Annons:
Etikettmalar
Läst 6357 ggr
Rafflan
2017-11-17 02:14

Bästa mat till ancistrus?

Har blivit lite galen i ancistrus, har ancistrus i alla mina kar utom nano karen, jag ger mina maltabletter, men visa av dem är lite krångliga/kinkiga med maten.
Tips på extra god mat att ge dem? :)

Annons:
Mateoz
2017-11-17 06:50
#1

Jag ger mina maltabletter och grönsaker :) Vilka maltabletter har du? Jag har testat några olika och favoriten är just hikari. Kolla gärna in länken, där kan du se vilka grönsaker du kan mata dina fiskar med: https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54766fba8e0e740673001ac1-mata-akvariefiskar-med-gronsaker

Draken
2017-11-17 07:08
#2

maltabletter och grönsaker.

Jag gör egen räkmix åt mina ciklider, och det brukar malarna få ibland,  det är mums tycker de :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-11-17 07:12
#3

Du har fått ett jättebra svar från #1, jag hänvisar också till den länken. Grönsaker är ofta väldigt populärt hos fiskar, däribland Ancistrus. Det blir en variation i kosten (berikning) och kan dessutom ha önskvärda effekter. Exempelvis morötter kan göra färgerna något starkare samtidigt som kokta gröna ärtor (skalade) hjälper tarmsystemet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

molam
2017-11-17 15:15
#4

Maltabletter är ju en klarhet, men Ancistrus brukar älska att mumsa Zucchini med =3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hejkomochhjälpmig
2017-11-17 15:21
#5

Repashy!  Riktigt bra, näringsrikt basfoder.

Alla mina malar älskar skalad rå sötpotatis (sätt en gaffel i så den sjunker) och skalade ärtor.

Rafflan
2017-11-18 02:59
#6

#1 Tack, ska kolla om någon av mina djuraffärer har hikari och köpa ett paket för att prova, och ska läsa länken :)
.

#3 ska man koka morötterna eller skalar man dem bara och läggar i slantar råa?
Ska man koka ärtorna tills dem känns mjuka och sen skala och lägga i?
**
Och hur länge kan grönsakerna ligga i akvariet? ** kan man lägga i dem på kvällen när man ska sova och ta upp dem nästa morgon när man vaknar?
.

#4 ska man göra något med Zucchini innan man lägger det i akvariet, tex koka, eller kan man lägga i den rå?

Annons:
Mateoz
2017-11-18 08:28
#7

Jag skalar och kokar morötterna. Har sett att folk gett okokta morötter men det är något jag inte har provat än. Ärtorna kokar du först, tar bort skalet och sedan lägger du  i dem. 

Jag har lämnat grönsaker över natten och har aldrig varit något problem. Jag föredrar dock att bara lämna grönsakerna i några timmar :). Se bara till att du kommer ihåg att ta upp dem när du vaknar så de inte är i akvariet för länge. 

Zucchinin kan du lägga i rå.

Cecilia.S
2017-11-18 08:53
#8

#6 Om du läser artikeln som vi länkade till får du svar på dina frågor…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Rafflan
2017-11-24 12:22
#9

Jaha, då har vi försökt få dem kräsna Ancistrus att äta efter era tips, mina andra Ancistrus äter JBL wafers med god aptit, men mina nya verkade inte gilla det, provade koka morötter, brysselkål och ärtor (skalade), gick att äta men fortfarande ingen jätte god aptit.

Så åkte och köpte Hikari wafers och då blev det fart på dem, mums mums sa dem :D
Kräsna små malar, men dem är iaf pigga och aktiva, nu får vi väl fortsätta med Hikari och kokta grönsaker ibland så verkar divorna nöjda ^_^

Draken
2017-11-24 23:19
#10

Jo, de kan ha sina egenheter de små liven ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: