar på fiskar enbart från Sydamerika med att undantag på siamesiska algeätare.. :) Just nu är invånarna 10st Diamanttetror. Men tyvärr har jag fått ganska mycket återkommande brunalger dom här sista dagarna så tillveckan eller imorn ska 2-3 Siameser införskaffas. Hoppas ni vill följa med på min andra resa genom akvarievärlden! (Bilden tagen i onsdags)

Annons:
Lillyrod
2017-11-18 15:48
#1

Brunalger hör till när det gäller nystartade kar. De försvinner när det kommer lite längre fram.

Stoppa inte i fler fiskar nu på ca 1 månad. 10 fiskar att starta med är väldigt mycket och har du i fler är risken stor för bakslag i form av nitrit och annat icke så kul.

Om du inte haft så många fiskar i redan kunde du stoppat i några snäckor som hade hjälpt dig på traven med algerna men just nu är det mer än fullt.

Ser jättefint ut för övrigt 👍

Mateoz
2017-11-18 17:19
#2

Akvariet ser fint ut! Som #1 säger vänta med att lägga i fler fiskar i akvariet.

Draken
2017-11-20 18:58
#3

Håller med övriga angående att sätta i mer fisk just nu. Om du stör dig på kiselalgerna på framrutan, så ta en svamp eller algskrapa och ta bort dem. De lossnar mycket lätt.

Karet ser jättefint ut

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elin16
2017-11-22 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej, Jag lyssnade på er och införskaffade inte siameserna. Men problemet med både grönalger och brunalger fortsätter, om jag skrapar bort dem så är de tillbaka på ca 1h har försökt med allt, byter ca 10-15liter var tredje dag ungefär. Akvariet är bara tänt i 8,5h och har inget direktljus

Lillyrod
2017-11-22 18:46
#5

Om du byter lite mer vatten en gång i veckan istället så gör det mer nytta. 15 liter i ett 200 liters kar märks knappt. Ca 30% av volymen (man tar ju bort lite för inredningen) varje vecka är bättre. 

Du får ge det lite tid. En uppstart är inte gjord över natten. Det tar flera månader för ett kar att komma igång och börja sköta sig lite självt. Du kan ta bort alger före vattenbytet så följer en del med ut där. Om man fortsätter kontinuerligt hela tiden så rättar allting till sig med tiden ska du se 🙂 Det finns inget hav eller sjö utan  alger. Det hör till det naturliga.

Draken
2017-11-24 07:50
#6

Jag brukar ta bort det som hamnar på framrutorna (det är så fult) sen byter jag vatten i ggr i veckan. Det brukar ge med sig när karet är helt stabilt. Det kan ta uppemot 3-4 månader i vissa fall, men förr eller senare rätar det till sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: